معرفی اسکلت های بیرونی صنعتی: اسکلت های بیرونی شانه

کاربردهای اسکلت‌های بیرونی در حفظ سلامتی بسیار گسترده است. بازار اسکلت بیرونی تجاری بزرگ‌ترین بازار صنایع پزشکی است. تعدادی از اسکلت‌های بیرونی در بخش‌های صنعتی، پزشکی و … در سراسر جهان به کار گرفته شده است. پژوهش برای پیشبرد فناوری‌های اسکلت بیرونی به صورت بی‌وقفه ادامه دارد. در ادامه به برخی از اسکلت‌های بیرونی پشتیبان شانه و دست اشاره خواهیم کرد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

Airframe

اسکلت بیرونی پشتیبان شانه Airframe یک اسکلت بیرونی منفعل است که توسط صنایع Levitate با کاربردهای صنعتی ساخته شده است. هدف اصلی Airframe برداشتن فشار از مفاصل و عضلات کاربر در حال انجام فعالیت‌های تکرار شونده بالای قفسه سینه است. این وسیله خاص با استفاده از سامانه پشتیبان مکانیکی و نیروی کمکی تنظیم شونده بر اساس زاویه دست کاربر کار می‌کند.

BESK

BESK با فراهم کردن پشتیبانی بالای شانه، جابه‌جایی اشیا به صورت عمودی یا روی سطوح طراحی شده است. این دستگاه را Cyber Human Systems ساخته است که از شرکت GOGOA Mobolity Robots مشتق شده است. دو نسخه BESK G وBESK B  از این دستگاه ارائه شده است. هر دو نسخه از بازو و دست کاربر در هنگام کار سنگین پشتیبانی می‌کند. در مورد کارهایی که باید بالای سر انجام شود این پشتیبانی از بدن کاربر در برابر آسیب محافظت می‌کند.

Ekso Works Vest

دستگاه اسکلت بیرونی پشتیبان شانه که توسط Ekso Bionics طراحی شده است با نام Ekso Works Vest شناخته می‌شود. این وسیله بیشتر در کارگاه‌های ساختمانی یا برای کارهای بالای سر استفاده می‌شود. وزن ابزارهای سنگین توسط این وسیله کمتر جلوه داده می‌شود. این کاهش وزن احتمال آسیب فیزیکی را کم می‌کند.

Ekso Works Vest

Exhauss

Exhauss یک پشتیبان شانه منفعل است که برای بالا بردن اشیا در سطحی بالاتر از قفسه سینه به کار می‌آید. این وسیله کاربردهای صنعتی بسیاری دارد. بازوان بلند با فشاری که فنرها تولید می‌کنند بازوان کاربر را در بر می‌گیرد و سنگینی بار را از بدن کاربر دور می‌کند. اسکلت بیرونی شانه خستگی و جراحت را کاهش می‌دهد.

Exhauss

Light

Light اسکلت بیرونی پشتیبان شانه است که شرکت فرانسوی Human Mechanical Technologies ساخته است. این پوشیدنی صد در صد مکانیکی برخلاف اسکلت‌های بیرونی پشتیبانی کننده شانه به صورت مستقیم از دست و اندکی از آرنج پشتیبانی می‌کند. وزن آن در حدود ۲.۹ کیلوگرم است و از اشیایی به سنگینی ۱ تا ۶ کیلوگرم پشتیبانی می‌کند. این وسیله برای بلند کردن ابزار کار استفاده می‌شود. به خصوص ابزاری که باید برای استفاده از آن شانه و آرنج را بلند کرد. شرکت سازنده یک اسکلت بیرونی کوچک به نام PLUM نیز ساخته است.

Light

Mate

یک اسکلت بیرونی منفعل دیگر برای شانه که توسط Comau ساخته شده است. سازوکار این دستگاه بر پایه فنر است و در دو اندازه کوچک/متوسط و بزرگ/خیلی-بزرگ عرضه شده است. با هفت درجه پشتیبانی و ۴ کیلوگرم وزن، با ترکیبی از حرکات سردادن و چرخانیدن سازگار است. هدف از طرح خاص این وسیله سازگار کردن حرکات آن با حرکات بدن کاربر بوده است.

Muscle Upper

پشتیبانی بازو و پشت که توسط Innophys برای بلند کردن وسایل سنگین طراحی شده است در واقع با فشار هوا کار می‌کند. اسکلت بیرونی در قسمت لگن به بلند کردن و حمل وسایل کمک می‌کند. پشتیبانی فعال آن برای کاربران سالمند در محیط کار مفید است. هوای فشرده باید با شیر آتشنشانی کار کند که در بیشتر مکان‌های کارخانه‌ای وجود دارد. اسکلت بیرونی به این شیر وصل می‌وشود و داخل یک کیف ضدآب پیچیده می‌شود.

Paexo Shoulder

اسکلت بیرونی منفعل شانه از خانواده Paexo از Ottobock کاربری صنعتی دارد. با وزن ۰.۹ تا ۳.۸  کیلوگرم از سبک‌ترین سامانه‌های موجود است. ساختار آن با سایر اسکلت‌های بیرونی منفعل کمی متفاورت است. به طوریکه به جای اسکلت فلزی پشت یکسری مفاصل گلوله‌ای مستقیم به لگن وصل می‌شود. بنابراین وزن اسکلت بیرونی به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

PLUM

PLUM یک اسکلت بیرونی طراحی شده برای بازو است که درد پشت و شانه که از قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب ایجاد می‌شود را از بین می‌برد. این وسیله توسط Human Mechanical Tech‌ ساخته شده است و صد در صد مکانیکی است. این وسیله سبک ۱.۵ کیلوگرم وزن دارد و تا وزن ۶ کیلوگرم را پشتیبانی می‌کند.

PLUM

ShoulderX

این وسیله یک اسکلت بیرونی منفعل شانه برای کاربردهای صنعتی است که برای دور کردن میزان مشخصی بار از شانه هنگام انجام کارهای طولانی و یا بالای سر ساخته شده است. این اسکلت بیرونی را به تنهایی و در ترکیب با سایر اسکلت‌های بیرونی می‌توان به کار گرفت. این وسیله کاربر را آسیب ناشی از نیروهای اضافه حفظ می‌کند. نیروهایی مانند نیروی ناشی از جاذبه، یا وزن ابزارهایی که در دست می‌گیرند. پشتیبانی وسیله در همه حرکات کاربر با هر طیفی برقرار است. ابعاد قابل تغییر این وسیله امکان حرکت بدن به شکل طبیعی را ایجاد می‌کند. در عین حال فرد از وضعیت بدن خود در موقعیت‌های سخت آگاه است.


بیشتر بخوانیم:
اسکلت های بیرونی تجاری تمام قد
تأثیر اسکلت بیرونی روی راه رفتن افراد مبتلا به فلج مغزی
معرفی اسکلت های بیرونی صنعتی: دستکش فعال


منبع:exoskeleton360

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *