هوش مصنوعی و اندازه گیری گلوکز خون با داده های ECG

سال‌هاست که یکی از هدف‌های پزشکی نوین ساخت یک دستگاه غیر تهاجمی سنجش گلوکز خون است. با وجود نوآوری‌ها و فناوری‌های ارائه شده در این عرصه‌، نبود یک دستگاه کارآمد همچنان احساس می‌شود. به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه Warwick وارد این حوزه شدند. آنان سعی دارند با استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل داده‌های ECG کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی را تشخیص دهند. برای آشنایی بیشتر با این روش با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

افت قند خون و داده‌های ECG

نمونه گیری از نوک انگشت هرگز خوشایند نیست. در مواردی نیز زحمت بسیاری دارد. در هنگام شب این کار ناخوشایندتر نیز هست. خصوصا در مورد کودکان. نوآوری ما برای تشخیص هیپوگلیسمی بر اساس داده‌های ECG است. این امر با توجه به امکان دستیابی به داده‌های ECG در هر زمان از روز و حتی در طول خواب، منطقی است.

Leandro Pecchia ، نویسنده‌ی نخست مقاله‌ی مربوطه

کلیدی‌ترین دستاورد پژوهشگران Warwick توسعه‌ی هوش مصنوعی برای یادگیری آهنگ ECG در هر فرد است. پژوهش‌های پیشین در بررسی سطح گلوکز خون به علت تنوع در داده‌های ECG برای بیماران مختلف با شکست مواجه شده است. این تنوع در داده‌های ECG یافتن یک الگوی جهان شمول در داده‌های ECG را ناممکن می‌کند. همین امر الگوریتم‌های یادگیری ماشین را برای تحلیل این نوع داده‌ها برای خیل عظیمی از بیماران بی‌استفاده می‌سازد.

افت قند خون و داده‌های ECG  برای هر فرد الگوی ویژه‌ی وی را دارد
افت قند خون و داده‌های ECG برای هر فرد الگوی ویژه‌ی همان فرد را دارد.

آیا این روش، کاربردی و امید بخش است؟

بر اساس گزارش منتشر شده توسط این گروه در پو آزمایش ابتدایی از این روش دقت شناسایی هیپوگلیسمی برای هر فرد ۸۲ درصد بوده است.

این روش تنها روش غیر تهاجمی با دقت مناسب در آزمایش‌های ابتدایی نیست. همچنین پژوهشگران در مورد زمان لازم برای تجاری سازی آن نظری عنوان ننموده‌اند. برای بهینه‌سازی این روش در جمعیت‌های بزرگ‌تر یقینا چالش‌هایی پیش روی طراحان این هوش مصنوعی است. طراحان بیان کرده‌اند که این روش امکان ادغام با سایر روش‌های غیر تهاجمی مانند فعالیت بدنی، رسانایی پوست، و اطلاعات غذایی هر فرد را نیز دارد.


بیشتر بخوانید:
فشار خون مناسب مبتلایان به دیابت چقدر است؟
کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره
خلق هفت فرصت جدید شغلی با پیشرفت صنعت رباتیک و هوش مصنوعی


منبع: newatlas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *