آشنایی با انواع اسکنرهای رگ برای انجام آسان آزمایش خون و چشم انداز آنها در آینده

نمونه‌گیری خون یکی از رایج‌ترین آزمایش‌های پزشکی است. با کمک اسکنرهای رگ می‌توان روند نمونه‌گیری خون را هم برای پزشک و هم بیمار آسان کرد. اما آیا اگر این فناوری در دسترس باشد از فناوری‌های تحول آفرین به شمار می‌آید؟ با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

آشنایی با انواع اسکنرهای رگ برای انجام آسان آزمایش خون و چشم انداز آنها در آینده

به سختی می‌توان گفت که در دنیای توسعه یافته، تا بحال فرد بالغی یک نمونه گیری خون انجام نداده است. ساده‌ترین راه برای دستیابی به اطلاعات پزشکی در مورد بیمار از طریق آزمایش خون است. تنها ۹ میلیارد نمونه‌ی خون در هر سال در ایالات متحده گرفته می‌شود و آزمایش خون بیش از ۷۰ درصد از تصمیم‌گیری‌های پزشکی را شامل می‌شود. بسیاری از افراد، ترس شدیدی در مورد نمونه‌گیری خون دارند. از طرف دیگر، زمان زیادی طول می‌کشد تا پرستار، رگ مناسبی را برای خون‌گیری پیدا کند. بسیاری از عوامل، آزمایش خون را پیچیده می‌کنند.

آشنایی با انواع اسکنرهای رگ برای انجام آسان آزمایش خون و چشم انداز آنها در آینده

آیا دستگاه‌های نمونه‌گیری خون در آینده به کار برده می‌شوند؟

هدف فناوری پزشکی، ارائه‌ی یک راه حل است. ویبوت (veebot) یک دستگاه نمونه‌گیری خون است که نمونه‌گیری را سرعت می‌بخشد. توسط ویبوت، کل این فرایند تنها یک دقیقه طول می‌کشد. آزمایش‌ها نشان می‌دهند که دستگاه با دقت ۸۳% بهترین رگ را انتخاب می‌کند و عملکردی مشابه یک پرستار دارد.

برخلاف نتایج آزمایش، موانع بسیار زیادی برای استفاده‌ی راحت و بدون کمک دستگاه وجود دارد. ربات، قبل و بعد از گرفتن نمونه خون، به کمک شخص پرستار نیاز دارد. ربات نمی‌تواند پوست فرد را با الکل تمیز کند، همچنین نمی‌تواند پوشش سوزن را بردارد، هنگامی که به رگ‌ها دسترسی پیدا کرد نمی‌تواند توسط سرنگ، خون را از رگ بکشد و یا به محل تزریق فشار وارد کند، نمی‌تواند باند کمکی را بر روی پوست بیمار بگذارد یا نمی‌تواند با خیال راحت سوزن را پاک کند. به همین دلایل، در آینده‌ای نزدیک کاربرد وسیعی از یک ربات نمونه‌گیر خون در بیمارستان‌ها وجود نخواهد داشت.

اگرچه، یک عقیده‌‌ی گسترده مشترک وجود دارد که فرایند نمونه‌گیری خون باید تغییر بزرگی کند. هر دو قشر بیمار و متخصصان پزشکی به طور یکسان مشتاق تغییر در این مورد هستند. در حال حاضر، پرستاران از این فرایند می‌ترسند. آن‌ها از اینکه رگ را از دست بدهند و از دست دادن رگ باعث ایجاد درد ناخوشایند در فرد می‌شود و باید مجددا این کار را تکرار کنند می‌ترسند. بیماران نیز از سوزن، درد و دیدن خون می‌ترسند.

آشنایی با انواع اسکنرهای رگ برای انجام آسان آزمایش خون و چشم انداز آنها در آینده

آیا اسکنرهای رگ به تمام مشکلات ما در مورد آزمایش‌های خون پاسخ می‌دهد؟

مشکل اصلی پرستاران این است که آن‌ها چشم‌های اشعه‌ی ایکس ندارند. اغلب زمان‌ها پیدا کردن رگ برای متخصصان پزشکی بسیار سخت است به این دلیل که پوست بیش از حد نازک و حساس است و رگ‌ها موقعیت عجیبی دارند. ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه حل، اسکنرها هستند که به پرستار اجازه می‌دهند رگ‌های زیر پوست را بدون نیاز به داشتن چشم‌های اشعه‌ی ایکس مشاهده کنند. اخیرا چنین ‌نمونه‌هایی ساخته شده است.

Vein Viewer چگونه کار می‌کند؟

دستگاه Vein Viewer به یک بازوی متحرک متصل می‌شود که می‌تواند به موقعیت‌های مختلف بچرخد و در هنگام مشاهده‌ی بازوی بیمار، ثابت باشد. اطلاعات ثبت می‌شود و به‌صورت دیجیتالی توسط نور فروسرخ بر روی سطح پوست منعکس می‌شود. این اطلاعات توسط خون جذب می‌شود و توسط بافت اطراف منعکس می‌شود. این کار، یک تصویر دقیق از الگوی رگ خون بیمار فراهم می‌کند. Vein Viewer اجازه می‌دهد که الگوهای رگ خون را تا عمق ۱۵ میلی‌متر و رگ‌های بالینی مرتبط را تا عمق ۱۰ میلی‌متر مشاهده کنید. متخصصان پزشکی همچنین می‌توانند تا ۲۰۰ عکس استاتیک از عروق بیمار بگیرند.

جورج پینو، مدیر شرکت Christie Medical Holding، یکی از شرکت‌های متخصص در تولید اسکنر رگ می‌گوید: «تنها Vein Viewer می‌تواند مزایای قبل، در حین و پس از فرایند دسترسی به عروق را فراهم کند.» این دستگاه در نوع خود تنها دستگاهی است که از طریق پژوهش‌های بالینی نشان داده است که رضایت بیمار را تا ۱۰۰% افزایش می‌دهد، در حالی‌که کمک‌های پزشکی را تا ۳۰% کاهش می‌دهد. پزشکان باور دارند که استفاده از Vein Viewer به طور خاص برای کودکان که به بیمارستان می‌آیند و به شدت از سوزن می‌ترسند، می‌تواند مفید باشد. با توجه به پژوهش‌های Clinical Medical Holdings، در کودکان بیمار زمان صرف شده در این فرایند بیش از ۵ دقیقه کوتاه شد.

آشنایی با انواع اسکنرهای رگ برای انجام آسان آزمایش خون و چشم انداز آنها در آینده

چرا هم اکنون در همه‌ی بیمارستان‌ها اسکنر رگ یافت نمی‌شود؟

اگرچه Vein Viewer تحولی در نمونه‌گیری خون به شمار می‌آید اما بسیار گران قیمت و نایاب است. هزینه آن تقریبا ۱۵۰۰ دلار است و برای بسیاری از متخصصان در سراسر جهان در دسترس نیست. با این‌حال یک جایگزین جدید و رایگان در قالب برنامه ios (هنوز برای نسخه اندروید آماده نیست) به نام veinseek وجود دارد که ادعا می‌کند با کمک خصوصیات نوری پوست و روش‌های پردازش، رگ خون را نسبت به پوست متمایز نشان می‌دهد. با رایگان بودن این برنامه، الگوریتم می‌تواند به راحتی به کار گرفته شود.

فناوری تحول‌آفرین، زمانی می‌تواند مفید باشد که مقرون به صرفه باشد. اگر فناوری توسعه یافته است اما هزینه آن بالا است، به اندازه کافی تحول آفرین نیست. در حالی که اسکنرهای رگ مفید هستند اما دستگاه‌های گران قیمتی به شمار می‌‌آیند که برای همه افراد قابل دسترس نیست، نوآوری‌های تحول‌آفرین تنها زمانی به اندازه کافی خوب هستند که ارزان و در دسترس باشند.


بیشتر بخوانید:
>>تشخیص کم خونی با گوشی هوشمند
>>رگ‌های خونی رشد یافته در آزمایشگاه جایگزینی ایمن برای ایمپلنت‌های مصنوعی


منبع : medicalfuturist

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *