CareGum و تقویت فناوری توانبخشی و ارتباطات غیر کلامی

CareGum یک ماده آزمایشی جدید است. این ماده می‌تواند به توانبخشی افراد کمک کند و توانایی صحبت کردن را به افرادی بازگرداند که از این توانایی محرومند. CareGum همچنین بسیار الاستیک است و قابلیت رسانای الکتریکی و خود ترمیم شوندگی نیز دارد. در ادامه این نوشتار از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به معرفی بیشتر CareGum می‌پردازیم.

ماده CareGum توسط دانشمندان دانشگاه فنی دانمارک ابداع شده است. این ماده هیدروژلی است که عمدتاً از پروتئین فیبروئین (مشتق شده از ابریشم طبیعی) و اکسید گرافن ساخته شده است. شکل اکسید شده گرافن ورقه‌ای به ضخامت یک اتم از اتم‌های کربن است که در یک الگوی لانه زنبوری به هم متصل شده‌اند.

CareGum بسیار انعطاف پذیر و رسانا است و در هنگام برش می‌تواند خود را ترمیم کند. این ماده همچنین قابل قالب‌گیری، قابل چاپ سه بعدی، زیست سازگار و دارای قابلیت چسبندگی به طیف وسیعی از مواد است و هزینه تولید بسیار پایینی دارد.

کاربردهای CareGum

پژوهشگران بر این باورند که با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، می‌توان از این ماده در تولید حسگرهای زیست پزشکی قابل کاشتی استفاده کرد که به استخوان، بافت قلب یا سایر بافت‌های عضلانی می‌چسبند.

علاوه بر این، می‌توان آن را در پارچه‌های هوشمند یا حسگرهای چسبیده به پوست قرار داد و با بررسی تغییراتی که در مقاومت الکتریکی CareGum هنگام تغییر شکل آن رخ می‌دهد، حرکات بیمار در حال بهبودی را ردیابی کرد. به این ترتیب می‌توان اطمینان حاصل کرد که بیماران تمرینات توانبخشی خود را به درستی انجام می‌دهند.

در همین راستا، دانشمندان نمونه اولیه “دستکش بیونیک” را ساخته‌اند که از نوارهای CareGum در امتداد هر انگشت برای نظارت بر حرکات دست کاربر استفاده می‌کند. زمانی که کاربر به زبان اشاره از طریق حرکات دست ارتباط برقرار می‌کند، یک میکرو کامپیوتر متصل به دستکش، می‌تواند تشخیص دهد که چه حرکتی انجام شده است و چه پیامی دارد. سپس از یک ترکیب‌کننده صدا برای گفتن کلماتی استفاده می‌کند که کاربر قادر به تلفظ آنها نیست.


حسگرهای کوانتومی برای نسل آینده رابط های مغز و رایانه
فناوری لباس هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟
بررسی و تحلیل آماری شرکت های توسعه دهنده اسکلت بیرونی


منبع: newatlas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *