چرا رباتها در نیروگاه اتمی فوکوشیما از کار می افتند؟

پس از زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ژاپن و در پی آن حادثه اتمی فوکوشیما، شرکت تولید نیروی برق توکیو (TEPCO) وظیفه نظارت و پاکسازی نیروگاه اتمی را برعهده گرفت. اما تاکنون تمام تلاش‌های آنها برای یافتن سوخت‌های هسته‌ای با شکست همراه بوده است چرا که ربات‌های کاوشگری که به این منطقه فرستاده می‌شوند همه پیش از انجام وظیفه خود از کار می‌افتند.

چرا رباتها در نیروگاه اتمی فوکوشیما از کار می افتند؟

شرکت تولید نیروی برق توکیو (TEPCO) که وظیفه نظارت بر پاکسازی و پردازش زباله‌های نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی (Fukushima Daiichi) را برعهده دارد، به مانعی دیگر برخورد کرد. ماه گذشته extremetech گزارش کرد که راکتور ۲، تابش‌هایی (رادیواکتیوی) به مراتب بیشتر از آنچه قبلاً اندازه‌گیری شده در خود دارد. در آن زمان اشاره شد که TEPCO از ربات جدیدی که می‌تواند تا ۷۳ سیورت تابش را تحمل کند، استفاده می‌کند اما سطح اندازه گیری شده تابش‌ها از ۵۳۰ سیورت نیز فراتر می‌رود.

در حال حاضر، TEPCO اذعان کرده است که شکست‌های مکرر ربات‌ها مانع برنامه‌ریزی برای جستجو در زیر راکتور و پیدا کردن حدود ۶۰۰ تن سوخت می‌شود که ممکن است از راکتور به دیواره بتنی زیر آن نیز رسوخ کند. تلاش‌های اولیه برای دیدن راکتور ۲ از طریق کاوشگر رباتیک همه با شکست مواجه شده است. ما تنها قادر به برآورد میزان آلودگی با بررسی مقدار تداخل در ویدیوها هستیم. ربات جدید ساخته شده توسط توشیبا که در اختیار TEPCO قرار داده شد و دارای توانایی بسیار بهبود یافته‌ای برای بررسی راکتور صدمه دیده بود، ۵ برابر سریع‌تر از حد انتظار از کار افتاد. این ربات ۱۰ فوت پیش از رسیدن به جایی که نیاز به بررسی داشت متوقف شده است.

چرا ربات‌ها در نیروگاه اتمی فوکوشیما از کار می افتند؟

یک عکس ترکیبی ازشبکه فلزی و سوراخ آن، به طور مستقیم در زیر مخازن تحت فشار راکتور

در پی این شکست، Naohiro Masuda، مدیر عامل نیروگاه فوکوشیما دایچی برای یافتن راهکاری فراخوانده شد. Masuda به خبرنگاران گفت: «ما باید با فکر و اندیشه و باز و فراتر از محدودیت‌ها فکر کنیم که چگونه می‌توان اعماق رآکتور را بازرسی و باقی مانده سوخت ذوب شده را خارج کرد».

از زمان حادثه، ربات‌ها در راکتورهای فوکوشیما از کار می‌افتادند، اما این یک شکست به مراتب بزرگتر بود چون ربات جدید توشیبا (که شبیه یک عقرب بود) برای حل این مشکل ساخته شده بود. این واقعیت که ربات توشیبا به سرعت شکست خورده تنها تأکیدی بر این نکته است که TEPCO در آینده برای بهبود طراحی ربات با چه مشکلاتی مواجه خواهد بود.

چرا تابش‌ها ربات‌ها را از کار می‌اندازد؟

تابش اثرات متفاوتی بر روی ربات‌ها دارد. اثرات دقیق بسته به نوع اشعه (آلفا، بتا، گاما) و ترکیب مواد معدنی دارد. اما تابش‌ها تمایل به خوبی شناخته شده‌ای برای تداخل یا از بین بردن الکترونیک دارد. اشعه گاما سیم‌کشی‌ها که برای ساخت یک ربات متحرک مسئله مهمی است را شکننده می‌کند. همچنین می‌تواند به مدارات الکترونیکی (این نیز بستگی به نوع اشعه و مواد مورد استفاده برای ساخت اجزای لازم دارد) آسیب برساند. احتمالاً TEPCO و توشیبا در حال حاضر تصمیم گرفتند رباتی با تراشه‌ها و قطعاتی مقاوم در برابر اشعه بسازند. ویکی‌پدیا مقاله‌ای گسترده در مورد تابش‌ها دارد، افرادی که به این موضوع علاقه دارند می‌توانند برای اظلاعات بیشتر به آن مراجعه کنند.

هیچ راه عملی برای محافظت از انسان‌ها در برابر میزان اشعه راکتور ۲ فوکوشیما دایچی وجود ندارد و طرح‌های موجود رباتی نیز با وجود تکیه بر کمترین تعداد قطعات الکترونیکی به خوبی کار نمی‌کنند. ساخت تراشه‌ها و ربات‌هایی که در برابر اشعه‌ها برای انجام وظایف مورد نظر خود به اندازه کافی مقاوم باشند و پایین نگه داشتن وزنشان با وجود محافظ‌های سنگین می‌تواند بسیار دشوار و پرهزینه باشد.

TEPCO همچنان اصرار دارد که تا سال ۲۰۲۱ می‌تواند به هدف پاکسازی واقعی این مکان دست پیدا کند. برای رسیدن به این هدف نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی در زمینه رباتیک است و شاید این شرکت نیاز به ایجاد طرح‌های کاملاً جدید برای اطمینان از سخت‌افزار خود دارد که در عرض چند دقیقه از کار می‌افتند. اگر ربات‌های کاوشگر این شرکت به از کار افتادن خود ادامه دهند پس چگونه می‌خواهند به کمک زمینه رباتیک سوخت هسته‌ای که در بتن نفوذ می‌کند را یافته و جمع‌آوری کنند؟

منبع: extremetech

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک مطلب و نام مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *