معرفی اسکلت بیرونی مچ پا توسعه یافته در سریلانکا

سه دانشجوی وابسته به آزمایشگاه بیونیک گروه مهندسی مکانیک دانشگاه Moratuwa، یک اسکلت بیرونی مچ پا توسعه داده‌اند. این ربات به نام «C-JAE» یک وسیله پوشیدنی است که قادر به انجام توانبخشی رباتیک و ارائه کمک برای افراد مبتلا به اختلالات حرکتی است. این ابزار هوش انسانی را با اجزای مکانیکی برای انجام حرکات مفصل مچ پا ترکیب می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

معرفی اسکلت بیرونی مچ پا توسعه یافته در سریلانکا

Amashi Weerasingha, Kasun Harshana and Kesara Withanage

ربات C-JAE نعمتی برای افراد دارای مچ پای ضعیف

این پروژه توسط دانشجویان سال آخر Amashi Weerasingha، Kasun Harshana و Kesara Itanage انجام شده است. این پروژه تحت نظارت پروفسور Ruwan Gopura، که در حال حاضر جوانترین استاد مهندسی در سری‌لانکا و رئیس دانشکده مهندسی مکانیک است و مهندس Pubudu Ranaweera، عضو دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه Moratuwa انجام شده است.

پروفسور Ruwan Gopura می‌گوید: «طبق آمار، جمعیت سالخوردگان بیش از ۱۰ درصد از کل جمعیت جهان است. از سوی دیگر، تعداد افرادی که از بیماری های عصبی یا عضلانی رنج می‌برند، به طور پیوسته افزایش یافته است. صنعت پزشکی علاقمند به استفاده از ربات‌های اسکلت بیرونی برای کاهش مشکلات ناشی از اختلالات حرکتی است. با توجه به همه این حقایق، گروه مهندسی مکانیک دانشگاه Moratuwa دانش خود را برای حل این مسئله و خدمت به جامعه مورد استفاده قرار می‌دهد.»

ویژگی‌های اسکلت بیرونی C-JAE

معرفی اسکلت بیرونی مچ پا توسعه یافته در سریلانکا

C-JAE از اصطلاحات Compatible Joint Ankle Exoskeleton مشتق شده است. به این معنی که اسکلت بیرونی با سازگاری و موافقت با مفصل مچ پا منجر به حرکات راحت‌تر این مفاصل می‌شود. ساز و کار و واحدهای کنترل در قسمت جلو پا و ساق قرار دارند. C-JAE با استفاده از مکانیزم جدید از هر سه درجه آزادی مفصل مچ پا و با نقشه‌برداری از محورهای مفاصل از محدوده کامل حرکت مفاصل پشتیبانی می‌کند. بدین معنی که بیشترین سازگاری و عملکرد کاربر با ساز و کار پیشنهادی برای هر مفصل و هر درجه آزادی فراهم شده است.

C-JAE بدون بسته باتری ۲٫۶ کیلوگرم وزن دارد که در مقایسه با دستگاه‌های موجود نسبتاً سبک وزن و کاربر پسند است. این اسکلت بیرونی از سه درجه آزادی مفصل مچ پا پشتیبانی می‌کند.

ویژگی جدید C-JAE توانایی آن برای رعایت الزامات عملکردی و ارگونومی مفصل مچ پا است. در مرحله نخست، امکان و عملکرد C-JAE با افراد سالم مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله دوم، توانایی توانبخشی به صورت بالینی و با بیماران آزمایش خواهد شد».

منبع: dailymirror

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *