چرا به اسکلت بیرونی نیاز داریم؟

سوسک‌ها و خرچنگ‌ها برای محافظت از درونِ گوشتی و آسیب‌پذیر خود اسکلت بیرونی دارند. چرا انسان‌ها نمی‌توانند آن را داشته باشند؟ انسان‌ها با پوسته‌های سخت برای محافظت به دنیا نیامده‌اند، اما فناوری تلاش می‌کند تا از آن دفاع کند. اسکلت بیرونی رباتیک، اختراعی است که برای نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ ظاهر شد و برای کاربردهای پزشکی، نظامی، تولیدی و صنعتی طراحی شده است.

این ماشین‌های پوشیدنی قدرت و استقامت انسان را افزایش می‌دهند و در نتیجه از طریق انتقال وزن و نیروهای بار از بدن به یک قاب موتوری و خارجی، خطر آسیب‌دیدگی کارگر را کاهش می‌دهند. شاید ایده تقویت انسان‌ها با قاب‌های فلزی، ابرقهرمانان و تبهکاران خیالی را به ذهن بیاورد اما در واقع، این دستگاه‌های انقلابی برای بهبود زندگی مردم عادی است.

اسکلت‌های بیرونی قرن‌هاست که در طبیعت وجود داشته‌اند و هر چیزی از سوسک گرفته تا خرچنگ را به حمایت و حفاظتی که در برابر شکارچیان نیاز دارند مسلح می‌کنند. اسکلت بیرونی رباتیک همان محافظت، قدرت و پشتیبانی را برای انسان نیز ارائه می‌دهد.

چرا به اسکلت بیرونی نیاز داریم؟

در اینجا چند دلیل برای نیاز انسان به اسکلت بیرونی آورده شده است:

برای به دست آوردن قدرت و استقامت

شاید شما نیاز به مونتاژ یک محصول فوق‌العاده پیچیده مانند هواپیما داشته باشید. اسکلت بیرونی به کارگران این امکان را می‌دهد که برای نمونه یک پنل را بلند کنند، آن را بچرخانند و در ناحیه دقیق قرار دهند. استقامت نیز افزایش می‌یابد و به کارگران این امکان را می‌دهد تا برای مدت طولانی‌تری بدون خستگی، بهره‌وری داشته باشند.

برای بازیابی تحرک

بر اساس آمار مرکز ملی ضایعات نخاعی، ۲۸۸ هزار نفر در ایالات متحده دچار ضایعه نخاعی هستند. به حتم هزینه‌های پزشکی مرتبط با چنین آسیب‌هایی می‌تواند میلیون‌ها دلار در طول زندگی فرد باشد، همچنین درد و محدودیت حرکتی ناشی از چنین آسیب‌هایی، احساس ناامیدی و افسردگی به همراه دارد. اسکلت‌های بیرونی کمکی می‌توانند امید و راهی جدید برای دور زدن آسیب به این افراد بدهند.

برای کاهش فشار

ماشین‌های رباتیک کمکی مانند اسکلت‌های بیرونی می‌توانند به نیمه پایینی بدن افراد کمک کنند، خستگی و فشار ناشی از خم شدن و بلند کردن مکرر را کاهش دهند و همچنین از کمر و زانو در برابر آسیب محافظت کنند. اسکلت‌های بیرونی که برای بالاتنه طراحی شده‌اند از شانه‌ها، پشت و گردن محافظت می‌کنند.

برای نمونه EksoVests می‌تواند از خستگی و استرس کارگران در کارخانه‌های خودروسازی که به‌طور متوسط ۴۶۰۰ بار در روز بازوهای خود را بالای سرشان بلند می‌کنند، جلوگیری کند. این فناوری برای کاهش خستگی و احتمال آسیب با حمایت از بازوهای کارگر حین مونتاژ قطعات در ارتفاع سینه یا بالاتر طراحی شده است.

برای تقویت توانایی‌های نظامی

ایده‌ی پشت اسکلت بیرونی نظامی افزایش قدرت، حفاظت، استقامت و آگاهی تاکتیکی سربازان در میدان نبرد است. چنین سامانه‌های رباتیک پوشیدنی می‌توانند به سربازان این توانایی را بدهند تا سریع‌تر بدوند، از موانع بزرگ بپرند و سلاح‌های سنگین‌تر را حمل کنند.

برای جلوگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی

اختلالات اسکلتی عضلانی در کارگران سالانه میلیاردها دلار برای شرکت‌ها هزینه دارد، نه تنها هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، بلکه در زمان مرخصی از کار و کاهش بهره‌وری. کارگران کارخانه‌هایی که از اسکلت بیرونی استفاده می‌کنند کمردرد و درد شانه کمتری را تجربه می‌کنند و می‌توانند هم در محل کار و هم در خانه فعالیت بدنی بیشتری داشته باشند.

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا انسان در دنیای امروزی به اسکلت بیرونی نیاز دارد، از مزایای محل کار و پزشکی گرفته تا مزایای نظامی و تولیدی.


>> ۹ حقیقتی که باید درباره اسکلت های بیرونی بدانید

>> چگونه اسکلت های بیرونی بر محیط کار تأثیر میگذارند؟


منبع: eksobionics.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *