توسعه روش چاپ سه‌بعدی ارزان قیمت برای تولید ربات‌های منعطف

دانشجویان دانشگاه صنعتی دلفت، افزودنی جدیدی برای یک چاپگر سه‌بعدی توسعه داده‌اند که می‌تواند در طول فرآیند چاپ، سیلیکون را درون یک پوستۀ سه‌بعدی وارد کند. این روش جدید و ارزان، می‌تواند برای ساخت محصولات رباتیک منعطف که پیش از این امکان ساخت آنها نبود بکار گرفته شود.

روش چاپ سه‌بعدی ارزان قیمت برای تولید ربات‌های منعطف

روش توسعه داده شده توسط این گروه، UltiCast نامیده شده است و ترکیبی از قالب‌گیری و چاپ سه‌بعدی است. این دستگاه یک پوستۀ پلاستیکی تولید می‌کند که به طور همزمان با سیلیکون دو جزئی پر می‌شود. پوسته از پلاستیک قابل حل در آب ساخته می‌شود. این گروه از چاپگر سه‌بعدی  Ultimaker استفاده کرده و آن را کاملاً از نو ساخته‌اند.

روش UltiCast امکان ساخت اشکال پیچیده‌تری را فراهم می‌کند که ساخت آنها با چاپگرهای سه‌بعدی معمولی امکان‌پذیر نیست. اگر کیفیت قالب بالا باشد، آنگاه کیفیت سطح سیلیکون منعطف نیز بالا خواهد بود. این کیفیت بالا در چاپگرهای سه‌بعدی معمولی قابل دستیابی نبود چرا که هر لایه از رشتۀ داغ باعث تغییر شکل لایه‌های پیشین می‌شد.

این روش جدید برای رباتیک منعطف بسیار جذاب خواهد بود. با روش UltiCast چاپ عملگرهای منعطف درون قالب امکان‌پذیر شده و فرآیند تزریق دستی حذف می‌شود که می‌تواند باعث سرعت بخشیدن به ساخت عملگرهای انعطاف‌پذیر شود.

همچنین این روش ارزان است. مجموعۀ ساخته شده توسط دانشجویان در حدود سه هزار دلار هزینه در بر خواهد داشت. دیگر سامانه‌های چاپ‌ سه‌بعدی چند ماده‌ای قیمتی در حدود سیصد هزار دلار دارند که تفاوت قیمت زیادی است.

رباتیک منعطف در دراز مدت می‌تواند بازیگر بزرگی در فرآیند کاهش هزینۀ درمان و ابزارهای حمایتی برای بیماران باشد. بنابراین دانشجویان یک دستکش چاپ سه‌بعدی با عملگرهای منعطف را برای کمک به حرکات انگشتان ساختند که می‌تواند برای افراد مبتلاء به ورم مفاصل، فلج موضعی، محدودیت عملکرد دست و یا به عنوان ابزار حمایتی در توابنخشی بکار گرفته شود. هدف این گروه از این کار ساخت محصول نهایی نبوده است بلکه اثبات امکان بکارگیری چاپ‌ سه‌بعدی برای رباتیک منعطف بوده است.

منبع: RoboHub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *