31 فناوری نوآورانه و تحول آفرین جهان (بخش سوم)

نوآوری تحول آفرین (Disruptive innovation) نوعی از نوآوری است که سبب ایجاد یک بازار جدید و تحول در بازار می‌شود. البته این طور نیست که همه انواع نوآوری از نوع تحول آفرین باشند. در واقع ممکن است یک نوآوری بسیار پیشرو و متفاوت باشد، ولی تحول آفرین نباشد. در طی 20 سال اخیر فناوری‌ها و محصولاتی روی کار آمد که زندگی و کار ما را تغییر داد. در مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی، با 31 فناوری تحول‌آفرین در طی دو دهه گذشته آشنا شوید.

بینایی ماشین (Computer Vision)

31 فناوری نوآورانه و تحول آفرین جهان (بخش سوم)

بینایی ماشین یا بینایی رایانه یکی از شاخه‌های علوم رایانه است که شامل روش‌های مربوط به دستیابی تصاویر، پردازش و درک محتوای آن‌ها است. معمولاً این پردازش‌ها تصاویر تولید شده در دنیای واقعی را به عنوان ورودی دریافت و داده‌هایی عددی یا نمادین را به عنوان خروجی تولید می‌کنند. این شاخه بر اساس شبیه‌سازی توانایی بینایی انسان در رایانه است.

بینایی ماشین در صنعت خودورهای خودران نقش کلیدی دارد. با پیشرفت‌ قابل‌توجه در توان پردازشی رایانه‌ها و شبکه‌های عصبی (مانند آنچه که در فناوری یادگیری عمیق بیان شد) توانایی سامانه‌های بینایی ماشین در پردازش دقیق داده‌های بصری افزایش یافته است. دوربین‌های پیشرفته به رایانه‌ها اطلاعات بیشتری خواهند داد. هم‌اکنون سامانه‌های قدرتمند بینایی ماشین، قابلیت شناسایی چهره و حالت‌های آن را دارند. خودروهای خودران نیز مانع‌های پیرامون خودرو را تشخیص می‌دهند تا به ‌آن‌ها برخورد نکنند.

احراز هویت چندفاکتوری (Multi-Factor Authentication)

31 فناوری نوآورانه و تحول آفرین جهان (بخش سوم)

در دنیای رایانه‌های متصل و اینترنت، امنیت بیش از هر زمانی اهمیت دارد. احراز هویت یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در زمینه‌ی امنیت سامانه‌های رایانه‌ای است. سامانه‌ی شخصی شما و نرم‌افزارهای کاربردی و وبگاه‌ها نیاز به شناسایی شما برای تعیین سطوح دسترسی دارند. برای شناسایی شما احراز هویت انجام می‌شود تا در گام نخست بدانند دسترسی موردنظر را به چه کسی باید ارائه دهند. ساده‌ترین روش احراز هویت استفاده از نام کاربری (Username) و رمز عبور (Password) است اما انتخاب یک رمز عبور پیچیده برای حفاظت از امنیت اطلاعات شما کافی نیست.

اگر شما برای احراز هویت و دسترسی، بیش از دو روش احراز هویت استفاده کنید، از روش چند فاکتوری (Multifactor) استفاده کرده‌اید که باعث بالا رفتن ضریب امنیتی در برابر حملات خواهد شد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند فیسبوک، گوگل، توییتر و اپل برای کاربران خود احراز هویت چندفاکتوری (MFA) را ارائه کرده‌اند. یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای ورود امن به صفحه‌ی شخصی، ارسال یک پیام متنی خودکار به شماره‌‌ی گوشی همراه کاربر است. کاربر با وارد کردن پیام متنی اجازه‌ی ورود به صفحه‌ی شخصی خود را دارد. حتی اگر هکر بتواند رمز عبور کاربر را به‌دست آورد به راحتی نمی‌تواند به گوشی همراه کاربر دسترسی داشته باشد. امروز بسیاری از برنامه‌های کاربردی از روش MFA استفاده می‌کنند.

روش احراز هویت بیومتریک (biometric) نیز در حال گسترش است. ممکن است روزی استفاده از روش بیومتریک در راستای دسترسی به حساب کاربری به روشی رایج تبدیل شود. در روش‌های بیومتریک از چهره، اثر انگشت، شبکیه و مردمک چشم کاربر برای احراز هویت استفاده می‌شود.

اسکنر اثر انگشت و احراز هویت بیومتریک

31 فناوری نوآورانه و تحول آفرین جهان (بخش سوم)

بیومتریک به فناوری اندازه‌گیری و تحلیل مشخصات بدن افراد جهت تشخیص هویت شخص اشاره دارد. در فیلم‌های علمی‌تخیلی بارها دیده‌ایم که شخص انگشت خود را روی یک صفحه قرار می‌دهد و پس از آن دسترسی شخص به سامانه فراهم می‌شود. اکنون این ایده به یکی از فناوری‌های تحول‌آفرین تبدیل شده است. وجود حسگرهای ارزان‌قیمت و گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های پیشرفته نشان می‌دهد به مرور زمان بسیاری از سامانه‌ها به روش‌های احراز هویت بیومتریک مجهز خواهند شد.

در گوشی‌های هوشمند جدید از اثرانگشت برای بازکردن قفل صفحه گوشی و برخی برنامه‌های پرداخت پول استفاده می‌شود. متخصصان امنیت سایبری بر این باورند که روش احراز هویت اثرانگشت به عنوان بخشی از احراز هویت چندفاکتوری بسیار کارآمد و مفید است.

دیگر روش‌های بیومتریک شامل سامانه‌های تشخیص الگوهای رفتاری فرد مانند نوع تایپ‌کردن کاربر است. در صورتی که الگوی رفتاری فرد متفاوت باشد نشان می‌دهد که حساب کاربری به خطر افتاده است.

زنجیره‌ی بلوکی (Blockchain)

31 فناوری نوآورانه و تحول آفرین جهان (بخش سوم)

زنجیره‌ی بلوکی یک مدل از پایگاه داده‌ی توزیع شده است که محیط امن یکپارچه‌ای را در محیط‌های ناامن ایجاد می‌کند. این پایگاه داده به صورت پیوسته فهرستی از اطلاعات و تراکنش‌های انجام شده را ذخیره و نگهداری می‌کند و دیگر اجازه‌ی بازنویسی و تغییر آن را نمی‌دهد. این طراحی باعث می‌شود تا زنجیره‌ی بلوکی، یک سابقه‌ی دائمی از اطلاعات ایجاد کند و با کلاهبرداری در معاملات و جرایم سایبری مقابله کند.

بلاک‌چین با ساختار داده‌ای رمزنگاری شده، بدون هیچ کنترل‌کننده‌ی مرکزی، یکپارچه عمل می‌کند. این فناوری یک مجری مرکزی برای تأیید تراکنش‌های انجام شده ندارد و به‌صورت خودکار شبکه را تنظیم می‌کند. این فناوری در گستره وسیعی از کاربردهای مالی و تجاری و حسابرسی مانند بورس اوراق بهادار، بیمه و بانکداری قابل استفاده است. همچنین در کاربردهای غیرمالی مانند اینترنت اشیا توزیع شده و انتقال اطلاعات و سامانه‌های اداری و پزشکی و صنعتی کارآمد خواهد بود.

ارسال پیام با گوشی‌های همراه

31 فناوری نوآورانه و تحول آفرین جهان (بخش سوم)

زمانی‌که ارسال پیام متنی از طریق گوشی‌های همراه دارای صفحه‌ کلید آغاز شد نوشتن پیام نسبت به امروز دشوار بود. صفحه‌کلیدهای 9تایی که هر عدد معادل با 3 حرف الفبا داشت. پس از آن صفحه‌کلیدهای کامل مشابه صفحه کلید رایانه به گوشی‌های همراه افزوده شد. در گام بعدی گوشی‌های همراه با صفحه‌کلیدهای لمسی وارد بازار شدند.

با ورود امکان نوشتن پیام متنی با گوشی‌های همراه، روش استفاده‌ی کاربران از گوشی‌ها تغییر زیادی کرد. پیام‌های صوتی به طورناگهانی کاهش یافتند و حتی بر پست الکترونیکی نیز تاثیر گذاشت. امروزه پست الکترونیکی تنها برای کارهای رسمی و تجاری استفاده می‌شود.

پیام‌رسان‌های شبکه‌های اجتماعی مانند مسنجر فیسبوک (Messenger) و واتس‌اپ (WhatsApp) با بستر پیام متنی ارائه شدند و رابط کاربری ساده‌تر و سریع‌تری را در اختیار کاربران قرار دادند. با ورود برنامه اسنپ‌چت (snapchat) بستر ارتباطات فوری شکل گرفت. اسنپ‌چت یک برنامه‌ی ارسال و دریافت تصاویر مخصوص بستر گوشی همراه توسعه داد. با استفاده از این برنامه، کاربران می‌توانند عکس گرفته یا ویدئو ضبط کنند و سپس به آنها متن یا نقاشی اضافه و آنها را به لیستی از دریافت‌کنندگان مشخص شده ارسال کنند.

موتورهای جستجو و رتبه‌دهی صفحات اینترنتی

31 فناوری نوآورانه و تحول آفرین جهان (بخش سوم)

روزهای نخستین جستجوی آنلاین با دشواری‌هایی همراه بود. در ابتدا باید فرآیند شماره‌گیری (dial-up) اجرا می‌کردیم. سپس موضوع موردنظر خود را در موتورهای جستجوی یاهو (Yahoo) و Lycos و Alta Vista جستجو می‌کردیم. هیچکس از قدرت موتورهای جستجو آگاه نبود تا زمانی‌که موتور جستجوی گوگل و رتبه‌دهی صفحات اینترنتی (PageRank) آغاز شد.

رتبه‌دهی سایت به فناوری گفته می‌شود که بر پایه آن موتورهای جستجو همچون گوگل، وبگاه‌هایی که به هدف جستجوگر نزدیکترند را در رده‌های بالاتری نسبت به دیگران قرار می‌دهد. به این روش کاربرانی که کلمه ویژه‌ای را جستجو می‌کنند می‌توانند ابتدا وب‌گاه‌هایی را ببینند که هم به خواسته آن‌ها نزدیکتر است و هم بازدید بیشتری داشته‌است. رتبه صفحه رتبه‌ای است که گوگل برای یک وبگاه بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر می‌گیرد. هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده این است که این وبگاه لینک‌های ورودی زیادی دارد و وبگاه‌های زیادی به این سایت لینک داده‌اند. به جز گوگل شرکت‌های دیگری هم به رتبه‌دهی وبگاه‌ها می‌پردازند، که یکی از آنها الکسا (Alexa) یک سایت معتبر بین‌المللی و دارای نمودار رتبه‌ی جهانی برای سایت‌ها است. الکسا الگوریتم بالابردن رتبه سایت‌ها را بر اساس تعداد درست بازدیدکنندگان انجام می‌دهد. این رتبه‌بندی شماره‌ای بین ۱ تا چند میلیون می‌باشد که هرچه این شماره به یک نزدیکتر باشد رتبه وبگاه شما بالاتر است.

ژنومیک و کریسپر (CRISPR)

31 فناوری نوآورانه و تحول آفرین جهان (بخش سوم)

شاید یکی از فناوری‌های تحول‌آفرین کمتر شناخته شده، فناوری ویرایش ژنوم کریسپر است. در دهه 80 میلادی اختراع فرآیند ویرایش ژنوم به دانشمندان اجازه داد که بتوانند DNA موجودات را تغییر دهند. با این حال روش‌های مرسوم بسیار زمان‌گیر و هزینه‌بر بودند تا این‌که فناوری کریسپر اختراع شد. کریسپر ویرایش ژنوم را سریع‌تر و کم‌هزینه انجام می‌داد. دانشمندان، کریسپر را بر محصولات کشاورزی اعمال کردند تا محصولاتی مطلوب‌تر داشته باشیم. همچنین درمان‌های مهندسی ژنتیک برای بیماری‌های خطرناک مانند سرطان اجرایی شد.

ژنومیک شامل تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات ژنتیکی موجودات است. با انتقال ماده وراثتی از یک نسل به نسل دیگر، صفات ارثی از یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شود.

کلان داده و بستر نرم‌افزاری هادوپ (Hadoop)

31 فناوری نوآورانه و تحول آفرین جهان (بخش سوم)

در چند دهه‌ی اخیر با ایجاد ارتباطات آنلاین و اینترنت اشیا و گوشی‌های هوشمند حجم عظیمی از داده‌ها تولید شد. این داده‌ها برای شرکت‌ها بسیار ارزشمند هستند و نیاز به تجزیه و تحلیل و مدیریت دارند. هادوپ یک چارچوب نرم‌افزاری متن‌باز است که در سال 2011 منتشر شد. هادوپ قابلیت کار با هزاران گره و چندین پتابایت (1000 ترابایت) داده را داراست. سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از هادوپ، کلان‌داده‌های خود را از طریق رایانه‌های موازی مدیریت و پردازش کنند. برای نمونه هادوپ به بانک دانسکه (Danske) اجازه داد که حجم عظیمی از داده‌های معاملات خود را که در طول 150 سال فعالیت به دست آورده است پردازش کند. شرکت‌ها و مشاوران برای مشخص کردن روند بازار و اولویت‌های مشتری به تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها می‌پردازند. حتی بیمارستان‌ها داده‌های ذخیره شده‌ی خود را تحلیل می‌کنند تا مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را بهبود دهند.


بیشتر بخوانید:
>>31 فناوری نوآورانه و تحول آفرین جهان (بخش دوم)
>>31 فناوری نوآورانه و تحول آفرین جهان (بخش نخست)


منبع: cbinsights

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ExosNews on Telegram

ما را در تلگرام دنبال کنید!

مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی

عضویت در کانال تلگرام
بستن