هفت طرح مهم ناسا

تعداد شرکت‌های فعال در زمینه‌ی پژوهش‌های فضایی زیاد است. طرح‌های در حال بررسی و اجرا توسط شرکت‌هایی مانند SpaceX بسیار بلندپروازانه هستند، بطوریکه برخی طرح‌های در حال اجرا توسط  ناسا دور از چشم مانده است. اما ناسا هم چندین طرح جالب برای تسخیر فضا در دست دارد. در حقیقت تحقیقات ناسا در مواردی بسیار جالب توجه است. در این نوشتار از مجله‌ی فناوری‌های پوشیدنی و توان افزا به چند طرح مهم که توسط ناسا اجرا می‌شود اشاره خواهیم کرد.

فضای پیمای اوریون

NASA Space Shuttleیکی از طرح‌ها ناسا، SLS، یا Space Launch System، یک موشک بسیار قدرتمند است. این موشک اجازه‌ی حمل هفتاد تن بار را به مدار داخلی زمین می‌دهد. پس از گذر از مدار داخلی زمین، موشک از گرانش زمین آزاد شده و وارد فضا می‌شود. این سامانه برای حمل فضا پیمای اوریون استفاده خواهد شد. این فضا پیما به طور خاص برای سفر فضا نوردان به مریخ طراحی شده است. نخستین پرتاب آزمایشی این موشک در نوامبر ۲۰۱۸ در حدود آذر ماه ۱۳۹۷ خواهد بود. در این پرتاب موشک SLS، فضای پیمای اوریون را به مداری پیرامون ماه خواهد برد.

طرح بازهدایت شهابسنگ

هر چند تا کنون خطری از جانب شهابسنگ‌ها سیاره‌ی ما را تهدید نکرده، ناسا طرحی برای مقابله با چنین پیش‌آمدی در دست اجرا دارد. طرح DART یا Double Asteroid Redirection Test برای مقابله با شهابسنگ‌های عظیم پیش‌بینی شده است. به تازگی ناسا آزمایشی برای تشخیص کارآمد بودن سامانه‌ی آشکارسازی شهاب‌سنگ‌ها با موفقیت به انجام رسانید. در ادامه ناسا در سال ۲۰۲۰ سیارک دوتایی Didymos را برای آزمایش کارآمد بودن طرح DART هدف قرار خواهد داد.

ایستگاه قمری

یک ایستگاه‌ قمری، ایستگاهی فضایی است که در مدار ماه قرار می‌گیرد. در حال حاضر یک ایستگاه فضایی قمری روسی موسوم به Roscosmos در حال ساخت است. طرح ناسا برای مقابله با این رقیب قدرتمند، یک ایستگاه فضایی قمری حول ماه است. این ایستگاه فضایی بخشی از طرح بزرگ ناسا برای پرتاب به ماورا فضاست. این طرح با نام Deep Space Gateway Projectیا دروازه‌ی ماورا فضا شناخته می‌شود. در حال حاضر تاریخ دقیقی برای پایان طرح تعیین نشده اما نخستین پرتاب آزمایش طرح باید در سال ۲۰۱۸ انجام شود.

قمر اروپا

این قمر از جمله‌ قمرهای مورد توجه پیرامون سیاره‌ی مشتری بوده است. تصور می‌شود که اقیانوسی عظیم زیر پوسته‌ی خارجی این قمر وجود دارد. نتیجه‌ی مستقیم این گفته، وجود حیات روی این قمر است. در حقیقت در صورت برطرف شدن موانعی مانند تابش‌ها مضر و جو نامناسب روی اروپا، این قمر یک گزینه جهت اقامت انسان خارج از سطح زمین است. در حال حاضر طرح اروپا شامل پروازهای نزدیک به سطح است. در صورت فرستادن یک فضا پیما به سطح این قمر، این طرح را می‌توان بسیار مهم قلمداد کرد.

زحل پیما

زحل پیمای ناسا

سیاره‌ی زحل به علت طوفان‌های الکتریکی و دمای بالا،  محیطی خشن دارد. به همین دلیل دستگاه‌های معمول در محیط زحل دوام نخواهند داشت. طرح زحل پیمای ناسا، ساختن یک دستگاه خودکار است که در محیط زحل دوام خواهد داشت. در حال حاضر اولویت این طرح در سطح قمر اروپا و یا سفر به مریخ نیست. د رحقیقت محیط زحل جهت بقا مناسب نیست. شاید همین امر سبب کاهش علاقه و توجه به این طرح شده است. با این وجود این طرح به شکل بالاقوه جالب توجه است.

هواپیمای مافوق صوت

این طرح، بر خلاف بسیاری طرح‌های ناسا، برای سیاره‌ی زمین اجرا خواهد شد. هدف این طرح ساخت یک هواپیمای مافوق صوت جهت پروازهای داخل سیاره است. این هواپیما، در صورت ساخت، قادر خواهد بود عرض ایالات متحده را در یک ساعت بپیماید. از چالش‌های این طرح، کاهش صدای پرواز است. در حقیقت یک هواپیمای مافوق صوت هنگام پرواز صدایی وحشتناک تولید می‌کند. اخیرا ناسا موفق شده صدای پرواز را تا حدی کاهش دهد اما این کاهش هنوز به میزان لازم نرسیده. از دیگر موانع ساخت این هواپیما یافتن ماده‌ی مناسب ساخت آن است. این ماده باید توان تحمل تنش و دمای شدید ناشی از پرواز مافوق صوت را داشته باشد.

پیشران‌های یونی X3

پیشران آزمایشی X3

با فناوری کنونی سفر به مریخ در حدود سه سال به طول می‌انجامد. در صورتیکه طرح ناسا اجرا شود، طول سفر تا شش ماه کاسته خواهد شد. پیشران یونی جدید ناسا یک فناوری منحصر به فرد است. نتایج آزمایش‌های این پیشران حاکی از کارآمد بودن آن در مصرف سوخت و تولید انرژی است. در واقع این پیشران رکوردی جدید را به خود اختصاص داده است. در صورتیکه این طرح اجرایی گردد، پیشرانی برای سفرهای مکرر به ماه و یا مریخ در اختیار ناسا خواهد بود که از فناوری کنونی شرکت SpaceX پیشی خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید:

>>تلاش ناسا برای پرورش گیاهان در فضا
>>استفاده از نانو لوله‌های کربنی در ساخت تجهیزات فضایی ناسا


منبع: outerspace

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *