اسکلت بیرونی برای کودکان مبتلا به SMA

استفاده از اسکلت بیرونی در خانه برای کودکی که به آتروفی عضلانی نخاعی(SMA) نوع دوم مبتلا بود, نعمت حرکت را به دنبال داشت. وی با پوشیدن این وسیله توانست در فعالیت‌های ورزشی و بازی شرکت کند. طبق گزارش‌های موجود جلسات آموزشی برای این کودک به خوبی پیش رفت. در طی جلسات این کودک شش ساله تنها یکبار به علت خستگی نیاز به نشستن داشت. اسکلت‌های بیرونی وسایلی جدید در مراقبت از کودکان مبتلا به SMA نوع دوم هستند. این ادوات علاوه فراهم کردن امکان راه رفتن، مشکلات سلامتی ناشی از عدم تحرک را نیز کاهش می‌دهد. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به جزئیات بیشتری در این مورد اشاره خواهیم کرد.

atlas

در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ مقاله‌ای در مجله Journal of Pediatric Nursing در مورد استفاده از اسکلت بیرونی در خانه توسط بیماری مبتلا به SMA نوع دوم به چاپ رسیده است. عنوان این مقاله عبارت است از:

Using a robotic exoskeleton at home: An activity tolerance case study of a child with spinal muscular atrophy

بیماری SMA در نوزادان ظاهر می‌شود. مبتلایان تا پیش ۱۸ ماهگی ضعف عضلات و از بین رفتن عضلات را تجربه می‌کنند. بیماران مبتلا به SMA نوع دوم هرگز توانایی ایستادن به صورت مستقل را بازنخواهند یافت.

اسکلت بیرونی پایین تنه، ابزار جدید مراقبت از کودکان SMA

اسکلت‌های بیرونی پایین تنه با پشتیبانی از بدن، به کاربران امکان ایستادن و راه رفتن را می‌دهند. اسکلت بیرونی ATLAS 2025 از دو پای رباتیک و یک بدنه ساخته شده است. هشت موتور این دستگاه روی دو پا تقسیم شده است. ATLAS وسیله‌ای ویژه کودکان است.

اسکلت بیرونی ATLAS 2030 زیر مجموعه‌ای از این دستگاه است که برای اتحادیه اروپا تائیدیه دریافت کرده است. پژوهش با اسکلت بیرونی مذکور توسط Marsi Bionics نشان داده است که قدرت عضلانی در سه کودک مبتلا به SMA نوع دوم با این دستگاه افزایش داشته است (برای مشاهده پژوهش به این لینک مراجعه کنید).

اما اثربخشی دستگاه در محیط خانه برای مراقبت شخصی و انجام امور روزمره در بیماران SMA ارزیابی نشده بود. به عبارت دیگر اطمینانی وجود نداشت که کودک در طول روز این وسیله را تحمل می‌کند یا خیر. در مقاله مربوط به پژوهش انجام شده در این زمینه نوشته شده است: «دریافت تاثیر اسکلت بیرونی روی مراقبت از بیمار برای پرستاری از وی ضروری است، چراکه این فناوری‌ها در آینده نزدیک برای درمان و پرستاری در سراسر جهان به کار گرفته می‌شوند».

جزئیات مربوط به شرکت کنندگان در آزمایش ATLAS

گروه پژوهشی اسپانیایی با مطالعه در مورد SMA نوع دوم و طراحی یک آزمایش تاثیر استفاده از ATLAS 2025 در زندگی روزانه سه کودک را بررسی کردند. یکی از این کودکن شش سال داشت. وی بالاترین میزان ضعف عضلانی و بیشترین محدودیت حرکتی را در بین سه کودک شرکت کننده داشت. همچنین با مشکلات تنفسی مضمن نیازمند استفاده از ونتیلاتور در طول خواب بود. او از لوله تغذیه استفاده می‌کرد.

درمان وی شامل Spinraza، درمان تائید شده برای بیماری SMA و salutamol برای مشکلات تنفسی بود. افزون بر این انجام تمرینات توانبخشی روزانه در برنامه وی بود. مراقبت روزانه وی توسط پرستاری در مدرسه بیمارن ناتوان و والدین وی انجام می‌شد.

وی اسکلت بیرونی ATLAS 2025 را در طی دو ماه اقامت در خانه پوشید. در این مدت وی تحت نظر یک متخصص فیزیوتراپ بود. از دوشنبه تا جمعه این وسیله برای راه رفتن به میزان یک ساعت پوشیده می‌شد. همچنین انجام سایر فعالیت‌های روزانه نیز با کمک ATLAS انجام می‌شد. در کل جلسات درمانی وی ۳۸ جلسه بود که برای ۳۰ جلسه اسکلت بیرونی پوشیده شد.

پیش و پس از شروع جلسات یک ارزیابی پزشکی از وضعیت وی انجام می‌گرفت. این ارزیابی به دریافت میزان توانایی کودک در تحمل وسیله و مراقبت از خود کمک می‌کرد. در طی جلسات نیز اطلاعات لازم ثبت می‌شد.

در نخستین جلسه، این واقعیت که والدین توانایی جبران همه توانایی از دست رفته کودک را برای پشتیبانی راه رفتن وی ندارند، تائید شد. پس از دو ماه تمرین با ATLAS این مشکل حل شده بود. چراکه توانایی کودک با افزایش تحرک وی بیشتر شده بود.

گرفتن توپ در حین راه رفتن با اسکلت بیرونی ATLAS

در حین پوشیدن اسکلت بیرونی و در مد خودکار، زمان راه رفتن کودک با بهبود تعداد گام‌ها بهبود یافت. تعداد گام‌های وی از ۲۷۳ گام در ده جلسه به ۳۶۴ گام در ۱۰ جلسه نهایی رسید. در گزارش جلسات نوشته شده است:« با پیگیری جلسات او توانست رکورد قبلی خود را بشکند».

در مدحرکتی دوم که تنها پشتیبانی راه رفتن انجام می‌شود، کودک توانست با نیروی بدن خود نیز حرکت کند. تاثیرات توانبخشی در این مرحله کمتر است. از عوامل آن می‌توان به تلاش زیادی اشاره کرد که کودک باید برای راه رفتن به کار ببرد.

یکی از موفقیت‌های مهم این پژوهش شرکت کودک در بازی و فعالیت‌هایی بود که پیش از این تجربه آن را نداشت. زمان شرکت وی در این فعالیت‌ها نیز به تدریج بهبود یافت. فعالیت‌هایی نظیر بازی با دارت و بسکتبال.


ساخت یک حسگر چاپ سه بعدی برای بیماری های حساس به نور
ارتقای توانایی های حرکتی با پوشیدنی های هوشمند


منبع: smanewstoday

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *