ربات های فوق پیشرفته و شگفت انگیز

پیشرفت‌های چشمگیر در سال‌های اخیر به ساخت و توسعه ربات‌هایی منجر شده است که می‌توانند مانند ما انسان‌ها حرکت و یا حتی صحبت کنند. در حال حاضر ربات‌ها در بسیاری از زمینه‌ها نقش مهمی دارند؛ مانند پزشکی، کشاورزی، مراقبت از بیماران در منزل و اکتشافات فضایی. در ادامه با جدیدترین پیشرفت‌های رباتیک آشنا می‌شویم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای جهان: Ameca

شرکت انگلیسی Engineered Arts ویدئوی دیگری از ربات انسان‌نمای خود منتشر کرد. این ربات در حالی که به آینه خیره شده است، با حالات چهره‌اش ابراز ناباوری، انزجار، درد و حتی پشیمانی می‌کند. شکی نیست، وقتی صحبت از تقلید از انسان و بیان حالات می‌شود، Ameca یک حرفه‌ای است.

رونمایی از نخستین ربات انسان‌نمای شیائومی

ربات CyberOne به دست‌ها و پاهای پیشرفته مجهز شده است. این ربات ۱۷۷ سانتی‌متر قد و ۵۲ کیلوگرم وزن دارد. ربات CyberOne می‌تواند افراد، حرکات و عبارات مختلف را تشخیص دهد.

این ربات می‌تواند در صنعت تولید و همچنین به عنوان یک ربات همراه کار کند. با این حال، مدتی طول می‌کشد تا چنین ربات‌هایی را در خانه های خود ببینیم. در حال حاضر، CyberOne را باید بیشتر به عنوان یک نمونه اولیه دید که به نظر نمی‌رسد قادر به انجام بسیاری از وظایف عملی باشد.

یک نوجوان نیجریه‌ای رباتی ساخته که با یک اسکلت بیرونی از راه دور کنترل می‌شود

یک پسر ۱۷ ساله نیجریه‌ای به نام Isah Auwal-Barde رباتی اختراع کرده است که با یک اسکلت بیرونی از راه دور و توسط حرکات کاربر کنترل می‌شود. این ربات با استفاده از مواد در دسترس و ساده مانند موتورهای DC، سیم‌های مسی، لوله‌ها و مقوا ساخته شده است.

ربات‌های کوچکی که سریعتر از یوزپلنگ می‌دوند

گروهی از پژوهشگران دانشگاه یوهانس کپلر در اتریش، مجموعه‌ای از ربات‌های الکترومکانیکی کوچک و قابل هدایت را ساخته‌اند که می‌توانند راه بروند، بدود، بپرند و شنا کنند.

بسیاری از حیوانات می‌توانند به سرعت حرکت کنند، مانند یوزپلنگ یا غزال. ایجاد ربات‌هایی با قابلیت‌های سرعت مشابه هدف دانشمندان بوده است. در این تلاش جدید، پژوهشگران مجموعه‌ای از ربات‌ها را با استفاده از محرک‌های الکترومغناطیسی نرم و کوچک ساختند که نسبت به اندازه‌شان بسیار سریع هستند.

تبدیل عنکبوت‌های مرده به گیره‌های رباتیک

مهندسان دانشگاه رایس در حال تبدیل عنکبوت‌های مرده به گیره‌های مکانیکی هستند. عنکبوت‌های مرده می‌توانند بیش از ۱۳۰ درصد وزن بدن خود را بالا ببرند. این نخستین گام به سوی حوزه جدیدی از پژوهش‌ها است که “نکروباتیک” نامیده می‌شود.

برخلاف انسان و سایر پستانداران که با هماهنگ کردن عضلات مخالف، اندام خود را حرکت می‌دهند، عنکبوت‌ها از هیدرولیک استفاده می‌کنند. محفظه‌ای در نزدیکی سر آنها منقبض می‌شود تا خون را به اندام‌ها بفرستد و آنها را منبسط کند. وقتی فشار از بین رفت، پاها منقبض می‌شوند.

دریچه‌های داخلی در محفظه هیدرولیک عنکبوت‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هر پا را به صورت جداگانه کنترل کنند. در عنکبوت‌های مرده این دریچه‌ها باز هستند. پژوهشگران با کنترل این دریچه‌ها پاها را حرکت می‌دهند.

ساخت کرم‌های شب‌تاب رباتیک

پژوهشگران با الهام از کرم‌های شب‌تاب، ربات‌هایی در مقیاس حشرات ساختند که می‌توانند هنگام پرواز نور ساطع کنند. بدین شکل امکان ردیابی حرکت و برقراری ارتباط فراهم می‌شود.

توانایی ساطع کردن نور این ربات‌های ریزمقیاس را که وزنشان به سختی بیشتر از یک گیره کاغذ است، یک قدم به پرواز مستقل در خارج از آزمایشگاه نزدیک‌تر می‌کند.

این نوع ربات‌ها آنقدر سبک هستند که نمی‌توانند حسگرها را حمل کنند، بنابراین پژوهشگران باید آنها را با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز حجیم که در فضای باز به خوبی کار نمی‌کنند، ردیابی کنند. اکنون، آنها نشان داده‌اند که می‌توانند ربات‌ها را به طور دقیق با استفاده از نوری که ساطع می‌کنند و تنها سه دوربین گوشی هوشمند ردیابی کنند.

سگ رباتیکی که با اسلحه شلیک میکند

ویدئوی منتشر شده از یک سگ رباتیک که با اسلحه کار گذاشته شده پشت آن شلیک می‌کند.

پخت همبرگر توسط دو سگ رباتیک

در دانشگاه لیدز دو ربات چهارپای سرآشپز که از راه دور توسط یک اپراتور کنترل می‌شوند به صورت تیمی یک همبرگر خوشمزه درست می‌کنند.

راه‌اندازی یک پیتزا فروشی خودکار و مستقل با ربات‌ها

شرکت Nala Robotics از راه‌اندازی یک پیتزاساز کاملاً مستقل به نام Pizzaiola خبر داد که سالاد آماده می‌کند و پیتزا، برگر، بال و پاستا می‌پزد. این ربات از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تکرار دقیق غذاهای سبک پیتزا استفاده می‌کند. این ربات قادر است تا ۵۰ پیتزا در ساعت، با ۳۵ انتخاب مختلف از مواد رویه و پنیر، پنج نوع خمیر و چهار سس مختلف بپزد.

این سامانه مجهز به ویژگی‌های پردازش زبان طبیعی است، بنابراین می‌تواند به دستورات منوی صوتی پاسخ دهد. پس از گرفتن سفارش، از بازوهای رباتیک خود برای انتخاب و فشار دادن خمیر، افزودن سس، پنیر و مواد رویه و پختن پیتزا استفاده می‌کند. پس از پخت، ربات آن را برش داده و در جعبه قرار می‌دهد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به میکروربات‌ها بسپارید

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا میکروربات‌های مغناطیسی با ساختارهای رشته‌ای و مویی ابداع کرده‌اند که می‌توانند دندان‌ها را مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. این ربات‌ها نه تنها بین دندان‌ها را تمیز می‌کنند و پلاک‌ها را از بین می‌برند، بلکه با آزاد کردن ترکیبات ضد میکروبی، موجب از بین رفتن باکتری‌های مضر می‌شوند.

این فناوری ممکن است در نهایت برای کسانی که مشکلات مهارتی دارند یا برای افراد تنبل مناسب باشد تا از بهداشت دهان خود مراقبت کنند.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به میکروربات‌ها بسپارید

نظارت بر ترافیک شهر از آسمان

پژوهشگران مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان یا EPFL از گروه‌ی از پهپادها برای اندازه‌گیری ترافیک شهری با دقت بسیار استفاده کردند. سپس از الگوریتم‌ها برای شناسایی منابع ترافیک و پیشنهاد راهکارهایی برای کاهش مشکلات ترافیکی استفاده می‌شود. هواپیماهای بدون سرنشین دید عالی ارائه می‌دهند، می‌توانند مناطق وسیعی را پوشش دهند و نسبتاً مقرون به صرفه هستند. افزون بر این، آنها دقت بیشتری نسبت به فناوری جی‌پی‌اس دارند.

پوشاندن یک انگشت رباتیک با پوست زنده ساخته شده از سلول‌های انسان

گروهی از دانشمندان دانشگاه توکیو کار خود را با ساخت یک انگشت رباتیک با موتور مفصلی آغاز کردند که مانند همتای انسانی خود قادر به خم و راست شدن است. سپس آن انگشت را در یک استوانه پر از محلولی متشکل از کلاژن و سلول‌های فیبروبلاست پوست انسان فرو بردند؛ این‌ها اجزای اصلی بافت‌های همبند پوست ما هستند.

درنهایت این انگشت رباتیک دارای پوستی است که نه تنها بافتی شبیه به پوست انسان دارد، بلکه عملکردهای ضد آب و خود ترمیمی نیز دارد. این پوست دارای قدرت و کشش کافی برای تحمل حرکات پویا حین خم و کشیده شدن انگشت بود.

رباتی که مانند یک انسان نقاشی می‌کشد

دانشجویان فارغ التحصیل از مؤسسه فناوری جورجیا نخستین سامانه رباتیک نقاشی گرافیتی را ساخته‌اند که سیال بودن حرکت انسان را تقلید می‌کند. این سامانه که GTGraffiti نام دارد، از فناوری ضبط حرکت برای ضبط حرکات انسان استفاده می‌کند و سپس حرکات را برای برنامه‌ریزی یک ربات کابلی که آثار هنری گرافیتی را با اسپری نقاشی می‌کشد، ترکیب و پردازش می‌کند.

ساخت ربات‌هایی برای انجام کارهای خانه

شرکت Dyson روی ربات‌هایی کار می‌کند که می‌توانند کارهای خانه از جمله جابجایی ظروف و جارو کردن بالشتک‌های مبل را انجام دهند. این شرکت هیچ یک از مدل‌ها را به طور ویژه توضیح نداد، اما بسیاری از آنها شبیه بازوهای رباتیک معمولی هستند که برای انجام کارهای تخصصی خانه مانند نظافت و مرتب کردن مناسب هستند.

حسگرهای پیشرفته اندام‌های مصنوعی و رباتیک را متحول می‌کنند

هدف یک پروژه تحقیقاتی در اسکاتلند توسعه حسگرهای پیشرفته برای استفاده در سامانه‌های رباتیک است که می‌تواند پروتزها و اندام‌های رباتیک را متحول کند. این حسگرها قابلیت‌های پیشرفته‌تری را برای ربات‌ها فراهم می‌کنند و به بهبود مهارت‌های حرکتی آن‌ها از طریق استفاده از حسگرهای فشار دقیق و ارائه بازخورد لمسی توزیع شده کمک می‌کند.

این حسگرها که Gii نام دارند از فوم گرافن سه بعدی ساخته شده‌اند که وقتی تحت فشار مکانیکی قرار می‌گیرند، قابلیت‌های منحصر به فردی ارائه می‌دهند. پژوهشگران می‌گویند فوم گرافن سه بعدی جدید آنها توانایی تقلید حساسیت و بازخورد لمس انسان را دارد، که می‌تواند تأثیری دگرگون کننده بر شیوه استفاده از رباتیک برای طیف وسیعی از کاربردهای دنیای واقعی، از جراحی گرفته تا ساخت دقیق داشته باشد.

در رباتیک و لوازم الکترونیکی پوشیدنی، استفاده از حسگرهای فشار یک عنصر حیاتی است، برای ارائه یک سامانه ورودی اطلاعات، یا دادن مهارت‌های حرکتی انسان‌مانند به سامانه‌های رباتیک. ماده پیشرفته‌ای مانند فوم گرافن سه بعدی به دلیل خواص الکتریکی، مکانیکی و شیمیایی برجسته، پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده در چنین کاربردهایی ارائه می‌دهد.

حسگرهای پیشرفته اندام‌های مصنوعی و رباتیک را متحول می‌کنند

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *