انقلابی در توانبخشی با اسکلت بیرونی و واقعیت مجازی

چالش Bionics Challenge 2022 به گروه دانشگاه جیمز کوک (James Cook) برای توسعه ابزاری که از اسکلت بیرونی و بازی‌های واقعیت مجازی (VR) برای اندازه‌گیری و افزایش مشارکت و انگیزه بیمار در طول توانبخشی استفاده می‌کند، جایزه ۲۵۰۰۰ دلاری اهدا کرد. این نخستین دستگاه در جهان است که بیماران ترومایی را روی بهبود خود متمرکز می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

انقلاب در توانبخشی بیماران با اسکلت بیرونی و واقعیت مجازی

تشخیص میزان انگیزه بیمار

انتظار می‌رود که این دستگاه به طور چشمگیری گسترش و استفاده مداوم از فناوری‌های توانبخشی توسط بازماندگان تصادفات جاده‌ای که از آسیب‌های مغزی تروماتیک رنج می‌برند را بهبود بخشد.

دکتر Shou-Han Zhou، طراح ارشد پروژه و دانشمند شناختی دانشگاه جیمز کوک و مهندس رباتیک، گفت: «در صنعت توانبخشی فعلی، بزرگترین مشکل تلاش برای اطمینان از این است که افراد درمان را دنبال کنند و با انگیزه باقی بمانند. با تشخیص میزان انگیزه یک بیمار، ما ابزاری داریم برای کمک به پزشک در ارزیابی اینکه آیا نیاز به تغییر درمان یا تجویز داروهای خاص است».

اسکلت‌های بیرونی و بازی‌های رایانه‌ای واقعیت مجازی در حال حاضر برای کمک به بیماران در توانبخشی استفاده می‌شوند، آنچه دستگاه دانشگاه جیمز کوک را منحصربه‌فرد می‌کند، توانایی آن در ثبت حرکات آنلاین بازوی بیمار به لطف الگوریتم تعبیه‌شده در داخل یک تراشه متصل به اسکلت بیرونی است.

اگر با استفاده از بازی واقعیت مجازی، حرکات ضعیف بازو را حین تمرین تشخیص دهیم که نشان‌دهنده عدم انگیزه بیمار است، می‌توانیم به دستگاه بگوییم به حرکت او کمک کند یا حتی سایر ویژگی‌های انگیزشی اضافی را در بازی ارائه دهد. اسکلت بیرونی از طریق حسگرها و موتورهای موجود، به فرد در تکمیل کار خود کمک می‌کند.

دکتر Zhou  گفت: گروه سال آینده را به پالایش و آزمایش بیشتر دستگاه پیش از آغاز آزمایش‌های رسمی بیماران در سال ۲۰۲۴ اختصاص خواهد داد.

پس از توسعه بیشتر، این دستگاه به طور بالقوه می‌تواند در درمان قربانیان سکته مغزی و کسانی که از بیماری پارکینسون رنج می‌برند کاربرد داشته باشد.

Bionics Challenge

Bionics Challenge 2022 یک رقابت منحصربه‌فرد به رهبری کوئینزلند است که برای پیگیری سریع راه‌کار‌های مراقبت‌های بهداشتی بیونیک طراحی شده است و به هشت مورد از هیجان‌انگیزترین اکتشافات بیونیک پزشکی استرالیا سهمی از ۳۰۰۰۰۰ دلار جایزه برای کمک به تغییر زندگی افراد اهدا کرده است؛ افرادی که تحت تأثیر ترومای جاده‌ای، معلولیت‌های مرتبط و بیماری‌های مزمن قرار گرفته‌اند.

دکتر Robyn Stokes، مدیر عامل و بنیانگذار چالش Bionics Queensland، گفت چالش ۲۰۲۲ برخی از باهوش‌ترین ذهن‌ها و مبتکران کشور را جذب کرد که متعهد به تعریف مجدد آینده‌ی فناوری پزشکی و بیونیک انسانی برای افرادی است که با آسیب‌های جاده‌ای زندگی می‌کنند.

دکتر Stokes گفت: «ما در این چالش شاهدیم که استارت‌آپ‌ها، رهبران تحقیق و توسعه و نوآوران، با بیماران و کاربران نهایی دستگاه‌های بیونیک کار می‌کنند تا اکتشافات جدید را آغاز کنند و راه‌کار‌های موجود را برای تغییر زندگی بهبود بخشند.

جوایز چالش ما به نوآوران جاه‌طلب فناوری پزشکی یک «نقطه آغاز» سالم برای تأمین مالی نوآوری‌هایشان و کمک به سوق دادن آن‌ها به بازار می‌دهد و به توسعه مجموعه جدیدی از نوآوری‌های تغییردهنده زندگی برای بازماندگان حادثه و بسیاری دیگر که منتظر اکتشافات جدید هستند، سرعت می‌بخشد».


>> کاربرد واقعیت مجازی و تأثیر آن بر توانبخشی

>> افزایش کیفیت جلسات توانبخشی با ترکیب واقعیت مجازی و رباتیک پزشکی


منبع: jcu.edu.au

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *