Jeff Bezos، رییس آمازون، از آغاز حمل و نقل بسته به کره‌ ماه میگوید

Jeff Bezos اظهار داشت که ایجاد یک مسیر حمل و نقل از زمین به ماه کلید اصلی آغاز استقرار انسان در ماه است.

Jeff Bezos، رییس آمازون، از آغاز حمل و نقل بسته به کره‌ ماه میگوید

Jeff Bezos، رییس Amazon قصد دارد ارسال بسته به ماه را آغاز نماید. Washington Post گزارش کرد Bezos، که صاحب شرکت خصوصی فضایی Blue Origin نیز هست، در یک گزارش داخلی درباره‌ی اهمیت در دسترس بودن یک سرویس تحویل بسته‌ی مناسب برای شروع استقرار بر روی ماه سخن گفته است.

Bezos مالک شرکت فضایی Blue Origin نیز است.

Christian Davenport گزارشگر واشنگتن پست، صحت گزارش رسمی محرمانه Blue Origin را تصدیق کرد. او احتمالا این تصدیق را بر اساس دستور رییس خود انجام داده است (Bezos مالک واشنگتن پست نیز هست). Bezos دراین گزارش رسمی نوشته که امیدوار است بتواند ناسا را به تشویق بخش خصوصی برای توسعه‌ی خدمات تجاری تحویل بار در ماه تا سال ۲۰۲۰ وادار کند. در این صورت انتقال بار به ماه با هزینه‌ای معادل اشتراک Amazon Prime انجام خواهد شد. Amazon Prime خدمات پرداخت اشتراک است که توسط Amazon.com ارائه شده و به کاربران امکان دسترسی به حمل و نقل رایگان و مزایای دیگر را به صورت ماهیانه یا سالیانه می‌دهد. به علاوه در این گزارش یک وسیله‌ی نقلیه‌ی جدید Blue Moon توصیف شده که قادر به حمل ۱۰۰۰۰ پوند بار است و در قطب جنوب آفتابی ماه فرود می‌آید.

بر اساس گزارش‌ها این پیشنهاد به ناسا و گروه‌های انتقالی Trump ارائه شده است تا بر اساس آن به Blue Origin فرصت شروع هر پروژه‌ی حمل ونقل به ماه در آینده داده شود. این پیشنهاد در حالی مطرح شده است که دوباره توجهات بر روی ماه، که به طور قابل ملاحظه‌ای در دولت اوباما (در حمایت از مریخ) نادیده گرفته شده بود، متمرکز شده است. گفته شده که ممکن است تا قبل از اتمام دوره‌ی دولت جدید با یک بازگشت ارزان‌تر و سریع‌تر دوباره تمرکز فعالیت‌ها بر روی ماه گذاشته شود.

شرکت Blue Origin امیدوار است بتواند  ناسا را به تشویق بخش خصوصی برای توسعه‌ی خدمات تجاری تحویل بار در ماه  تا سال ۲۰۲۰ وادار کند.

آخرین اخبار شایعه‌ها را تصدیق می‌کند: ناسا  بررسی امکان پذیر بودن  یک پرتاب حامل فضانوردان، از سامانه‌ی پرتاب فضایی تا سال ۲۰۱۸ را آغاز کرده است. کپسول حامل فضانوردان SlS و Orion به دور ماه خواهد گشت و روی زمین فرود خواهد آمد. اما یک پرتاپ حامل فضا نوردان تا سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی نشده بوده است. به علاوه ایلان ماسک (Elon Musk) برنامه‌هایش را برای فرستادن دو توریست فضایی به یک تعطیلات دور ماه شرکت SpaceX اعلام کرده است.

Blue Origin برنامه‌ای برای فرستادن مردم به نزدیک‌ترین جرم آسمانی به زمین ندارد بلکه این شرکت می‌خواهد روی انتقال پوشاک و تجهیزاتی که مردم مستقر در ماه نیاز خواهند داشت تمرکز کند. این پیشنهاد منعکس کننده‌ی ترفند SpaceX برای مهاجرت به مریخ است که بر اساس گفته‌ی ماسک با راه‌اندازی مسیرهای حمل بار آغاز خواهد شد. سطح نشین Blue Moon ممکن است از همان فناوری که در سال گذشته برای پنج بار به راکت New Shepard شرکت Blue Origin امکان پرتاب و فرود موفقیت آمیز داد، استفاده کند.

شرکت Blue Origin امیدوار است که یک مکان پارکینگ روی قطب جنوب آفتابی ماه به دست بیاورد.

در این گزارش رسمی Bezos مدعی مکان استقرار سطح نشین در نزدیکی دهانه‌ی Shackleton روی قطب جنوبی ماه شده است. با توجه به تابش تقریبا مداوم نور خورشید که انرژی لازم برای آرایه‌های خورشیدی سطح نشین را فراهم می‌کند، این یک نقطه‌ی ایده‌آل برای فرود است . به علاوه منابع آبی نزدیک می توانند به عنوان یک منبع هیدروژن برای سوخت راکت استفاده شوند.

این که یک شرکت خصوصی از نظر قانونی می‌تواند ادعای مالکیت یک مکان پارک بر روی ماه را داشته باشد، هنوز مشخص نیست. اما پیمان فضاییی ماورای جو کشورها را از ادعای مالکیت اجرام آسمانی برای خودشان منع می‌کند.  این نقاط آفتابی روی ماه از ارزش بالایی برخوردارند و به گفته‌ی بعضی کارشناسان قرار دادن تجهیزات روی یکی از آن‌ها می تواند به معنای تصاحب شان باشد.

این مساله‌ی مهم باید حل و فصل شود زیرا Bezos به خبرگزاری واشنگتن پست گفته است نخستین صحنه فرود را برای ماموریت‌های آینده آماده می‌کند: « نخستین استقرار معتبر روی ماه نیازمند این قابلیت خواهد بود.»

منبع:theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *