کاربرد رباتیک و اتوماسیون در صنعت ساخت و ساز

اگر ربات‌ها در انجام کارهای سنگین ساخت و ساز به انسان‌ها کمک کنند، نیروی انسانی می‌تواند به جای انجام کارهای سنگین در صنعت ساخت‌ و ساز، بر وظایف مهارت‌محور تمرکز کند. ربات‌های مخصوص صنعت ساخت‌و ساز وظایفی از جمله آجرچینی، نقشه‌برداری، خاک‌برداری و تخریب را انجام می‌دهند. ورود اتوماسیون و رباتیک به صنعت ساخت‌و ساز نه تنها کارآیی را افزایش می‌دهد بلکه مدیریت زمان و بهره‌وری را در کارهای ساختمانی بهبود خواهد داد. بر اساس گزارش Construction & Demolition Robotics، پیش‌بینی می‌شود درآمد رباتیک صنعت ساخت‌وساز از ۲۲٫۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۲۲۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۵ برسد. برای آشنایی با ربات‌های صنعت ساخت و ساز با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ربات تخریب ساختمان

کاربرد رباتیک و اتوماسیون در صنعت ساخت و ساز

Husqvarna DXR Series

تخریب بخش مهمی از ساخت‌و ساز به شمار می‌آید به خصوص در زمان نوسازی ساختمان. انواع ربات‌های تخریب را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد : ربات‌های چندمنظوره، ربات‌های سازگار با محیط‌ زیست و ربات‌های هیدرولیکی. Husqvarna DXR یکی از انواع ربات‌های تخریب است. این ربات ویژگی‌هایی از جمله قابلیت کنترل از راه دور، قدرت بالا و وزن کم دارد. از مزایای ربات‌های تخریب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

انعطاف‌پذیری و افزایش ایمنی

به کارگیری ابزارهای متنوع و قابلیت چندمنظوره بودن

افزایش دقت در کار

سازگار با محیط زیست

ربات‌های چاپ سه‌بعدی

کاربرد رباتیک و اتوماسیون در صنعت ساخت و ساز

Blueprint Robotics

فناوری چاپ سه‌بعدی در صنعت ساخت‌و ساز می‌تواند زمان ساخت ساختمان‌ها را کاهش دهد. افزون بر کاهش زمان ساخت‌و ساز، چاپ سه‌بعدی دقت و سرعت کار را افزایش داده است. ربات‌های Blueprint Robotics می‌توانند دیوارها و کف و سقف‌های از پیش ساخته شده را متناسب با پروژه‌ی ساختمان‌سازی شما و در زمان کم بسازند. مزایای فناوری چاپ سه‌بعدی در ساخت و ساز در زیر فهرست شده است :

افزایش سرعت ساخت و ساز

کاهش هزینه

حداقل هدررفت مصالح ساختمانی

جبران کمبود نیروی کار

ربات‌های آجرچین

کاربرد رباتیک و اتوماسیون در صنعت ساخت و ساز

SAM100

ربات‌های آجرچین با سرعت بالاتر و دقت بیشتر از آجرچینی دستی، کار را در چندین روز به پایان می‌رسانند. ربات‌ها با سرعت شش برابر انسان می‌توانند کار کنند. ربات مدل SAM100، سه هزار آجر را در یک روز ملات می‌کشد و روی هم می‌چیند. این ربات نخستین رباتی است که در کارهای ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گرفته است و تجازی سازی شده است. مزایای ربات آجرچین:

افزایش دقت کار

صرفه‌جویی در زمان

افزایش بهره‌وری

ربات‌های جوشکاری

کاربرد رباتیک و اتوماسیون در صنعت ساخت و ساز

Robo-Welder

سامانه‌های جوشکاری رباتیک می‌توانند زمان جوشکاری را تا حد زیادی کاهش دهند. برای نمونه در کشوری همانند کشور ژاپن که نیروی کار به شدت کم است. از ربات‌ها برای جبران کمبود نیروی کار استفاده می‌شود. ربات جوشکار Robo-Welder ساخت شرکت شیمیزو ژاپن یرای جوشکاری ستون‌های فولادی و بدون نیاز به نیروی انسانی به کار می‌رود. مزایای ربات‌های جوشکار:

ایمنی در محل کار

کیفیت بالای کار

جوشکاری دقیق

جبران کمبود نیروی کار

کاربرد اسکلت‌های بیرونی در صنعت ساخت و ساز

کاربرد رباتیک و اتوماسیون در صنعت ساخت و ساز

Guardian XO Max

اسکلت بیرونی یکی دیگر از فناوری‌های نوظهور است که به افزایش قدرت بدنی و سرعت نیروی انسانی در انجام کارهای سنگین کمک می‌کند. برآورد شده است کارفرمایان در آمریکا سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای آسیب‌های بدنی ناشی از کارهای سنگین می‌پردازند. اسکلت بیرونی آسیب‌های فیزیکی را کاهش خواهند داد. برای نمونه می‌توان اسکلت بیرونی Guardian XO Max شرکت Sarcos را نام برد. با این اسکلت بیرونی امکان برداشتن ۹۰ کیلوگرم بار بدون خستگی و آسیب وجود دارد. مزایای اسکلت بیرونی در صنعت ساخت و ساز:

توانایی بلندکردن اشیای سنگین

کاهش آسیب‌های فیزیکی کارگران در محیط کار

افزایش بهره‌وری

کاربرد پهپادها در صنعت ساخت وساز

کاربرد رباتیک و اتوماسیون در صنعت ساخت و ساز

Skycatch

یکی از فناوری‌های مورد استفاده در صنعت ساخت وساز، پهپادها هستند. با پهپادها امکان شناسایی تجهیزات و تشخیص خطرات احتمالی در طول کار وجود دارد. شرکت ساختمان‌سازی Komatsu از پهپاد برای نقشه‌برداری سه‌بعدی استفاده می‌کند. فرآیند نقشه‌برداری زمین معمولا توسط نیروی انسانی در طول چندین روز انجام می‌شود. این فرآیند توسط پهپاد تنها در زمان ۱۵ دقیقه پایان می‌رسد. Skycatch یکی از انواع پهپادها است که در ژاپن در طول سه سال گذشته، برای بیش از ۵۰۰۰ پروژه‌ی ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته است. مزایای کاربرد پهپادها در نقشه‌برداری زمین :

کاهش خطرات احتمالی کار

کاهش محدودیت

افزودن قابلیت‌های نرم‌افزاری

صرفه‌جویی در زمان


بیشتر بخوانیم:

اسکلت بیرونی ماژولار و سفارشی شرکت ExoIQ

معرفی اسکلت های بیرونی صنعتی و پزشکی موسسه فناوری ایتالیا

پرکاربردترین عرصه های صنعت رباتیک


منبع: roboticstomorrow

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *