شرکت Waymo/Google پیشتاز در تولید خودروهای خودکار

کالیفرنیا خلاصه‌ای از آزمایش خودروهای خودکار انجام شده در این ایالت را منتشر کرده است. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت Waymo/Google درمیان سایر عرضه کنندگان پیشتاز است. زیرا ۹۷ درصد از ۶۰۰۰۰۰ مایلی که توسط مجموع این خودروها پیموده شده، مربوط به خودروهای این شرکت است.

شرکت Waymo/Google پیشتاز در تولید خودروهای خودکار

خودروی خودکار شرکت google

آزمایش‌ها نشان می‌دهد بیشترین مسافتی که به طور مستمر توسط خودروهای Waymo/Google پیموده شده دو تا سه برابر مسافت پیموده شده توسط سایر خودروهاست. در واقع مسافت طی شده توسط بسیاری از این خودروها این قدر کم است که حتی نمی‌توان آن را با یک عدد با معنی بیان کرد. تنها شرکت‌هایCruise، Nissan، وDelphi توانسته‌اند یک عدد قابل قبول برای گزارش ارائه دهند.
در این میان گزارشات شرکت تسلا قابل تامل است. در سال ۲۰۱۵ گروه تسلا اعلام کرد که خودروی تولید شده در این شرکت موفق به پیمودن مسیری نشده است. در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که بیشترین مسافتی که به طور مستمر توسط این خودرو طی شده ۳ مایل است. البته پیمودن این مسیر بسیار کوتاه همراه با نقایص نرم فزاری بسیاری بود. باید توجه داشت که autopilot شرکت تسلا یک خودروی خودکار نیست و بنابراین مسافت پیموده شده توسط آن را نمی توان با سایر خودروهای خودکار مقایسه کرد. اعدادی که شرکت تسلا گزارش کرده است باید نتیجه‌ای از یک سری آزمایش‌ها در مقیاس کوچک بر روی یک وسیله‌ی نقلیه‌ی آزمایشی باشد. شرکت تسلا ادعا کرده بود که در آینده‌ی بسیار نزدیک خودروهایی کاملاً خودکار عرضه خواهد کرد.نکته‌ی قابل ذکر این است که نتایج گزارش شده با این ادعای شرکت تسلا اصلا هم خوانی ندارد.

مقایسه گزارش‌های ارائه شده

متاسفانه مقایسه‌ی اعداد ارائه شده در گزارش‌ها کار آسانی نیست زیرا:

• بعضی از شرکت‌ها بیشتر آزمایش‌ها را در جاده‌های آزمایشی انجام می‌دهند و بنابراین لزومی برای گزارش روند این آزمایش‌ها وجود ندارد.
• شرکت‌ها گزارش‌هایشان را در یک چارچوب مشخص ارائه نمی‌دهند و گاهی پارامترهای اساسی در گزارشات ارائه نمی‌شود. برای مثال بیشتر توقف‌های ناشی از وجود نقص در خودروهای Cruise به صورت “برنامه‌ریزی شده” گزارش شده است. در حالی که در این نوع گزارش‌ها چنین توقف‌هایی نباید ارائه شود. از سوی دیگر این شرکت توقف‌های “برنامه‌ریزی نشده” را که باید گزارش شوند اعلام نکرده است.
• شرکت Delphi در گزارش خود لیستی از دلایل واقعی را اعلام کرده و گزارش شرکت Nissan بسیار دقیق است. اما در میان سایر گزارش‌ها تعداد کمی به این صحت و دقت تنظیم شده‌اند.
• تعداد زیادی از گروه‌ها همه‌ یا مقدار بیشتر آزمایش‌ها را بیرون از کالیفرنیا انجام داده‌اند. Waymo/Google تعداد بسیار زیادی از آزمایش‌ها را خارج از کالیفرنیا انجام داده است.
• خودروها در انواع مسیرها، از خیابان‌های شهری با عابران پیاده گرفته تا بزرگراه‌ها، حرکت می‌کنند. در گزارش‌ها لیستی از شرایطی که ضمن آن آزمایش‌های رانندگی انجام شده ارائه شده است. اما برای مقایسه‌ی منطقی این شرایط باهم زمان طولانی نیاز است.

مسائل ایمنی

گوگل اظهار کرده بود که هر گونه توقف در اثر وجود نقایص را در یک شبیه ساز آزمایش می کنند تا وقوع هر گونه اتفاق احتمالی در صورت عدم توقف راننده را متوجه شود. این شرکت اظهار کرده است که اگر دراین شبیه سازی‌ها یک تصادف اتفاق بیفتد، آن را به عنوان یک تصادف واقعی گزارش می‌کند. بسیاری از توقف‌ها هنگامی اتفاق می افتد که نرم افزار یا حسگرها دچار نقصی شوند. اما مساله این است که همه‌ی این نقایص نرم‌افزاری موجب تصادف یا مشکلات ایمنی نخواهند شد. همان طور که انسان‌ها گاهی در هنگام رانندگی در اثر خواب آلودگی یا دلایل دیگر تمرکز خود را ازدست می‌دهند و الزاما تصادف نمی‌کنند. هدف اصلی همه‌ی عرضه کنندگان خودروهای خودکار رها شدن از همه‌ی مشکلات مربوط به مسائل ایمنی است، اما نکته‌ی قابل توجه این است که مقایسه‌ی ایمنی فراهم شده توسط این سامانه‌ها با انسان کار آسانی نیست.
فراهم آوردن اعداد قابل مقایسه برای همه‌ی گروه‌ها کار سختی است. مطابق دستورالعمل‌های جدید فدرال در صورت وقوع یک تصادف گروه‌ها بایدهمه‌ی داده‌های ثبت شده توسط حسگرهایشان را ارائه دهند. بر اساس این قانون می‌توان کلیه‌ی تصادف‌ها را برمبنای یک روش بامعنا مقایسه کرد. حتی می‌توان گروه‌ها را ملزم ساخت که همه از یک نوع شبیه ساز برای انجام آزمایش‌ها استفاده کنند.
ملزم کردن گروه‌های عرضه کننده‌ی خودروهای خودکار به گزارش اتفاقاتی که منجر به تصادف شده‌اند بسیار ارزشمند است. البته برای ارائه‌ی چنین گزارشی گروه‌ها نیازمند شبیه‌سازهای خوب هستند و چنین درخواستی از همه‌ی شرکت‌ها برای قانون بسیار مشکل خواهد بود.

پیوند:The Numbers Don’t Lie: Self-Driving Cars Are Getting Good

منبع: robohub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *