چسب الکترونیکی سنجش سلامت: مراقبت پزشکی از راه دور

در آینده پزشکان قادر خواهند بود وضعیت بیماران خود را در خانه با دقت معاینه‌ای که در بیمارستان ارائه می‌کنند بررسی کنند. تاد کلمن (Todd Coleman) مبتکر حوزه بیوالکتریک نتیجه پژوهش‌های خود را در زمینه توسعه پچ‌های الکترونیکی پوشیدنی و انعطاف‌پذیر سنجش سلامت در سخنرانی TED اعلام کرد. این فناوری تحولی بزرگ در حوزه مراقبت پزشکی و درمان‌های غیرتهاجمی به شمار می‌آید. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

چسب الکترونیکی سنجش سلامت: مراقبت پزشکی از راه دور

تاد کلمن سخنان خود را اینگونه آغاز می‌کند: «جین زنی است که بارداری پرخطری دارد و طی ٢۴ هفته، به دلیل انقباضات ناشی از زایمان زودرس در بیمارستان بستری است. پزشک بندهای دست و پاگیری را به او وصل کرده تا انقباضات رحم را مورد بررسی قرار دهد. جین دو راه دارد. تا وقتی زایمان کند در بیمارستان بستری بماند و سپس مابقی زندگی خود را صرف پرداخت صورتحساب کند، یا پس از ١٠ روز بستری به خانه بازگردد و خوشبینانه امیدوار باشد که زایمان زودرس نخواهد داشت. هیچ یک از این دو راه، جالب به نظر نمی رسد.» آیا راهی هست تا از مزیت‌های معاینه دقیقی که در بیمارستان از اشخاص قابل اعتماد دریافت می‌کنیم در خانه و در طول زندگی روزمره برخوردار باشیم؟

تاد کلمن، افراد شرکت کننده در پژوهش خود را به همکاری با چند دانشمند خبره تشویق کرد. پس از یک فرآیند طولانی، ایده سامانه همراهی که شاید افراد بتوانند مانند جواهرات با خود داشته باشند یا مثل مچ‌بند ببندند به واقعیت پیوست. پس از سالها تلاش، تاد توانست یک چسب الکترونیکی انعطاف‌پذیر را بسازد که به مانند تراشه‌های رایانه ای ساخته شد. در این چسب جریان از یک لایه نیمه هادی به ماده انعطاف‌پذیری که در تماس با بدن انسان است منتقل می‌شود. ضخامت آن معادل یک موی انسان است و قادر به اندازه‌گیری اطلاعات مورد نظر مانند حرکات بدن، دمای بدن، سیگنال‌های الکتریکی بدن است. همچنین این سامانه توانایی ارتباط بی سیم دارد.

چسب الکترونیکی سنجش سلامت: مراقبت پزشکی از راه دور

آنها از آغار کار سامانه خود را بر بیماران با شرایط بالینی مختلف شامل مادران باردار مثل جین مورد آزمایش قرار دادند. برای او یک شکم‌بند عادی برای نظارت انقباضات رحم و یک پچ الکترونیکی استفاده شد. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، سیگنال ضربان قلب جنین با شکم‌بند عادی (رنگ قرمز) و با پچ الکترونیکی (رنگ آبی) نشان داده شده است. این سامانه در ابتدای راه هنوز ناکارآمد بود و خطا داشت. بنابراین تاد تصمیم گرفت که از چسب‌های الکترونیکی مشابه تراشه رایانه‌ای استفاده کند و در واقع پچ الکترونیکی را با چسب ادغام کند.

چسب الکترونیکی سنجش سلامت: مراقبت پزشکی از راه دور

گروه پژوهشی، حسگرها را داخل یک تکه چسب شفاف قرار دادند و مدارهای مجتمع برای تقویت سیگنال‌ها و تبدیل آن‌ها به دیجیتال و تجزیه و تحلیل سیگنال و کدگذاری برای ارسال سیگنال به صورت بی‌سیم به کار گرفته شد.

در بسیاری از بحث‌های سلامت دیجیتال، افراد معتقدند داده‌ها به سادگی قابل تبدیل به دیجیتال، انتقال بی‌سیم، ارسال به ابر (Cloud) و به سادگی قابل تبدیل به اطلاعات معنادار است. در واقع می‌تواند همه این کارها انجام شود ولی چالش اصلی، ارسال مداوم داده برای پردازش است که هزینه دارد. چالش دیگر امنیت و حریم خصوصی است. آیا داده‌هایی‌ که برای پردازش به پزشک ارسال می‌شوند قابل اعتماد هستند؟ به همین دلیل الگوریتم‌هایی که برای تفسیر داده در ابر اجرا می‌شود به مدارهای مجتمع داخل چسب الکترونیکی افزوده شد تا مشکل امنیت داده‌ها و حریم خصوصی نیز برطرف شود.

شرکت های بیمه به طور فزاینده، به برخی از این ایده‌ها علاقه‌مند شده‌اند. آنها متوجه شده‌اند که شاید بهتر است اکنون برای یک ابزار پوشیدنی و یک مربی سلامت، یک دلار هزینه شود، به جای این که در آینده وقتی کودک نارس متولد شد و نیاز به بخش مراقبت ویژه نوزادان است که یکی از گران‌ترین بخش‌های بیمارستان است، ده دلار هزینه کنند.

تاد و گروه پژوهشی او در تلاش هستند که افزون بر نوآوری، این فناوری برای افرادی که به آن بیشترین نیاز را دارند کاربردی باشد.


در همین زمینه بخوانیم:

>>پچ پوستی انعطاف پذیر برای سنجش سلامت
>>این حسگر برچسبی از بدن شما به عنوان باتری بهره می‌برد
>>حسگرهای پوشیدنی ، راهی نوین برای بهبود بیماران سکته مغزی و ناتوان حرکتی


منبع: TED

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *