اسکلت بیرونی خودران دانشگاه واترلو برای افراد دچار نقص حرکتی

پژوهشگران دانشگاه واترلو یک اسکلت بیرونی خودران برای کمک به افراد دچار اختلال حرکتی ساخته‌اند. اسکلت بیرونی ExoNet با استفاده از یک دوربین پوشیدنی داده‌ها را از محیط اطراف خود جمع‌آوری می‌کند تا با کمک هوش مصنوعی بفهمد کاربر چه زمانی می‌خواهد حرکت کند و حرکت مناسب را فراهم می‌کند. این ربات بدون دخالت انسان خود را کنترل می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی خودران دانشگاه واترلو برای افراد دچار نقص حرکتی

اسکلت بیرونی ExoNet یک پوشیدنی پایین‌تنه است که از بینایی رایانه و یادگیری عمیق برای کمک به کاربرانی استفاده می‌کند که برای حرکت مشکل دارند. یادگیری عمیق نوع خاصی از هوش مصنوعی است که شامل دو جزء است؛ جمع‌آوری داده‌ها و سپس آنچه الگوریتم انتخاب می‌کند تا با اطلاعات انجام دهد.

Brokoslaw Laschowski، دانش‌آموخته دانشگاه واترلو که این پروژه را رهبری می‌کند، گفت: «اسکلت‌های بیرونی سنتی به صورت دستی توسط یک برنامه گوشی هوشمند یا یک جوی استیک کنترل می‌شوند.  ExoNet با استفاده از یک دوربین پوشیدنی داده‌ها را از محیط اطراف خود جمع‌آوری می‌کند تا بفهمد کاربر چه زمانی می‌خواهد حرکت کند و آن حرکت را فراهم می‌کند».

توسعه نرم‌افزار

گروهی متشکل از استادان مهندسی دانشگاه واترلو، John McPhee و Alexander Wong و William McNally، نامزد دکترای مهندسی، این اسکلت بیرونی را از یک شرکت اسپانیایی به نام Technaid خریدند. گروه Laschowski بر توسعه نرم‌افزار آن متمرکز شد.

Laschowski افزود مهمترین بخش، توسعه نرم‌افزار تضمین ایمنی کاربر بود. از آنجایی که این الگوریتم مبتنی بر تشخیص الگو است، بعید است که سیستم از کنترل خارج شود. اگرچه اشتباهات در فرآیند تصمیم‌گیری الگوریتم امکان‌پذیر است، گزینه‌ای برای نادیده گرفتن تصمیمات ربات وجود دارد. این ربات با سرعت معمولی حدود یک متر در ثانیه حرکت می‌کند.

Laschowski گفت: «از هر هزار تصمیم، یکی ممکن است نادرست باشد، اما این موقعیت نادرست می‌تواند منجر به سقوط کاربر از پله‌ها شود. بنابراین ما تأکید بسیاری بر آزمایش، توسعه و ایمنی کاربر داریم».

Laschowski دکترای خود را در ماه دسامبر به پایان رساند و اکنون به تحقیقات خود در مؤسسه توانبخشی تورنتو ادامه می‌دهد، جایی که او بر بهبود عملکرد دقت اسکلت بیرونی و طراحی آن تمرکز خواهد کرد.

او گفت: «آیا دوربین‌ها باید در عینک قرار گیرند؟ یا روی پا؟ این یکی از چیزهایی است که من علاقه‌مند به بررسی آن هستم؛ درک بیشتر از نظر قرارگیری حسگر و اینکه کاربران ترجیح می‌دهند حسگرها کجا باشند».


>> اسکلت بیرونی به کمک هوش مصنوعی و دوربین های پوشیدنی خود را با محیط وفق میدهد


منبع: therecord.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

2 comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *