خودروهای آینده شرکت نیسان میتوانند مغز شما را بخوانند!

شرکت نیسان (Nissan) در حال کار بر روی سامانه رابط مغز و وسیله نقلیه (B2V) است. این شرکت قصد دارد با خواندن امواج مغزی راننده از تصادفات جلوگیری کند و زمان واکنش راننده به موانع را بهبود بخشد. بیشتر افراد معتقدند که در آینده انسان از کنترل خودرو رها می‌شود. اما فناوری B2V مخالف این است و قصد دارد با استفاده از سیگنال‌های مغزی راننده، رانندگی را لذت‌بخش‌تر و ایمن‌تر کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

خودروهای آینده شرکت نیسان میتوانند مغز شما را بخوانند

نیسان در حال توسعه راهکاری برای کمک به رانندگان و کاهش تصادفات با استفاده از فناوری امواج مغزی است. نیسان می‌گوید که این رابط کاربری مغز و وسیله نقلیه با شناسایی اینکه آیا راننده در حال ترمز کردن، چرخش و یا انجام برخی حرکات شتاب زده است، می‌تواند به یک خودرو با قابلیت‌های نیمه مستقل کمک کند این اقدامات را 0.2 تا 0.5 ثانیه سریعتر آغاز کند.

این شرکت قصد دارد این فناوری را هفته آینده در Consumer Electronics Show در لاس وگاس، نوادا به نمایش گذارد. یکی از نمایندگان نیسان گفت: «این فناوری در مراحل نسبتاً ابتدایی است و هنوز به اجرای آن نزدیک نیستیم».

توانایی اندازه‌گیری و تفسیر نورون‌های فعال شده در مغز سال‌ها طول کشید. اکنون امکان این که الگوها را با فعالیت‌های خاصی مرتبط سازیم وجود دارد. هرچند دستگاه‌هایی که معمولاً برای انجام این اندازه‌گیری‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند بسیار دشوار و با محدودیت باشند. روش اصلی اندازه‌گیری این الگوهای الکتریکی در مغز یک فرد با روش الکتروانسفالوگرافی یا EEG است. این فناوری نیاز به استفاده از هدفون به همراه الکترودهایی است که به صورت مستقیم بر روی پوست سر فرد قرار می‌گیرند تا به حد کافی به مغز نزدیک باشند.

این پیشرفت نیسان نتیجه پژوهش در زمینه استفاده از فناوری رمزگشایی مغز برای پیش بینی اقدامات راننده و تشخیص ناراحتی است: با دریافت نشانه‌هایی که مغز راننده در حال ایجاد یک حرکت است همچون چرخش فرمان یا فشار دادن سریع پدال، فناوری‌های کمک راننده می‌توانند این عمل را سریعتر آغاز کنند. این می‌تواند زمان واکنش و رانندگی دستی را بهبود بخشد. همچنین با شناسایی و ارزیابی ناراحتی راننده، هوش مصنوعی می‌تواند پیکربندی رانندگی یا سبک رانندگی را به حالت خودکار تغییر دهد.

EEG جایزالخطا است و نیسان باید بیشتر روی آن کار کند

پژوهشگران از هدست‌های EEG برای کنترل همه چیز از اندام مصنوعی تا بازی‌های ویدئویی استفاده کرده‌اند. اما دقت و قابلیت اطمینان EEG اغلب تحت تأثیر کیفیت تماس الکترودها و پوست سر است. گاهی اوقات نیز EEG تحت تأثیر جریان الکتریکی تولید شده توسط عضلات بدن ما قرار میگیرد. نیسان از فناوری EEG در رابط مغز و وسیله نقلیه خود استفاده می‌کند، اما مشخص نیست که چگونه این شرکت با این مشکلات مقابله می‌کند. ویدئویی که توسط نیسان منتشر شده، یک راننده با یک هدست پر از الکترودها را نشان می‌دهد.

نیسان ادعا می‌کند این دستگاه به راحتی قابل پوشیدن و سبک وزن است و دارای حسگرهای خشگ با کارایی بالا و بیسیم است. دستگاهی که این شرکت در پژوهش‌های خود مورد استفاده قرار داده است، باید پیش از اینکه مورد استفاده عملی قرار گیرد، کوچکتر و پایدارتر شود.

نیسان در این پروژه با مؤسسه فدرال سوئیس مشغول به کار بوده است. این مؤسسه به ایجاد Cybathalon، رقابتی برای افراد دارای معلولیت با چالش استفاده از فناوری‌های کمکی همچون EEG، کمک کرده است. همچنین نیسان با مؤسسه ملی تحقیقات علمی در کانادا و Bitbrain، یک شرکت اسپانیایی که بر روی رابط‌های مغز و رایانه تمرکز دارد، همکاری داشته است.

این نخستین بار نیست که شرکتی تلاش میکند از فناوری EEG در خودروها استفاده کند

نیسان این فناوری منحصر به فرد را فراخوانده است، اما نخستین کسی نیست که ایده آوردن امواج مغزی در تجربه رانندگی را کشف کرده است. رنو (Renault) استفاده از فناوری EEG برای کنترل خودرو را در سال 2016 آزمایش کرد. Jaguar در سال 2015 اعلام کرد که در حال کار بر روی روشی برای اندازه‌گیری امواج مغزی راننده و اطمینان از توجه آنها به جاده است و پژوهشگرانی نظرات مشابهی را در اوایل سال 2011 مورد آزمایش قرار دادند.

پرسش‌های بسیاری باقی می‌ماند. چگونه سامانه مغز و وسیله نقلیه وضعیتی را که یک راننده تصمیمی سریع می‌گیرد اما پس از آن بلافاصله ذهن خود را تغییر می‌دهد یا با مانع جدیدی روبرو می‌شود، کنترل می‌کند؟ در چه نقطه‌ای سامانه خودکار خودرو، رابط مغز و رایانه را نادیده می‌گیرد، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از طریق دوربین‌ها، LIDAR و رادار؟ آیا این فناوری حتی پیش از اینکه خودروهای خودران وارد جاده شوند، آماده می‌شوند؟


بیشتر بخوانیم:

>>نیسان از تولید خودروی الکتریکی خبر میدهد که در هر شارژ ۵۵۰ کیلومتر طی میکند

>>آیا با رابط مغز و رایانه امکان سو استفاده از اطلاعات سیگنال‌های مغزی وجود دارد؟

>>ترجمه سیگنالهای EEG به سیگنالهای کنترل در دست گرفتن اجسام


منبع: nissannews ، theverge

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در تلگرام دنبال کنید!

مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی

عضویت در کانال تلگرام
بستن