آینده فوریتهای پزشکی و مراقبتهای پیش بیمارستانی (بخش دوم)

در این مقاله به معرفی آخرین نوآوری‌ها که موجب سریع‌تر و کارآمدتر شدن ارائه خدمات پزشکی اورژانسی می‌شود ادامه خواهیم داد. همچنین آینده فوریت‌های پزشکی را با فناوری‌های جدید به تصویر خواهیم کشید. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

۳) سونوگرافی و ECG قابل حمل

ظهور دستگاه‌های تشخیصی جیبی، کاربر پسند و قابل حمل موجب شده که بتوان یک بیمار را در محل درمان کرد. دوران دستگاه‌های عظیم الجثه سونوگرافی، ECG یا آزمایش‌های آزمایشگاهی به پایان رسیده است. در حالی که چندین سال پیش تشخیص سونوگرافی از امتیاز رادیولوژیست‌ها بود، امروزه متخصصان اورژانس نیز از دستگاه‌های سونوگرافی استفاده می‌کنند. پزشکان براحتی میتوانند از دستگاه‌های سونوگرافی دستی همچون SonoSite یا Clarius بهره برند.

با این حال همه ما می‌دانیم که مسئله تنها اندازه دستگاه نیست. در گذشته نه چندان دور، این یک نوآوری عظیم بود که گوشی هوشمند توانست ECG (الکتروکاردیوگراف) تک کاناله را ضبط کند. اما حتی اگر بتواند ریتم را نشان دهد، قادر به جایگزینی ECG استاندارد ۱۲ کاناله نیست. در بسیاری از موارد، اگر پزشک تمام ۱۲ کانال را نبیند، به راحتی ممکن است در تشخیص اشتباه کند. در حال حاضر، Smart Heart Pro به کاربران اجازه می‌دهد تا ECG 12 کاناله را با استفاده از یک گوشی هوشمند یا رایانه لوحی دقیقا مشابه معاینه استاندارد دریافت کنند.

خوشبختانه ساعت‌های طولانی انتظار برای دریافت نتایج آزمایش خون نیز به زودی با دستگاه‌های دستی و سبک وزن همچون تجهیزات آزمایش i-STAT، به پایان می‌رسد. تجزیه و تحلیل سریع و دقیق خون با دستگاه شرکت Abbott به پزشکان اجازه می‌دهد تا نمونه خون بیمار را بررسی و نتایج و داده‌ها را با همکاران خود به صورت بیسیم به اشتراک گذارند.

۴) هواپیماهای بدون سرنشین پزشکی

هواپیماهای بدون سرنشین در حمل و نقل دارو، واکسن یا کمک‌های پزشکی سریع‌تر هستند. بنابراین، آنها می‌توانند تا حد زیادی از کار خدمات اورژانس حمایت کنند. گوگل، این غول فناوری یک پروژۀ مهم پزشکی دارد: یک دستگاه که می‌تواند در شرایط اضطراری با هواپیماهای بدون سرنشین تماس بگیرد تا با تجهیزات پزشکی نجات دهنده‌ی زندگی باشند. شما یک دکمه را فشار می‌دهید و یک هواپیمای بدون سرنشین در محل ظاهر می‌شود.

ایده‌ای وجود دارد که هواپیماهای بدون سرنشین به صورت خودکار الکتروشوک خارجی (دفیبراتور) را به طور مستقیم به افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند، اعمال کند. پژوهشگران دانشگاه تورنتو در حال حاضر این ایده را در هلند آزمایش می‌کنند. همچنین هواپیماهای بدون سرنشین دارای دفیبراتور در استکهلم با نتایج امیدوار کننده‌ای آزمایش شده‌اند. آنها در یک چهارم زمانی که معمولاً آمبولانس‌ها میرسند، به بالین بیمار رسیدند. هواپیماهای بدون سرنشین ماشین‌های حمل و نقل ساده‌ای نیستند: آنها می‌توانند دستورالعمل‌ها را برای افراد در ارائه CPR با استفاده از دفیبراتورهای خودکار ارائه دهند و همچنین به تیم بازرسی اجازه می‌دهد تا از طریق اتصال ویدئویی بازخورد خود را ارائه دهند. برآورد شده است که در عرض ۱ تا ۲ سال آینده این نوآوری نجات دهنده در سوئد اجرا شود.

۵) آمبولانس بدون راننده

همانطور که توسعه اتومبیل‌های بدون راننده همچنان ادامه دارد، پتانسیل استفاده از این نوع خودروها در مراقبت‌های پزشکی و استفاده از ظرفیت رانندگی بدون سرنشین بیشتر و بیشتر آشکار می‌شود. در حال حاضر برخی از دولت‌ها به آمبولانس‌های بدون راننده به عنوان فناوری‌ای برای کاهش فشار خدمات اضطراری توجه ویژه‌ای دارند. این آمبولانس‌ها به عنوان تاکسی‌های پزشکی کار خواهند کرد. آنها بیماران کم خطر را انتخاب کرده و آنها را به نزدیکترین بیمارستان یا درمانگاه انتقال می‌دهند. با معرفی این نوع آمبولانس، نیاز به متخصصین برای پاسخ به هر تماس بسیار کاهش می‌یابد. اگرچه ممکن است مردم در ابتدا برای استفاده از یک خودرو بدون راننده برای رفتن به بیمارستان راحت نباشند.

در آینده خودرو محلی خواهد بود که علائم حیاتی را اندازه‌گیری و داده‌های ثبت شده را در ابرها ذخیره می‌کند. سپس اگر چیزی نادرست باشد به بیمار اطلاع خواهد داد. فروشنده مرسدس بنز، Rob Tinkham، توضیح می‌دهد که چگونه یکی از اتومبیل‌ها می‌تواند هشدار دهد که راننده برای رانندگی بیش از حد خسته است. او می‌افزاید که کمربند ایمنی، فرمان یا عملاً هر چیزی که راننده با آن تماس دارد، می‌تواند به عنوان یک حسگر بیومتریک برای کسب اطلاعات در مورد راننده استفاده شود. این می‌تواند به کاهش قند خون و یا حمله قلبی قریب الوقوع کمک کند. اگر موضوع فوری برای رسیدگی باشد شاید خودرو بدون راننده در آینده به خدمات اورژانس و پذیرشگرهای رباتیک اطلاع دهد.

آینده‌ی اورژانس

فناوری‌های دیجیتال نه تنها به بیماران کمک می‌کند تا سریع‌تر و به نحو کارآمدتری از آنها مراقبت شود، بلکه می‌تواند از واحدهای مراقبت‌های اضطراری نیز برای رسیدگی امن‌تر و با اطمینان‌تر به شرایط حمایت کند. وزارت امنیت ملی ایالات متحده یک سناریو در مورد نوآوری‌های خدمات اورژانس در ۱۵ سال آینده ارائه می‌دهد:

لباس کارکنان از مواد هوشمند و سبکی ساخته شده است که از آنها در برابر خطراتی همچون شلیک اسلحه محافظت می‌کند. اگر آنها به مکان‌های تاریک بروند یا در شب کار کنند، ممکن است به راحتی بتوانند لباس های خود را روشن کنند. با استفاده از آمبولانس‌های بدون راننده، نخستین پاسخ دهنده‌ها، زمان کافی برای آماده شدن و دریافت اطلاعات بیمار در راه رسیدن به صحنه را دارند. همچنین می‌توانند دقیقاً تجهیزات مورد نیاز بیمار را آماده کنند. دسترسی به اطلاعات بیمار و نظارت بر علائم حیاتی از طریق حسگرهای مختلف پوشیدنی یا خالکوبی دیجیتال آسان‌تر خواهد بود. به کمک اسکلت‌های بیرونی، افراد می‌توانند بیماران را با تلاش کمتری حمل کنند.

به نظر می‌رسد آینده خدمات اورژانس ساده‌تر، کارآمدتر و سریع‌تر از هر زمان دیگری است. امیدواریم در چند سال آینده هیچکس نخواهد برای مراقبت مناسب مدت زمان طولانی منتظر بماند. با این حال، دانستن آنچه که در شرایط اضطراری انجام می‌شود یا روش انجام CPR در هر زمان مفید خواهد بود.


بیشتر بخوانیم:

>>آینده فوریتهای پزشکی و مراقبتهای پیش بیمارستانی (بخش نخست)


منبع: medicalfuturist.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *