7 گرایش رایج حمل و نقل در عصر حاضر

Doug Chey در شرکت Hyperloop One کار می‌کند و وظیفه‌ی او رهبری گروه‌هایی است که بسترهای نرم‌افزاری و سامانه‌های امنیتی این شرکت را می سازند. او این تجربه را یکی از چالش برانگیزترین شغل‌هایش می‌نامد. در اصل وظیفه‌ی او پیش‌بینی آینده و توسعه‌ی روش‌هایی است که میزان تنش در بازار را کاهش می‌دهد (future-proofing). او که به تازگی از کنفرانس‌هایی در زمینه‌ی آینده‌ی حمل و نقل بازگشته است، می‌گوید در حال حاضر هم‌پوشانی خودرو سازی، رباتیک، هوش مصنوعی، حسگرها و اینترنت چیزها از پیچیده‌ترین حوزه‌های فناوری است. تفسیر اطلاعات سایر شرکت‌ها و ارزیابی مسائل مربوط به این حوزه‌های فناوری بخشی از وظیفه‌ی Chey است. در این مقاله او به بررسی برخی از گرایش‌های حمل و نقل امروزی که شاهد آن‌ها بوده، پرداخته است. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

7 گرایش رایج حمل و نقل در عصر حاضر

1- ایمنی و خودروهای خودران

گرچه باور عموم این است که خودروهای خودران خیلی امن‌تر از خودروهای معمولی هستند، اما در صورتی که تعداد خودروهای کاملا خودران در جاده‌های عمومی افزایش یابد، به نظر می‌رسد که این خودروها نخواهند توانست امن‌تر از کاربران انسانی رانندگی کنند. دلایل زیادی برای این ادعا وجود دارد. رایانه، شبکه، منابع ذخیره‌سازی و همچنین الگوریتم‌ها، همگی در مراحل ابتدایی رشد خود هستند و این نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد. برای نمونه در هنگام تعطیلی مدارس تنها هدف دانش‌آموزان سرازیر شدن به سمت خیابان است. در چنین موقعیتی پردازشگرهای وسایل نقلیه‌ی خودران نمی‌توانند این نوع مسئله جدید را پردازش کنند و در پاسخ به آن فقط از حرکت باز می‌ایستند. این در حالی است که انسان در چنین موقعیتی می‌تواند با سرعت پایین حرکت کند و تصمیم بگیرد که چه واکنشی نشان دهد.

مشکل بزرگی که وجود دارد این است که سامانه‌های وسایل نقلیه‌ی خودران تنها قادرند چارچوب‌های سه بعدی در اطراف اجسام ترسیم کنند. اما در حال حاضر نکته‌ی بسیار حیاتی در فناوری، توسعه‌ی الگوریتم‌هایی است که به رایانه‌های مسئول بینایی خودروها امکان ترسیم تصاویر واضح‌تری که به اجسام شباهت بیشتری داشته باشند، بدهد.

2- آینده‌ی خودروها

7 گرایش رایج حمل و نقل در عصر حاضر

آیا در آینده خودروهای بیشتری وجود خواهد داشت یا تعداد خودروها کمتر خواهد شد؟ برای هر دو حالت استلال‌هایی وجود دارد. از یک طرف با توجه به این که استفاده از خودرو انسان را مستقل‌تر کرده و رسیدن به مقصد را سریع‌تر و آسان‌تر می‌نماید، در آینده شاهد افزایش قابل توجه تعداد خودروها در جاده‌ها خواهیم بود. از طرف دیگر اگر مردم به استفاده‌ی اشتراکی از خودروها (ride-sharing) روی بیاورند، خودروهای کمتری در جاده ها وجود خواهد داشت. بر اساس جدیدترین گزارش RethinkX پیش‌بینی شده است که تعداد خودروهای سواری در جاده‌های آمریکا از 247 میلیون عدد در سال 2020 به 47 میلیون عدد در سال 2030 کاهش خواهد یافت. اما Chey اعتقاد دارد حتی اگر خدمات جاده‌ای شرکت‌های uberPOOL و Lyft به سرعت در حال رشد باشند، تعداد زیادی از افراد هستند که به حفظ حریم خصوصی خود اصرار دارند و به استفاده‌ی اشتراکی از خودروها علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. بر این اساس او پیش‌بینی می‌کند که در آینده خودروهای زیادی وجود خواهند داشت.

3- تاثیرات پیش‌بینی نشده‌ی وسایل نقلیه‌ی خودران

7 گرایش رایج حمل و نقل در عصر حاضر

خودروهای خودران زیرساخت‌های شهری را به روش‌های برنامه‌ریزی نشده‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای نمونه ممکن است یک خودروی خودران بارها از یک مکان در یک خیابان عبور کند و موجب استهلاک جاده در آن مکان شود. به نظر می‌رسد خودروهای الکتریکی خودران نسبت به وسایل نقلیه‌ی معمولی مسافت خیلی طولانی‌تری را خواهند پیمود زیرا این خودروها به غیر از زمان شارژ هرگز نیازی به توقف و پارک شدن ندارند. اگر آسیب‌های وارد شده به جاده‌ها توسط وسایل نقلیه خودران افزایش یابد، به سیاست‌های خلاقانه‌تری برای تامین هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری اضافی نیاز خواهیم داشت. Chris Urmson، مدیر عامل اجرایی Aurora Innovation و رئیس سابق پروژه‌ی خودروهای خودران گوگل، پیشنهاد داد که کاربران این خودروها به ازای هر مایل رانندگی هزینه‌ای را پرداخت کنند. با در نظر گرفتن این که سالانه این خودروها در جاده‌های آمریکا 3 تریلیون مایل رانندگی کنند، با پرداخت 2 سنت به ازای هر مایل، سودی برابر با 60 میلیارد دلار حاصل خواهد شد.

افزون بر این، سوالات زیادی در مورد کمربندهای ایمنی وجود دارد که بی‌پاسخ مانده است. اگر شما کمربند ایمنی را نبندید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا خودرو متوقف می‌شود؟ اگر یک وسیله‌ی نقلیه به اشتراک گذاشته شود، هزینه‌های نگه‌داری آن را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ چه کسی هزینه‌ی برق را پرداخت می‌کند؟ یک راه‌حل برای این مسئله تبدیل جاده‌ها به ایستگاه‌های سوخت رسانی است. اسرائیل در حال آزمایش بر روی فناوری است که با استفاده از آن وسایل نقلیه‌ی الکتریکی درحین حرکت به وسیله‌ی شارژ القایی، شارژ می‌شوند. ارزش واقعی این ایده ایجاد قابلیت شارژ بی‌سیم در یک خیابان دو طرفه و بازیابی انرژی مصرف شده به هنگام ترمز است. اما یک نکته‌ی مهم و اساسی هزینه‌ای است که باید برای این فناوری پرداخته شود.

4- هایپرلوپ محدوده‌ی حمل و نقل را توسعه داده است

7 گرایش رایج حمل و نقل در عصر حاضر

در آینده‌ای نه چندان دور شهرها غرق در وسایل نقلیه‌ای خواهد شد که با یکدیگر در ارتباط هستند. اما در مورد جا به جا شدن بین کلان شهرها با شکافی از اطلاعات و خدمات روبرو هستیم. این جایی است که شرکت Hyperloop One وارد عمل خواهد شد. یکی از برنامه‌های این شرکت ایجاد محدوده‌ای پویا برای تحرک مستقل شهری است. فرض کنید شما در اداره‌ی خود در برلین هستید و آن روز، تولد همسرتان است و شما تصمیم دارید او را برای صرف شام به هامبورگ ببرید. ساعت شش است و شما به وسیله‌ی سرویس آنلاین اوبر(Uber) از اداره به سمت منزل حرکت کرده و از آنجا به همراه همسرتان به ورودی Hyperloop One در ایستگاه مرکزی برلین می‌روید. خودروی خودران اوبر حامل شما با استفاده از رابط وسایل نقلیه‌ی خودران (autonomous vehicle interface) هایپرلوپ با ایستگاه ارتباط برقرار می‌کند و زمانی که به ورودی هایپرلوپ در ایستگاه می‌رسید، یک پاد (pod) منتظر شماست. در شرایط ایده‌آل‌تر خودروی اوبر حامل شما وارد سامانه‌ی هایپرلوپ می‌شود. امنیت، احراز هویت و پرداخت هزینه‌ها همه در پشت صحنه و از طریق رابط وسایل نقلیه‌ی خودران انجام خواهد شد. این پاد به تدریج در خط هوایی شتاب گرفته و در 20 دقیقه شما را به ایستگاه هامبورگ می‌رساند. از آنجا شما به وسیله‌ی اوبر مستقیما برای صرف شام حرکت می‌کنید.

این پروژه یک چشم‌انداز بلند مدت است و طبیعی است که حجم بسیار زیادی کار مهندسی می‌طلبد. برنامه‌ای که برای رابط وسایل نقلیه‌ی هایپرلوپ در نظر گرفته شده است، ایجاد بستری است که همکاری سایر سرویس‌های اطلاعاتی را می‌طلبد.

5- پهپادهای مسافربری و حامل بار

7 گرایش رایج حمل و نقل در عصر حاضر

بحث در مورد وسایل نقلیه‌ی عمود پرواز خودران بسیار جذاب است. این وسایل نقلیه اکنون در حال توسعه هستند. اوبر سال 2020 را برای آزمایش حمل نخستین مسافر در نظر گرفته است. اما به نظر می‌رسد پهپادها تا 10 الی 15 سال آینده امکان جلب رضایت عموم و گرفتن مجوزهای قانونی برای پرواز را نداشته باشند.به نظر می‌رسد تحویل بسته به وسیله‌ی پهپادها زودتر محقق خواهد شد. فیلم مفهمومی شرکت UPS عملکرد این گروه از پهپادها را نشان می‌دهد. شرکت آمازون آزمایش تحویل بسته‌های سفارشی را بر روی تعداد محدودی از پهپادها در شهر کمبریج انگلستان آغاز کرده است. شرکت DHL هم سه آزمایش را بر روی نوعی پهپاد با نام parcelcopter را در آلمان آغاز کرده است.

موضوعی که برای خدمات مسافرتی حائز اهمیت است، ایمنی است که نیاز به هماهنگی سامانه‌های نظارتی و نرم‌افزاری بسیاری در میان خطوط هوایی، تولید کنندگان پهپادها و سازندگان سامانه‌های عمود پرواز خودران دارد. Chey پیش‌بینی می‌کند وسایل نقلیه‌ی خودران زمینی خیلی زودتر از پهپادهای عمود پرواز مسافرتی آغاز به کار خواهند کرد.

6- مراکز حمل و نقل چندحالتی (multimodal)

7 گرایش رایج حمل و نقل در عصر حاضر

برنامه‌ریزان شهری و حمل و نقل رویای این را دارند که شبکه‌های پویا به مراکز استراتژیک مرکز شهر متصل شود. سامانه‌های عبور و مرور هر زمانی که مسافران مجبور به تغییر حالت می‌شوند تقریبا 30 درصد از آن‌ها را از دست می‌دهد. بنابراین نیاز به توسعه‌ی ایستگاه‌های هوشمند و طراحی مراکز چند حالتی برای دست یافتن به حرکتی روان بسیار قابل توجه است. زمانی که وسایل نقلیه‌ی خودران به ترکیب خودروهای معمولی، راه آهن‌ها و متروها، دوچرخه‌ها، هایپرلوپ‌ها و هر چیز دیگری برای ایجاد یک تجربه‌ی مسافرتی بهتر وارد شوند، با فرآیند بسیار پیچیده‌ای رو به رو خواهیم بود.

البته ایستگاه‌های چند حالتی از قبل وجود داشته‌اند. برای نمونه می‌توان به ایستگاه Penn در نیویورک، ایستگاه Union در واشنگتن و ترمینال جدید Transbay سانفرانسیسکو که 11 سامانه‌ی مختلف مناطق پرجمعیت اطراف آن را به هم متصل خواهد کرد، اشاره کنیم. مرکز Oculus که در تصویر بالا نشان داده شده است نمونه‌ای از وارد کردن مراکز حمل و نقل چند حالتی به فضای شهری است.

7- پایان استفاده از چراغ‌های راهنمای ترافیک

7 گرایش رایج حمل و نقل در عصر حاضر

اگر وسایل نقلیه با یکدیگر یا با چراغ‌ها و جاده‌ها در ارتباط باشند، دیگر چه نیازی به تقاطع و چهارراه وجود خواهد داشت؟ شبکه‌های خودروهای خودران قادرند سرعت خودروها را در تقاطع‌ها کم و زیاد کنند بدون این که برخوردی صورت بگیرد و در نتیجه‌ی این امکان آلودگی کاهش یافته و در زمان صرفه جویی می‌شود. گروهی از دانشگاه MIT، یک موسسه‌ی فناوری سوئیسی و یک شورای ملی تحقیقات ایتالیایی ایده‌ای به نام چراغ ترافیک (Light Traffic) را مطرح کرده‌اند. سامانه‌ی آن‌ها قادر است خودروهای بدون راننده را در فاصله‌ای مجاز از یکدیگر نگه‌ دارد.


بیشتر بخوانید:

>>چگونه سامانه حمل و نقل هایپرلوپ سرعت رفت و آمد را متحول میکند؟

>>نگاهی به آینده حمل و نقل: صنعت اشتراک‌ گذاری وسایل نقلیه (TaaS)

>>پایان خیابان های پرترافیک: آشنایی با سامانه‌ های حمل و نقل آینده


منبع: hyperloop-one

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ExosNews on Telegram

ما را در تلگرام دنبال کنید!

مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی

عضویت در کانال تلگرام
بستن