فناوری های پوشیدنی سال ۲۰۱۷

زمانی مردم تصور می‌کردند که فناوری‌ پوشیدنی یک مد زورگذر است و همان راهی را خواهد رفت که Clear Pepsi و moon boots رفتند و در آینده به فراموشی سپرده خواهند شد. اما امروزه فناوری‌های پوشیدنی توانایی‌های زیادی دارند و می‌توانند کارهای زیادی برای ما انجام دهند: از تناسب اندام تا فراهم کردن امنیت شخصی ما. هم‌اکنون بیشتر از ۴۳۰ دستگاه پوشیدنی متنوع در بازار وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا چند سال دیگر به طور قابل توجهی افزایش یابد. در این مقاله برخی فناوری های پوشیدنی سال ۲۰۱۷ را معرفی می‌کنیم:

فناوری های پوشیدنی سال ۲۰۱۷

چاپ زیستی سه‌بعدی

چاپ سه‌بعدی برای ما نوآوری‌های زیادی به ارمغان آورده است. برای مثال اندام‌های مصنوعی چاپ سه‌بعدی. اما این نوآوری‌ها با تحولی که چاپ زیستی سه‌بعدی در آینده ایجاد خواهد کرد قابل مقایسه نیستند. چاپ زیستی سه‌بعدی فرآیند استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی برای تولید بافت‌ها و اندام‌های زنده بدن است. این فناوری به زودی به دنیای واقعی وارد خواهد شد. افراد در لیست انتظار پیوند اعضای بدن ممکن است شانس دیگری برای بهبودی داشته باشند بدون این‌که منتظرعضو پیوندی در لیست پیوند باشند.

فناوری پوشیدنی در راستای مراقبت‌های بهداشتی و درمانی

هم‌اکنون همه فناوری‌های پوشیدنی مربوط به تناسب اندام هستند ولی انتظار می‌رود در آینده با فناوری‌های پوشیدنی روبرو شویم که با هدف مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی طراحی شده‌اند. مانند فناوری پوشیدنی که برای نجات جان نوزادان تازه متولدشده در کشورهای در حال توسعه به‌کار می‌رود و ساعت‌های هوشمند که برای سنجش فشار خون و تنظیم سمعک یا فعالیت‌های دیگر استفاده خواهند شد.

واقیعت مجازی

واقعیت مجازی موج جدیدی از فناوری‌های آینده است. عینک گوگل از فناوری‌های بسیار پیشرفته به‎‌شمار می‌آید که شرکت‌های بزرگ بر آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در گذشته واقعیت مجازی تنها در صنعت بازی کاربرد داشت ولی اکنون واقعیت مجازی برای کاربردهای فراتر از بازی به کار خواهد رفت. تصور کنید که روی یک صندلی در گوشه‌ای از زمین بازی برای تماشای بازی ورزشی نشسته‌اید و همزمان با واقعیت مجازی در کلاس دانشگاه هاروارد (Harvard) شرکت می‌کنید و یا فیلم تماشا می‌کنید.

نامرئی بودن

شرکت تحلیلگر گارتنر (Gartner) پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۱۷، ۳۰ درصد از فناوری‌های پوشیدنی نامرئی خواهند بود. برای افرادی که فناوری پوشیدنی استفاده می‌کنند، راحتی و ظاهر جذاب دستگاه‌ها بسیار اهمیت دارد. با ادغام فناوری‌های پوشیدنی با زیورآلات و جاکلیدی و یا لباس‌ها، فناوری‌های پوشیدنی دیده نخواهند شد. این‌گونه شرکت‌های تولیدکننده تضمین می‌کنند که افراد فناوری‌های پوشیدنی دلخواه خود را دریافت کنند.

تعامل مد و فناوری پوشیدنی هوشمند

فناوری‌های پوشیدنی از مچ‌بند‌ و دستبند و ساعت‌ هوشمند فراتر رفته‌اند و در آینده همه بدن را در برمی‌گیرند. شرکت‌هایی مانند Under Armor سرمایه‌گذاری بر لباس‌های هوشمند را آغاز کرده‌اند. در نمایشگاه CES پیراهن Hexoskin معرفی شد. Hexoskin پیراهنی با حسگرهای بیومتریک است که در پارچه بافته شده و تعداد گام‌ها و ضربان قلب و تنفس را شمارش می‌کند. اما نوآوری‌های مد هوشمند به لباس‌های هوشمند خلاصه نمی‌شود. شرکت سامسونگ (Samsung) لنزهای تماسی هوشمند را ثبت اختراع کرده است که می‌تواند عکس‌برداری کند و تصاویر را بر چشم فرد دارای لنز تماسی هوشمند منعکس کند. این فناوری ما را به یاد فیلم‌های علمی-تخیلی می‌اندازد.

بهبود فناوری‌های پوشیدنی تناسب اندام

اگرچه هم‌اکنون فناوری‌های پوشیدنی تناسب اندام قابلیت‌های زیادی مانند شمارش تعداد گام‌ها و ضربان قلب را دارند. ولی هنوز جا برای بهبود وجود دارد. با افزودن نسل سوم نرم‌افزارها به سنجش پیشرفته تناسب اندام و ارزیابی رابطه بین سطح‌ فعالیت‌ فیزیکی و خواب و تغذیه و پیگیری بیماری‌های مزمن کمک می‌شود. به احتمال زیاد، فناوری‌های پوشیدنی تناسب‌اندام برای تمرکز بر جنبه‌های دیگر نیز مناسب خواهد بود همانند کمربند Netatmo June که میزان قرار گرفتن در معرض نور خوشید را اندازه‌گیری می‌کند و افراد را به استفاده از عینک آفتابی به منظور کاهش احتمال بروز بیماری ملانوم تشویق می‌کند.

توجه به امنیت شخصی

همه فناوری‌هایی که اشاره شد به بهبود سلامتی شما کمک می‌کنند اما اگر عوامل و نیروهای بیرونی شما را تهدید کنند چطور؟ دستگاه‌های امنیت شخصی مانند ساعت‌ها و گردنبند‌های امنیت شخصی حس امنیت به ما می‌دهند و مانند یک محافظ عمل کرده و افراد را در خانه یا محل کار محافظت می‌کنند.

ردیابی حیوان خانگی

صاحبان حیوانات خانگی تمایل دارند که بدانند حیوانات خانگی خود با حلقه‌های هوشمند دور گردن، در امنیت به‌سر می‌برند و در وضعیت خوبی هستند. با فناوری‌های هوشمند آن‌ها از طریق GPS می‌توانند حیوان خانگی خود را ردیابی کنند و از سطح فعالیت حیوان و آمارهای مربوط به سلامتی او آگاه شوند.

شما بیشتر منتظر کدام فناوری های پوشیدنی سال ۲۰۱۷ هستید؟

منبع: Riskband

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *