احساس سرما می‌کنید یا گرما؟ همه چیز مربوط به پاها است

اگر بتوانید تنها پاهایتان را سرد یا گرم نگه دارید، به طور قابل توجهی مصرف انرژی را کاهش داده‌اید. به تازگی صندل‌هایی ساخته شده که تنها پاها را با مصرف انرژی کمی گرم می‌کند و بدن با مصرف چند کالری به راحتی گرم می‌شود. در واقع این صندل‌ها روشی برای کم کردن وزن هم هست.

احساس سرما می‌کنید یا گرما؟ همه چیز به پاها مربوط است

همه چیز از جایی شروع شد که یک شرکت فناوری از Stefano Schiavon در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی خواست تا یک سیستم تهویه هوا برای دفتر شرکت آزمایش کند و ذهن او به سوی صندل‌ها رفت. سیستم جدید، هوای سرد را از کف به طرف سقف جابه‌جا می‌کند. Schiavon فهمید که نمی‌تواند از همان مدل‌های قدیمی پژوهشگران دهه ۷۰ برای مطالعه آسایش حرارتی استفاده کند. آسایش حرارتی، نامی برای پژوهش‌های علمی حفظ دمای مناسب ساختمان است.

پاها حساسیت کاملأ پیچیده‌ای نسبت به دما دارند. هنگامی که شما سردتان می‌شود، نخست رگ‌های خونی در اندام‌ها منقبض می‌شوند که روش بدن برای جلوگیری از هدر رفتن بیشتر حرارت است. ادوارد آرنز، یک معمار در دانشگاه برکلی که در مورد آسایش حرارتی پژوهش می‌کند، گفت: «شما احساس ناراحت کننده‌ای دارید چون پایتان بی‌حس و یا نزدیک به بی‌حس شدن است».

اگر مدیران ساختمان بتوانند پاها را به تنهایی گرم یا سرد کنند، می‌توانند مصرف انرژی و هزینه‌ها را کاهش دهند. بنابراین پژوهشگران در برکلی بر روی آسایش حرارتی پا تمرکز کردند.

با وجود اهمیت غیر معمول پا در آسایش حرارتی، کفش در این زمینه چندان مورد توجه نبوده است. آرنز می‌گوید: «کفش به اندازه لباس اهمیت نداشته است». پژوهشگران آسایش حرارتی به مدت طولانی در مورد چگونگی و انواع مختلف لباس عایق بدن تحقیق می‌کردند اما در مورد کفش نه. وی می‌گوید: «ده سال پیش همه‌ی اطلاعات در این زمینه، کفش مردانه با جوراب ضخیم بود که در دهه ۶۰ همه آن را می‌پوشیدند».

به عنوان کسی که کفش مردانه با جوراب ضخیم نمی‌پوشد، اعتراف می‌کنم که بخاری کوچکی در زیر میز برای گرم شدن پاهایم قرار داده‌ام. آرنز اطلاع می‌دهد که «مدیران ساختمان از این بخاری متنفر بودند». این بخاری‌ها خطر آتش‌سوزی را بدنبال دارند و بسیار ناکارآمد هستند چون آنها هوای گرم را می‌دمند. فکر کنید: «دمیدن» و «حرارت»، در واقع اثرات معکوس دارند. دمیدن هوا بر پاها موجب سرد شدن آنها می‌شود. بنابراین برای گرم شدن پاها با دمیدن هوا، بخاری باید هوای فوق العاده داغ را بدمد. و چون این هوا با هوای خنک اتاق مخلوط می‌شود پس بخاری باید هوای فوق العاده فوق العاده گرم بدمد. و اینگونه خطر آتش‌سوزی بوجود می‌آید.

احساس سرما می‌کنید یا گرما؟ همه چیز به پاها مربوط است

آرنز ایده‌ای بهتر و کارآمدتر دارد. او یک گرمکن پا ساخته است که متأسفانه کمی شبیه فر پا است. در داخل آن یک لامپ قرار دارد که گرما را به پاها می‌تاباند و دمیدن هوای گرم وجود ندارد. در آزمایش کارکنان کتابخانه دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، پاهای کتابداران گرم نگه داشته شد حتی زمانی که دمای اتاق تا ۴ درجه فارنهایت کاهش یافته بود. طبق گفته‌های آرنز هزینه‌های گرمایشی به نصف کاهش پیدا کرد. اگر پاها گرم باشند، بقیه بدن با سوزاندن چند کالری بیشتر آن چند درجه را بدون ناراحتی جبران می‌کند.

یک راه حتی مستقیم‌تر برای گرم کردن پاها، کفی‌های گرم کننده است. آرنز برخی از نمونه‌های اولیه باطری بر روی میز خود را نشان داد. این باتری‌های کوچک می‌توانند از سیم‌پیچ‌های داخل یک پادری انرژی را به صورت بیسیم دریافت کنند. از آنجا که کفی مستقیماً پاها را گرم می‌کند، آنها تنها دو وات انرژی مصرف می‌کنند در مقایسه با ۱۰۰۰ واتی که یک گرم کننده شخصی با دمیدن هوای داغ استفاده می‌کند. هر چند نمونه‌های اولیه سنگین هستند اما نه به اندازه‌ای که با یک جفت کفش براق پاشنه بلند بلغزید.

چالشی برای فروش این دستگاه‌های گرمایشی شخصی به کارکنان ادارات وجود دارد. مردم به ظاهر هرچیز نگاه می‌کنند. آنها واقعاً به صرفه‌جویی هزینه‌ انرژی کارفرمایان خود اهمیتی نمی‌دهند. به گفته آرنز، این شوخی نیست که گرمکن پا می‌تواند بهترین وسیله کم کردن وزن باشد که به بازار عرضه شده است. شما می‌توانید راحت باشید در حالی که بدن شما در سرما کالری اضافی می‌سوزاند.

پا برای خنک شدن نیاز به توجه خاصی دارد. یک شرکت فناوری از Schiavon خواست تا یک سیستم اداری وسیع که هوای سرد را در سطح پاها بدمد، آزمایش شود. بنابراین Schiavon سیستم را در یک فضای اداری شبیه سازی شده که در آن دمای محیط، جریان هوا و رطوبت اتاق کاملاً کنترل می‌شد راه‌اندازی کرد. او دانش‌آموزانی را استخدام کرد تا صندل‌ها را بپوشند و سه ساعت با رایانه کارکنند و بارها سطح راحتی آنها را بررسی کرد.

Schiavon فهمید پاها ومچ پا نسبت به جریان هوا بیشتر از چیزی که قبلاً فکر می‌کرد حساس هستند. و این یک یافته مهم به ویژه برای خانم‌هایی است که صندل می‌پوشند و مچ پایشان برهنه است. برای جلوگیری از سرد شدن بیش از حد پاها، نیاز به تنظیم مناسب تهویه هوای سطح پا، مانند استفاده از یک پخش‌کننده هوای سرد قبل از رسیدن هوا به پا است. بالا بردن درجه حرارت کل دفتر در تابستان نیز کمک می‌کند. این روش کمترین مصرف انرژی را خواهد داشت. اگر هر کسی در تابستان از صندل استفاده کند، مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

در روزهای اولیه‌ی استفاده از تهویه هوا، دفتر اداره پر از مردانی بود که کاملاً با لباس، پوشیده شده بودند. ما راه طولانی را طی کردیم. آرنز می‌گوید از دیدگاه انرژی این بسیار خوب است که لباس‌ها کم و راحت باشند. ممکن است باور نکنید اما صندل‌ها به زودی عرضه می‌شوند.

منبع: theatlantic.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *