آموزش کار با اسکلت بیرونی پیش از استفاده

پیش از استفاده از اسکلت بیرونی، کاربر باید به کار با آن عادت کند. تنها در این صورت می‌تواند از این وسیله حداکثر استفاده را ببرد. کاربران مختلف برای عادت کردن به اسکلت بیرونی به صورت متوسط ۲ ساعت زمان نیاز دارند. این زمان با اندازه‌گیری به کمک یک شبیه‌ساز توسط گروهی در Stanford بدست آمده است. در ادامه این نوشتار به جزئیات آزمایش این گروه و نتایج آن می‌پردازیم. از شما دعوت می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این آزمایش ما را در مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی دنبال نمایید.

چقدر زمان میبرد تا کاربر به طور موثر از اسکلت بیرونی استفاده کند؟ گروهی از دانشگاه استنفورد برای پاسخگویی به این سوال پژوهشی انجام داده است. یافته های آنان حاکی از این است که به طور متوسط دو ساعت زمان می‌برد تا کاربر با اسکلت بیرونی آشنا شود، البته به موارد زیر نیز باید توجه داشت:

دو ساعت زمان آشنایی که در بالا ذکر شد، زمان میانگین است. برخی از کاربران این روند را سریع‌تر و برخی کندتر پشت سر می‌گذارند و حتی برخی پسرفت می‌کنند. بر این اساس همه کاربران به استفاده از یک دستگاه پوشیدنی واکنش یکسانی نشان نمی‌دهند، اما به طور متوسط، می‌توان برای آن یک روند کلی در نظر گرفت.

بازه زمانی بررسی روند پیشرفت کاربران در این پژوهش کوتاه مدت بوده است و در صورتی که به مدت طولانی تری این بررسی انجام شود، احتمال تغییر در این میانگین وجود دارد.

نکات مهم در اندازه گیری زمان عادت کردن به اسکلت بیرونی

این پژوهش بر اساس یک اسکلت بیرونی مچ پا انجام گرفته که توسط شبیه ساز Humotech طراحی شده است. پس نمی‌توان این نتیجه را به انواع مختلف اسکلت‌های بیرونی تعمیم داد.

نسخه کامل این مقاله تحت عنوان: “چگونه سازگاری، آموزش و سفارشی سازی در استفاده از اسکلت‌های بیرونی، سودمندی این دستگاه را افزایش می‌دهد؟” توسط Katherine Poggensee و Steven Collins نوشته شده است. این مقاله در سپتامبر ۲۰۲۱ در Science Robotics منتشر شد. نتایج تجربی نشان داد کاربرانی که برای نخستین بار از اسکلت‌های بیرونی توانبخشی استفاده کردند، بلافاصله سوخت و ساز بدن آنها کاهش پیدا کرده است. با این حال با آموزش بیشتر و به طور متوسط به مدت ۱۰۹ دقیقه، تاثیرات استفاده از اسکلت بیرونی سه برابر شد.

باید به این نکته توجه داشت که ۱۰۹ دقیقه به طور قابل توجهی طولانی‌تر از مدت زمانی است که در اکثر مطالعات آزمایشگاهی در زمینه اسکلت بیرونی در نظر گرفته می‌شود. در اکثر مطالعات معمولا بین ۰ تا ۶ دقیقه برای آشنایی کاربر با دستگاه صرف می‌شود. این مقاله نشان می‌دهد که کار با اسکلت‌های بیرونی بیشتر مشابه کار با وسایلی مانند موتور سیکلت و دوچرخه است تا وسایلی مانند پیچ گوشتی یا توستر. گاها برای اینکه سیستم عصبی به یک دستگاه عادت کند باید از همه امکانات مثبت دستگاه استفاده کرد.

کاربران چقدر باید درباره اسکلت بیرونی بدانند؟

برای دهه‌ها شعار این بوده است که دستگاه‌های اسکلت بیرونی نیاز به درک کاربر و هدف آنها دارند. اما کاربران چقدر باید دستگاه‌های اسکلت بیرونی را بشناسند و درک کنند؟ نحوه تفکر در این مورد باید تغییر کند. اسکلت بیرونی باید هدف کاربر را پیش بینی کند، اما کاربر باید زمان و تلاش خود را صرف کند تا بفهمد اسکلت بیرونی چه می‌کند. (قسمتی از ارائه Roveda Loris در ExoBerlin ExoTech 2021)

به طور کلی تمام دستگاه‌های موتور دار و پوشیدنی، قبل از استفاده به یک حداقل آموزش و آشنایی نیاز دارند تا کاربر بهره‌وری لازم را بدست آورد.


اقبال بالای اسکلت بیرونی SPORTSMATE به عنوان یک پوشیدنی کمکی لگن
جعبه ابزاری جدید برای استانداردها و پروتکل های اسکلت بیرونی
توانبخشی آسیب مغزی اکتسابی با اسکلت بیرونی


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *