این ساعت هوشمند انرژی خود را از گرمای بدن تأمین می‌کند

ساعت هوشمند Matrix PowerWatch یک رقیب جدی برای فیت‌بیت است که از اختلاف درجه حرارت بین پوست و هوا برای تأمین انرژی خود استفاده می‌کند.

این ساعت هوشمند انرژی خود را از گرمای بدن تأمین می‌کند

استارت‌آپ Menlo Park یک ساعت مچی هوشمند ساخته که از حرارت بدن برای تأمین انرژی استفاده می‌کند. این ساعت می‌تواند آغاز نسل جدیدی از دستگاه‌های پوشیدنی باشد که هیچ نیازی به شارژ شدن ندارند.

در نسخه‌ی نمایشی، Anne Ruminski، رهبر گروه ساعت را به مچ دست خود بست و تنها چند لحظه طول کشید تا صفحه نمایش سیاه و سفید شروع به کار کند. این ساعت به همان اندازه و شکل ساعت هوشمند Garmin Forerunner است و توانایی‌های آن بیشتر شبیه یک فیت بیت است: ردیابی گام، اندازه‌گیری کالری و نظارت بر خواب.

این ساعت انرژی خود را با آنچه که به عنوان ژنراتور ترموالکتریک شناخته می‌شود، تأمین می‌کند. اختلاف دما سبب می‌شود که الکترون‌ها در ساعت حرکت کنند و به این شکل یک جریان الکتریکی ایجاد می‌شود. Ruminski می‌گوید موفقیت Matrix زمانی کشف شد که به دنبال راهی برای پراکنده کردن گرمای تولیدی یا از بین بردن اختلاف دما بودیم.

همچنین این شرکت از تمایل به سمت دستگاه‌های کم مصرف بهره برده است. PowerWatch تنها به مقدار بسیار کمی انرژی برای کار نیاز دارد اما با این مقدار کم تعداد نسبتاً زیادی از وظایف را انجام می‌دهد. یک باتری پشتیبان کوچک نیز به ساعت اجازه می‌دهد تا زمانی که بر روی مچ دست نیست اطلاعات را ذخیره کند.

Matrix نخستین دستگاه پوشیدنی نیست که با حرارت بدن کار می‌کند. پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی به تازگی از یک ژنراتور ترموالکتریک رو نمایی کردند و معتقدند که می‌توان آن را در پیراهن و یا لباس‌های دیگر گنجانید. گروه‌های دیگری نیز به دنبال استفاده از گرمای تلف شده از منابع دیگر هستند. اما دستگاه حرارتی پوشیدنی معروفی در بازار وجود ندارد.

Matrix هم اکنون با قیمت ۹۹ دلار برای سفارش آماده است و پیش‌بینی شده تا جولای ۲۰۱۷ وارد بازار شود. قیمت نهایی خرده فروشی آن ۱۶۰ دلار خواهد بود. هر چند Ruminski می‌گوید سخت افزار این ساعت در حال حاضر کاملاً آماده است اما این شرکت هنوز نرم افزاری برای آن توسعه نداده است.

Matrix همچنین قصد دارد روش حرارتی خود را به دستگاه‌های دیگر نیز ارائه دهد. دستگاه‌های پزشکی، سمعک و حسگرهای پوشیدنی نیز می‌توانند از حرارت بدن استفاده کنند. ممکن است موارد استفاده بهتری نیز وجود داشته باشد. علاقه‌مندان به ساعت مچی هوشمند به سرعت متوجه سادگی PowerWatch در مقایسه با نمونه‌هایی همچون Apple Watch خواهند شد. اما حسگرها یک بسته‌بندی جدید دارند که نیازی به یک صفحه نمایش بسیار تعاملی ندارد.

Mitesh Patel، استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در دانشگاه پنسیلوانیا اشاره می‌کند که حدود نیمی از افرادی که دستگاه پوشیدنی را می‌خرند تنها چند ماه از آن استفاده می‌کنند. هر بار که شما ساعت مچی هوشمند را از مچ خود باز می‌کنید در واقع استفاده از آن را متوقف کرده‌اید.

«اگر دستگاه‌های پوشیدنی به گونه‌ای طراحی شوند که موانعی مانند نیاز به شارژ مداوم را از بین ببرند، احتمالاً به مدت بیشتری به افراد کمک خواهند کرد»

منبع: technologyreview.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *