چرا توانبخشی با اسکلت بیرونی موثرتر است؟

توانبخشی به کمک اسکلت بیرونی فرآیندی متفاوت از توانبخشی به روش‌های معمول است. اسکلت بیرونی خستگی در حین جلسات توانبخشی را کاهش می‌دهد. این موضوع بیمار و پزشک فیزیوتراپ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کیفیت جلسات توانبخشی را نیز افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی کیفیت جلسات توانبخشی با اسکلت بیرونی از زبان بیماران می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

توانبخشی به کمک اسکلت بیرونی

تجربه ی استفاده از اسکلت بیرونی

Terry Robbins در سال ۱۹۶۷ در اثر یک سانحه دچار آسیب جزئی ستون فقرات شد. در ابتدا وی قادر بود به کمک چوبدستی حرکت کند اما این توانایی پس از مدتی رو به زوال گذاشت. پس از دو دهه استفاده از صندلی چرخدار وی در جلسات توانبخشی مرکز پزشکی Berkshire برای کار با اسکلت بیرونی EksoGT شرکت نمود. پس از دو ماه کار با این وسیله اینک وی قادر به حرکت روی پاهای خود با استفاده از واکر است.

Robbins عنوان داشت که پس از فعال شدن بخش‌هایی از بدنش که در طی سالیان غیر فعال بوده است، اینک وی برای استفاده از پاهای خود بیقرار است.  ۴۵ بیمار در مرکز پزشکی Berkshire از این اسکلت بیرونی ۱۶۰ هزار دلاری بهره برده‌اند. اسکلت بیرونی به بیماران کمک می‌کند تا راه رفتن را به طور مجدد به بدن خود بیاموزند. به گفته‌ی فیزیوتراپ این مرکز دکتر Jessica Dellaghelfa بیمارانی که توانایی پاهای خود را باز نمی‌یابند قوی‌تر شدن بالاتنه‌ی خود را احساس خواهند کرد.

چرا اسکلت بیرونی توانبخشی را ساده می سازد؟

یک اسکلت بیرونی به بدن بیمار می‌چسبد. به این صورت اسکلت بیرونی از خم شدن زانوها در حین توانبخشی جلوگیری می‌کند. همین امر تعداد جلسات توانبخشی را نسبت به جلسات بدون اسکلت بیرونی کاهش می‌دهد. به گفته‌ی پزشک مرکز، Jessica Dellaghelfa، در آغاز جلسات توانبخشی Robbins به هیچ وجه توانایی راه رفتن نداشت. اینک وی قادر است در حدود ۶ تا ۹ متر گام بردارد.

کدام دسته از بیماران از اسکلت بیرونی سود می برند؟

بسیاری از بیماران این مرکز به دلیل آسیب نخاع، پیش از جلسات توانبخشی، سالیان سال راه نرفته بودند. برخی نیز به عللی مانند سکته‌ی مغزی قادر به راه رفتن بوده‌اند، اما برای گام برداشتن به کمک نیاز داشتند. Kate Plaquet یکی از این بیماران است. پزشک فیزیوتراپ مرکز Thomas Berkery یک اسکلت بیرونی را برای Kate تنظیم کرد. این اسکلت بیرونی از راه دور قابل تنظیم بود. Kate Plaquet به کمک این وسیله در فضای باشگاه ورزشی مرکز گام برمی‌داشت.

Kate Plaquet بر اثر سکته‌ی مغزی توانایی سمت چپ بدن خود را از دست داده بود. به طور طبیعی وی روی سمت راست بدن خود تکیه می‌نمود. این امر سبب می‌شد که در هنگام راه رفتن احتمال افتادن وی زیاد باشد. به گفته‌ی خودش وی نحوه‌ی راه رفتن خود را از روی سایه‌ی خود بررسی می‌نمود. چراکه از صحیح بودن گام برداشتن خود اطمینان نداشت.

یک اسکلت بیرونی بیمار را وادار به راه رفتن به شکل صحیح می‌نماید. پس از مدتی استفاده از این وسیله اشکالات راه رفتن بیماران رفع خواهد شد. اینک وی قادر است در کنار استخر به خوبی گام بردارد. وی یک مربی شنا می‌باشد.

تفاوت توانبخشی با اسکلت بیرونی و توانبخشی به روش های معمول

به گفته‌ی Kate‌ در ابتدا این ماشین برای وی تداعی‌گر هیچ‌چیز نبود. وی جلسات توانبخشی با حضور یک اسکلت بیرونی را به آشپزی روی اجاق گاز تشبیه کرد، در صورتیکه در حالت عادی روی آتش غذا پخته شود.

در جلسات معمولی توانبخشی سه فیزیوتراپ باید بیمار را برای حرکت یاری کنند. در این صورت پس از حدود بیست قدم هر چهار نفر نیاز به استراحت دارند. با یک اسکلت بیرونی نیازی به این کار نیست و چالش فیزیکی توانبخشی برای پزشکان به شدت کاهش می‌یابد. در صورت استفاده از این وسیله بیمار پس از طی ۴۰۰ قدم به استراحت نیاز خواهد داشت.

برای عادت کردن به این وسیله به چند جلسه زمان نیاز است. پس از اینکه بیمار با اسکلت بیرونی احساس راحتی نماید بهبودی وی سریع‌تر انجام می‌شود.

یکی از چالش های مربوط به اسکلت‌های بیرونی قیمت بالای آن‌هاست. به گفته‌ی پزشکان فیزیوتراپ در حال حاضر باید برای پوشش دادن کلیه‌ی بیماران بستری شده و بیمارانی که مرخص شده‌اند دستگاه به محل مناسب منتقل شود. در صورتیکه بیمارستان تنها به یک دستگاه اسکلت بیرونی دسترسی دارد.

پزشکان این مرکز برای نشان دادن اثربخشی اسکلت بیرونی راه رفتن بیمار را در ابتدای جلسات توانبخشی و پس از طی یک دوره ثبت می‌کند. این ویدیوها نشان می‌دهند که Robbins در ابتدا خود را برای قرار دادن داخل اسکلت بیرونی بالا می‌کشید و به سختی خود را به جلو می‌رانید. اینک وی به شکلی طبیعی داخل اسکلت بیرونی قرار می‌گیرد و خود را به جلو می‌راند. برای فردی که پس از ۲۰ سال روی پاهای خود می‌ایستد حرکت با واکر یک پیشرفت بزرگ است.

 


بیشتر بخوانیم:

نگاهی به بزرگترین کنفرانس توانبخشی دنیا RehabWeek 2019

طراحی اسکلت بیرونی XoSoft با همکاری هفت کشور اروپایی

اسکلت بیرونی رباتیک چگونه به راه رفتن کودکان فلج مغزی کمک می کند ؟

 


منبع: berkshireeagle

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *