دستکش هوشمند برای لمس اشیا در دنیای واقعیت مجازی

فناوری پوشیدنی در حال عبور از مرزهای دنیای فیزیکی است. به تازگی از یک دستکش هوشمند ویژه رونمایی شده که به کمک آن می‌توان در دنیای واقعیت مجازی اشیا را لمس کرد. این فناوری پیشرفته لمس واقعیت مجازی، هدست‌ها‌ و کنترل کننده‌های حرکتی را هم از نظر توسعه و هم باور مصرف کننده پشت سر گذاشته است. این ممکن است تا حدودی به این دلیل باشد که ارائه این احساس ظریف نیاز به یک اتصال نزدیک با بدن دارد و گاهی اوقات ایجاد یک فناوری پوشیدنی تک سایز مناسب همه دشوار است. همچنین به این دلیل که یکی از بهترین گزینه‌های ما در حال حاضر شامل اتصال دست‌ها به محصول است که شبیه یک هزارپای مکانیکی به نظر می‌رسد.

این دستکش هوشمند Dexmo نام دارد. Dexmo یک اسکلت بیرونی با توانایی اعمال نیروی بازخورد است که توسط شرکت Dexta Robotics ساخته شده است. زمانی که شما یک شی مجازی را دست می‌گیرید مشابه با دنیای واقعی از طریق دستکش نیرویی به انگشتان شما وارد می‌شود و از این طریق می‌توان شی را لمس کرد. دستگاه می‌تواند به هر هدست واقعیت مجازی یا تقویت شده و یا به یک صفحه نمایش متصل شود. از این دستکش می‌توان برای انجام بازی‌های ویدئویی و یا جراحی‌های از راه دور بهره برد.

ما این اسکلت بیرونی را امتحان نکرده‌ایم اما ادعا شده که بین احساس مواد گوناگون تفاوت قائل می‌شود، برای نمونه برداشتن یک اردک پلاستیکی احساسی متفاوت از برداشتن سنگ دارد. از آنجا که این دستکش می‌تواند حرکات را به دست اعمال کند باید در تقلید اجسام جامد نسبت به سیستم‌های لمسی مبتنی بر ارتعاش و یا گرما بهتر عمل کند، هر چند آنها نیز مزایای خود را دارند. Dexta نزدیک به سه سال است که کار روی این دستکش را شروع کرده هرچند هنوز هیچ نسخه‌ای وارد بازار نشده است. این دستگاه قطعاً یکی از جالب‌ترین قطعات جانبی واقعیت مجازی خواهد بود.

یادآوری می‌کنم که پوشیدن دستکش هوشمند Dexmo به این معنی است که از لحاظ فیزیکی توسط یک بندپا کنترل می‌شوید. به تصویر زیر نگاه کنید.

dexmo-prototype-7

مسلماً آخرین نسخه این دستکش هوشمند خیلی شبیه حشره نخواهد بود. اما از نظر حسی مانند سخت‌پوستان ماقبل تاریخ یا چنگال‌های زامبی‌ها است!

البته بازخوردهای لمسی به معنای لمس و احساس واقعی اشیا نیست و از آن تنها برای حالت دادن به دست‌ها و اعمال نیرو به آن استفاده می‌شود اما همین‌که دست‌ها در اختیار ما نباشد هنوز ترسناک است:

dextra-robotics-exoskeleton-1

شرکت Dexta در حال حاضر با توسعه دهندگان واقعیت مجازی برای استفاده بهتر و بهبود دستکش هوشمند Dexmo همکاری می‌کند.

منبع: theverge.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *