بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با گجت های پوشیدنی (بخش نخست)

شیوه‌ی صحیح دویدن برای افراد ورزشکار بسیار اهمیت دارد. اگرچه آموزش، تغذیه‌ی مناسب و نوشیدن آب از نکات مهم برای ورزشکاران و افراد دونده است اما حالت قرارگیری بدن و روش مناسب دویدن نیز برای جلوگیری از آسیب بدنی، افزایش بازدهی و تاثیر مثبت ذهنی آن‌ها حائز اهمیت هستند. برای تحلیل شیوه‌ی دویدن می‌توان خود آموزش ببینیم یا یک مربی ورزش حرکت‌های فیزیکی بدن را در هنگام ورزش بررسی کند. راه دیگر، استفاده از فناوری‌های پوشیدنی است که چنین قابلیتی دارند. در این مقاله به گجت‌های پوشیدنی می‌پردازیم که می‌توانند شیوه‌ی دویدن و به طور کلی حرکت‌های فیزیکی را تحلیل کنند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

گجت پوشیدنی Moov Now

معرفی گجت های پوشیدنی برای بهبود الگوی دویدن ورزشکاران

گجت پوشیدنی Moov Now را می‌توان یک مربی تناسب‌اندام دانست که بر فعالیت‌های بدنی کاربر نظارت دارد. این گجت چندمنظوره، کاربر را در مورد نحوه‌ی عملکرد او آگاه می‌کند و پیشنهادهای متناسب با تمرین‌های ورزشکار ارائه می‌دهد. Moov Now از تعدادی حسگر حرکت از جمله شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و مغناطیس‌سنج استفاده می‌کند تا به کاربر بگوید آیا در دویدن و حرکت‌های فیزیکی عملکرد درستی دارد. این گجت، استقامت و عملکرد و حالت بدنی کاربر را بهبود خواهد داد و بر سرعت، محدوده‌ی حرکتی ورزشکار نیز نظارت دارد. افزون بر ردیابی تمرین فیزیکی و خواب، این گجت حرکت‌های فیزیکی را به صورت سه‌بعدی تحلیل می‌کند. Moov Now برای ورزش‌هایی مانند دویدن، شنا، کیک‌بوکسینگ و دوچرخه‌سواری مناسب است. این مچ‌بند را می‌توان بر مچ دست و یا مچ پا بست. ضدآب طراحی شده است و تا سه متر زیر آب در هنگام شنا کردن قابل استفاده است. این گجت صفحه‌ی نمایش ندارد و اطلاعات را از طریق گوشی هوشمند نمایش می‌دهد.

معرفی گجت های پوشیدنی برای بهبود الگوی دویدن ورزشکاران

جوراب تناسب‌اندام Sensoria

معرفی گجت های پوشیدنی برای بهبود الگوی دویدن ورزشکاران
در بافت جوراب تناسب‌اندام Sensoria، حسگرهای فشار وجود دارد که فشار بر پاشنه‌ و پنجه‌ی پا را بررسی می‌کند. این جوراب به یک مچ‌بند سبک متصل است که اطلاعات خود را به صورت بی‌سیم به برنامه‌ی کاربردی مخصوص گوشی نمایش می‌دهد. برنامه‌ی کاربردی گوشی هوشمند اطلاعات بسیاری از جمله نقشه‌ی حرارتی پا (foot heat-map)، مدت زمان تماس پا به زمین، سرعت، تعداد ضربان قلب، مسافت طی شده و موقعیت جغرافیایی را در اختیار کاربر می‌گذارد.

معرفی گجت های پوشیدنی برای بهبود الگوی دویدن ورزشکاران

حسگر Lumo Run

معرفی گجت های پوشیدنی برای بهبود الگوی دویدن ورزشکاران
حسگر کوچک Lumo Run برای بررسی عملکرد ورزشکار در زمان دویدن و کاهش آسیب‌دیدگی او طراحی شده است. این گجت مستقل تنها ۲۵ گرم وزن دارد. این حسگر بر کمربند قرار می‌گیرد و انواع مشخصه‌های تعداد گام‌ها در دقیقه (cadence)، حرکت بدن، مدت‌زمان تماس پا با زمین (Ground Time) و چرخش کمر را تحلیل می‌کند. همچنین این حسگر از طریق هدفون پیشنهاد‌های متناسب با کاربر برای بهبود عملکرد دونده را در اختیار او می‌گذارد.

کفش ورزشی Altra Torin IQ

معرفی گجت های پوشیدنی برای بهبود الگوی دویدن ورزشکاران
در لایه‌ی میانی کفش ورزشی Altra Torin IQ چندین حسگر قرار گرفته است. حسگرها با گوشی هوشمند اطلاعات بسیاری به کاربر می‌دهد. برای نمونه این کفش مشخص می‌کند با کدام پا نیروی بیشتری بر زمین وارد می‌کنید همچنین مدت زمان تماس پا با زمین، تعداد گام بر دقیقه، فشار پا بر انگشتان و پاشنه‌ی پا و مسافت طی شده را نمایش می‌دهد. این کفش برای شرایط عادی و بارانی مناسب است.

معرفی گجت های پوشیدنی برای بهبود الگوی دویدن ورزشکاران


در همین زمینه بخوانیم:

>>انواع کفش های هوشمند و ردیاب های تناسب اندام برای پا
>>بهترین ساعت‌های هوشمند در سال ۲۰۱۶
>>بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با کفی هوشمند کفش


منبع: gadgetsandwearables

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *