آشنایی با برنامه ی کاربردی e-NABLE Web Central – ویژه سازندگان و دریافت کنندگان دست مصنوعی

در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی برنامه کاربردی e-NABLE Web Central را معرفی خواهیم کرد. این برنامه‌ی کاربردی دست‌های مصنوعی کم هزینه را که با فناوری چاپ سه بعدی تهیه می‌شود، به افراد عرضه می‌کند. این برنامه پس از دو ماه توسط جرمی سایمون (Jeremy Simon) و آلکس جونز ( Aleks Jones) از شرکت ۳D-Universe برای تطابق اطلاعات در جمعیت e-NABLE طراحی شده است و همچنان در حال گسترش است. نسخه کنونی با هدف بهینه سازی امکانات برنامه از طریق دریافت نظرات کاربران و با این امید عرضه می‌شود که کیفیت ارائه‌ی کار به افراد نیازمند به دست مصنوعی بهبود یابد. در صورتی که به دنبال یکی از ابزارهای ارائه شده توسط e-NABLE هستید و یا تمایل به تهیه چنین دستگاهی برای فردی دیگر دارید، می‌توانید از این برنامه‌ی کاربردی بهره ببرید.

آشنایی با برنامه ی کاربردی e-NABLE Web Central

برنامه‌ی کاربردی e-NABLE Web Central توسط مرورگر وب رایانه و گوشی تلفن همراه قابل دسترس است. شما می‌توانید با حساب کاربری گوگل (Google Account) خود وارد برنامه شوید و یا اقدام به ساخت یک حساب کاربری جدید کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.

برای تعیین دستگاه‌های مناسب برای هر فرد، یک برچسب Credly به هر فرد داده خواهد شد. در صورتی که داوطلب هستید، برای استفاده‌ی هر چه بیشتر از امکانات برنامه‌ی کاربردی، ‌برچسب مناسب خود را با مراجعه به این تارنما درخواست نمایید. پس از ورود به صفحه‌ی یاد شده، فهرستی از کلیه‌ی برچسب‌های قابل ارائه خواهید دید. با انتخاب هر برچسب و خواندن اطلاعات مربوط به آن، برچسب مناسب خود را بیابید. در انتهای صفحه‌ی هر برچست مکانی جهت ارائه مدارکی خواهید دید که نشان از مناسب بودن این برچسب برای شماست. این مدارک را در محل ذکر شده قرار دهید تا درخواست شما برای برچسب مذکور کامل شود.

آشنایی با برنامه ی کاربردی e-NABLE Web Central – ویژه سازندگان و دریافت کنندگان دست مصنوعی

نسخه کنونی، و در حقیقت نخستین نسخه ارائه شده این برنامه‌ی کاربردی، شامل امکاناتی برای ثبت درخواست توسط افراد توانخواه و نیازمند دریافت دست مصنوعی و یا افراد داوطلب جهت ساخت این دستگاه‌ها است و شامل امکانات زیر است:

ساخت و وارد شدن با حساب کاربری گوگل و یا یک ایمیل شخصی

فرآیند ثبت نام

ویرایش اطلاعات حساب شخصی

کنترل حریم شخصی با محدود ساختن اطلاعات قابل نمایش به عموم

امکان تائید آدرس با استفاده از نقشه‌ی گوگل

امکان درخواست یه دستگاه جدید (کیس(Case))

امکان ویراست جزئیات کیس

درخواست صفحه‌ی مرجع جهت دستگاه ( جهت پیگیری دستگاه درخواستی شما)

صفحه‌ی مرجع جهت داوطلبین( جهت پیگیری دستگاه‌هایی که به ساخت آن یاری می‌رسانید)

امکان نمایش کلیه‌ی دستگا‌ه‌های قابل ارائه (‌با نمایش در نقشه)

امکان فیلتر کردن دستگاه‌های نمایش داده شده ( نمایش کیس‌های بدون یک قابلیت خاص، نمایش تنها در صفحه‌ی خاصی از نقشه،‌ و یا تنها نمایش دستگاه‌هایی که شما مجاز به استفاده از آن‌ها هستید)

داوطلب‌ها می‌توانند جهت کمک درخواستی را ارسال نمایند ( برای یک یا چند کیس خاص و مشخص سازی حوزه‌ی تمایل به همکاری)

بهبود برچسب Credly (‌ بر حسب درخواستی که هر یک از داوطلبین برای ساخت هر کیس ارائه داده است)

داوطلب‌ها می‌توانند درخواست همکاری را قبول و یا رد نمایند.

داوطلبینی که برای ساخت یک کیس همکاری می‌کنند، می‌توانند توصیه‌ای جهت اندازه و نوع دستگاه ارائه کنند.

استفاده کننده‌ها می‌توانند نظرات یک متخصص را بپذیرند و یا با ارائه‌ی نظر خود، خواستار بهره‌مندی از پیشنهاد دیگری شوند.

داوطلبین می‌توانند دستگاهی جدید را به یک کیس اضافه نمایند و اسناد،‌ جزئیات و تصاویری را ارائه دهند.

پیام‌های مربوط به یک کیس رد و بدل خواهد شد (‌پیام‌ها در دسترس کلیه‌ی مشارکت‌کننده‌های یک کیس خواهد بود)

صفحه مربوط به مخاطبین، مستندات و صفحه موارد جدید افزوده شده است.

پیش‌بینی مکانی در برنامه‌ی کاربردی جهت رویدادهای جدید

امکان ترجمه برنامه به زبان‌های مختلف با استفاده از مترجم شرکت گوگل

آغاز به کار

برای آشنایی بیشتر با برنامه می‌توانید فیلم آموزشی زیر را تماشا کنید.

این‌جا باید مشخص شود که به دنبال دستگاهی جهت استفاده‌ی فردی هستید، تمایل به همکاری در تهیه دستگاه‌ها دارید و یا هر دو مورد. هر کاربر در برنامه‌ی کاربردی صفحه‌ای مربوط به سفارش‌های خود دارد. در این صفحه می‌توان درخواست دستگاه جدیدی را ثبت کرد و یا پیگیری دستگاه‌های ثبت شده‌ی پیشین را انجام داد.

پس از انجام روند ثبت نام صفحه‌ی اطلاعات شخصی نمایش داده می‌شود. در این جا باید اطلاعاتی مانند آدرس وارد شود و تنظیمات شخصی مربوط به نمایش اطلاعات انجام شود. ثبت عکس به دلخواه انجام می‌شود. هیچ یک از درخواست‌های ثبت شده توسط افراد بدون تأئید نشانی به افراد داوطلب ساخت نشان داده نخواهد شد.

آشنایی با برنامه ی کاربردی e-NABLE Web Central – ویژه سازندگان و دریافت کنندگان دست مصنوعیاگر مایل به ثبت درخواستی جهت دریافت دستگاهی هستید،‌ در هنگام انجام مراحل ثبت نام با انتخاب گزینه درخواست جدید(New Requst)، مطابق شکل، می‌توانید در همین مرحله درخواست خود را ثبت کنید.

پس از ثبت درخواست و جهت استفاده توسط تولید کنندگان باید عکسی مقیاس دار ارسال شود. این عکس جهت اطمینان از اندازه‌ی مناسب دستگاه هنگام استفاده، باید در زاویه و جهت درست گرفته شود و کیفیت بالا و نور کافی داشته باشد. جهت آشنایی بیشتر می‌توان به فیلمی آموزشی که جهت این مورد در نظر گرفته شده مراجعه نمود.

گزینه‌ی Case ID در صفحه‌ی درخواست‌ها کاربر را به صفحه‌ی مربوط به جزئیات دستگاه راهنمایی می‌کند. در صورت تمایل می‌توان عکسی مقیاس بندی شده و یا فیلمی را جهت استفاده‌ی تولید کنندگان ثبت نمود. پس از ارائه فیلم و عکس ذکر شده با انتخاب گزینه‌ی آماده برای بررسی کارشناس یا Ready for Expert Review آن را در دسترس سایرین قرار دهید.

 

آشنایی با برنامه ی کاربردی e-NABLE Web Central – ویژه سازندگان و دریافت کنندگان دست مصنوعی

توجه کنید، درصورتیکه داوطلب همکاری در ساخت دستگاه‌ها هستید، گزینه‌ی تهیه کننده (Fabricator) و Device Assembler را هنگام ثبت نام انتخاب نمایید. در غیر این صورت برنامه صفحه‌ی مربوط به افراد داوطلب همکاری را به شما نمایش نخواهد داد. اطلاعات مربوط به نوع همکاری در صفحه‌ی اطلاعات شخصی قابل تغییر است.

 

آشنایی با برنامه ی کاربردی e-NABLE Web Central – ویژه سازندگان و دریافت کنندگان دست مصنوعی

پس از انتخاب ویرایش مشخصات (Edit Profile) می‌توان نحوه‌ی همکاری را مشخص نمود. در صورتیکه به راهنمایی بیشتری جهت انتخاب نوع همکاری نیاز باشد، مراجعه به این صفحه سودمند خواهد بود. همکاری در موارد زیر امکان پذیر است:

دسترسی به چاپگر سه بعدی برای ساخت. در این مورد تنها به جزئیات طرح برای ساخت نیاز است.

تمایل به ساخت دستگاه بدون دسترسی به یک چاپگر سه بعدی. در این مورد راهنمایی برای انتخاب گزینه‌های دیگر در دسترس است.

درخواست ساخت دستگاه برای شما

دریافت اطلاعاتی پیرامون داوطلب شدن برای همکاری در ساخت و سایر فرآیندهای مرتبط

تمایل به پشتیبانی از جمعیت e-NABLE و جامعه‌ی مرتبط با آن

تمایل به طراحی دستگاه‌هایی که با چاپ سه بعدی قابل تولید باشد.

 

آشنایی با برنامه ی کاربردی e-NABLE Web Central – ویژه سازندگان و دریافت کنندگان دست مصنوعی

شرح وظایف

هر یک از کاربران برنامه با توجه به نوع کاربری خود، به امکانات متفاوتی دسترسی دارد:

کاربر

پایین‌ترین سطح برنامه مربوط به کاربران (Users) است. به طور کلی، هر یک از استفاده کنندگان برنامه،‌ شامل افراد متقاضی دریافت عضو مصنوعی و یا افراد ثبت کننده درخواست جهت استفاده‌ی فردی دیگر از عضو مصنوعی و کلیه داوطلبین همکاری، یک کاربر هستند و به صفحه‌ی درخواست‌ دستگاه‌ها ( Device Requests) دسترسی دارند. کاربر می‌تواند فردی باشد که برای بهینه سازی دستگاه برای استفاده کننده‌ی عضو مصنوعی آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد. بنابراین کاربر به هر فردی گفته می‌شود که به هر علت درخواستی را در برنامه ثبت کند.

تولید کننده

تولیدکنندگان (Fabricator) افرادی هستند که به چاپگر سه بعدی دسترسی دارند. صفحه مربوط جهت نمایش کیس‌های دردسترس و ثبت تمایل فرد به همکاری به داوطلبین به این افراد نمایش داده می‌شود. توجه به این نکته لازم است که تنها دستگاه‌های نیازمند تولید کننده و منطبق با برچسب Credly فرد نمایش داده خواهد شد. پس از تکمیل فرآیند تولید توسط فرد دستگاه به فرد همگذار یا اسمبلر(Assebler) ارسال می‌شود که در مواردی می‌تواند همان‌فرد تولید کننده و یا شخص دیگری باشد.

اسمبلر یا همگذار

افراد اسمبلر می‌توانند به صفحه‌ی سایر کیس‌های منطبق با برچسب Credly خود دسترسی داشته باشند و از این طریق پیشنهاد همکاری خود را برای سرهم کردن دستگاه ثبت کنند.  پس از سرهم شدن قطعات و آماده سازی، دستگاه جهت آزمایش نهایی برای کاربر نهایی فرستاده می‌شود.

متخصص(Expert)

متخصصان افراد آشنا با دستگاه‌های e_NABE موجود هستند. این افراد با بررسی اطلاعت،‌ تصاویر و فیلم‌های ثبت شده، اطلاعات اندازه و مقیاس عضو مصنوعی مذکور را استخراج نموده و در اختیار دیگران قرار می‌دهند. این افراد همچنین دستگاه های جدید پیشنهادی توسط داوطلبین را بررسی کرده و مناسب بودن دستگاه جهت استفاده را رد و یا قبول می‌نمایند.

تطابق دهندگان

این افراد رابط میان داوطلبین ساخت و افراد متقاضی دریافت عضو هستند. تطابق دهندگان روند توسعه و کار کیس‌ها را جهت اطمینان از کیفیت کار پیگیری می‌نمایند.

مدیر شاخه (Chapter lead)

هر قسمت از کار با کلیتی با عنوان شاخه تعریف می‌شود. مدیران شاخه‌ها درخواست‌ها دستگاه‌های مربوط به خود را بررسی می‌کنند. این درخواست‌ها می‌تواند توسط داوطلبان و یا متقاضیان دریافت نوع خاصی از عضو که در شاخه مربوطه قرار دارد، ثبت شود.

سایر نقش‌ها

در ادامه‌ی کار و با گسترش برنامه‌ی کابردی ممکن است وظایف و نقش‌های جدید به روند کاری افزوده گردد.

پس از ثبت یک کیس، باید هر یک از وظایف بالا به آن اختصاص داده شود. در مواردی کلیه‌ی وظایف توسط یک کاربر انجام خواهد شد. با کامل‌تر شدن برنامه‌ی کاربردی کاربران جهت انجام کلیه‌ی مراحل از ثبت تا آزمایش نهایی، راهنمایی خواهند شد. در حال حاضر و تا به روز رسانی‌های آینده، بیشتر مراحل به صورت دستی انجام می‌شود. مراحل کنونی به این شرح است:

ثبت یک کیس جدید اولین مرحله است که در پی آن ارائه‌ی اطلاعات مربوط از جمله فیلم و یا عکس صورت می‌گیرد.

پس از ثبت درخواست متخصیصین با بررسی درخواست و تشخیص مقیاس‌های لازم، دستگاهی را به کاربر معرفی می‌کنند. در این مرحله کاربران با مرور نظر متخصص، اقدام به پذیرش و یا ارائه دلایل جهت توضیح‌ بیشتر می نمایند.

پس از این مرحله یافتن تولید کننده و شخصی که قسمت‌های دستگاه را سرهم کند لازم است. جهت انجام این مراحل کاربر باید نظر متخصص را درست تشخیص دهد. در صورتی که تولید کننده به درخواستی که نظر متخصص پیرامون آن ثبت نشده، جهت ساخت، علاقمند باشد باید نظر خود را به عنوان متخصص ثبت نماید تا فرآیند ادامه یابد.

پس از تائید اندازه و نوع دستگاه توسط کاربر، مشخصات در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد که با انتخاب گزینه افزودن دستگاه کیس اطلاعات آن را وارد برنامه می‌نماید. در این مرحله تولید کننده با متقاضی ارتباط برقرار کرده و ویژگی‌های مختلف دستگاه مانند رنگ، نوع دستگاه، مقیاس، مواد قابل استفاده جهت ساخت و سایر موارد را با وی هماهنگ می‌کند. پس از تکمیل ساخت،‌ قطعات دستگاه باید در اختیار اسمبلر قرار گیرد.

اسمبلر قطعات ساخته شده توسط تولید کننده را سر هم می‌کند و تکمیل فرآیند را با ارائه عکس با کاربر متقاضی هماهنگ می‌کند.

پس از دریافت دستگاه توسط کاربر، و استفاده‌ی اولیه، کاربر می‌تواند کیس را تائید کرده و پرونده‌ی مربوط به آن را ببندد و یا با ارائه نظر خود درخواست تغییرات لازم جهت بهبود عملکرد آن را ثبت نماید.

درخواست تغییر توسط متخصص بررسی شده و در مورد مراحل انجام تغییر تصمیم‌گیری می‌شود. در صورت نیاز به ساخت یک کیس جدید، تقاضایی برای سازنده ارسال می‌شود. در صورتیکه کیس موجود قابل ارتقا باشد، قطعه‌هایی که باید تعویض گردد به اسمبلر ارسال می‌شود.


بیشتر بخوانید:

>>بازوی مصنوعی LUKE در اختیار کهنه سربازان نیروی نظامی آمریکا

>>ساخت دستهای مصنوعی چاپ سه بعدی ارزان به کمک واقعیت افزوده و انجمن E-NABLE


منابع: credly- enablewebcentral -enablingthefuture

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *