۱۰ مورد از مهمترین اجسام تولید شده با چاپ سه‌بعدی

در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی با ده مورد از مهم‌ترین تولیدات حاصل از به کارگیری فناوری قدرتمند و تحول آفرین چاپ سه بعدی آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

۱۰- فناوری CRP در واشر چراغ‌های جلوی لامبورگینی

خدمات چاپ سه‌بعدی در سال ۲۰۰۳ با فناوری CRP در ایتالیا به ما نشان داد که چاپ سه‌بعدی می‌تواند در تولید خودرو نیز نقش داشته باشد. برای نخستین بار راه اندازی لامبورگینی Gallardo که باید در زمان مقرر آماده می‌شد به تعویق افتاد. مطبوعات و عموم مردم مشتاقانه منتظر رونمایی از این خودرو بودند. شرکت مدل‌ساز، تولید را به تاخیر انداخته بود و تقریبا خودرو برای رونمایی آماده نمی‌شد. در این زمان فناوری چاپ سه‌بعدی به کمک آن‌ها آمد. چاپ سه‌بعدی CRP، واشر چراغ جلو را برای صد لامبورگینی تولید کرد. این اقدام نشان ‌دهنده‌ی ورود فناوری چاپ سه‌بعدی به شرکت‌های خودروسازی در آینده است.

10 مورد از مهمترین اجسام تولید شده با چاپ سه‌بعدی

۹- نازل سوخت GE’s LEAP

استفاده‌ی صنعتی از چاپ سه‌بعدی در دهه‌ی اخیر رو به رشد بوده است. آرزوی جنرال الکتریک برای صنعتی شدن فرآیند تولید قطعات موتور هواپیماهای تجاری واقعی، الهام بخش جهان کسب و کار است. علاوه بر این، چالش موتور جت جنرال الکتریک (GE’s bracket challenge)، آنچه که با چاپ سه‌بعدی امکان پذیر است را به نمایش گذاشت و این که چگونه قطعات چاپی فلزی می‌توانند وزن را کاهش دهند.

10 مورد از مهمترین اجسام تولید شده با چاپ سه‌بعدی

۸- ایمپلنت‌های شرکت SLM Solutions

شرکت SLM Solutions هنوز هم یکی از بزرگترین تولید کنندگان قطعات اصلی چاپگرهای سه‌بعدی است. زمانی که این شرکت در تولید قفس‌های حفره‌دار (acetabular cages) با استفاده از چاپگر سه‌بعدی پیشگام شد، دوباره به بازار برگشت. ایمپلنت‌هایی که جایگزین مفصل ران می‌شوند، تا کنون برای ده‌ها هزار نفر به روش چاپ سه‌بعدی تولید شده‌اند. استفاده‌ی فراگیر از چاپ سه‌بعدی فلزی قطعات در برنامه‌های کاربردی زندگی واقعی و همچنین در رابطه با اعضای بدن انسان، ما را به بهره بردن بیشتر از این فناوری (همراه با سایر تحولات مشابه) در حوزه‌ی پزشکی هدایت می‌کند.

10 مورد از مهمترین اجسام تولید شده با چاپ سه‌بعدی

۷- سرامیک‌های چاپ سه‌بعدی Olivier van Herpt

Olivier برای اولین بار با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی بزرگ، سرامیک تولید کرد و بیش از ۵ سال بر روی توسعه‌ی این فناوری خود کار کرد. امروزه اکثر اقلام چاپ شده‌ی سه‌بعدی برای سرامیک ها، سرامیک‌های ۱۰ در ۱۰ سانتی‌متر است. در حالی که Olivier توانسته است سرامیک‌های با ابعاد ۸۰ سانتی‌متر و بیشتر را نیز تولید کند. گلدان، آجر، مجسمه و تندیس‌های تزئینی با ابعاد ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیمتر در مقایسه با چاپگرهای سه‌بعدی پلیمیری با سرعت بسیار بیشتری ساخته می‌شوند.

10 مورد از مهمترین اجسام تولید شده با چاپ سه‌بعدی

۶- Scott Summit و چاپ سه بعدی پروتز

در سال ۲۰۰۸، Scott Summit نشان داد که می‌توان با استفاده از چاپ سه‌بعدی آتل، و پروتز تولید کرد. پروتزها علاوه بر کاربردی بودن می‌تواند زیبا باشند و چاپ سه‌بعدی را در نسل آینده فناوری‌های پزشکی قرار دهد. زیبایی شناسی اغلب در مورد این اجسام نادیده گرفته می‌شود اما Scott برای ایجاد تحول در این زمینه پیشگام شده است.

10 مورد از مهمترین اجسام تولید شده با چاپ سه‌بعدی

۵- قطعات نوری شرکت Luxexcel

شرکت Luxexcel زمانی که توانست اولین لنزهای تخصصی چشم پزشکی را با استفاده از چاپ سه‌بعدی تولید کند، جهان را شگفت زده کرد. اختراع آن‌ها به صورت بالاقوه می‌تواند به تعدادی از صنایع ضربات مخربی وارد کند و اثرات جدی در صنعت عینک سازی داشته باشد.

10 مورد از مهمترین اجسام تولید شده با چاپ سه‌بعدی

۴- نرم افزار CMF، برای برنامه‌ ریزی عمل جراحی

شرکت Materialise پیشگام در تولید نرم افزارهای چاپگرهای سه‌بعدی است و همچنین یکی از بزرگترین دفاتر خدمات چاپ سه‌بعدی در جهان را دارد. سمعک‌های چاپ شده‌ی سه‌بعدی، ایمپلنت‌ها و راهنمای جراحی تنها بخشی از تولیدات شرکت Belgian است. در سال ۱۹۹۶ این شرکت یک چاپگر سه‌بعدی ساخت که می‌توانست به عنوان یک ابزار برنامه‌ریزی برای عمل جراحی عمل کند. CMF (Cranio Maxillo Facial)، جراحی پیچیده با ایمپلنت‌های منحصر به فرد است که اغلب برای جایگزینی یا تعمیر اعضای آسیب دیده‌ی چهره یا جمجمه مورد نیاز است. این یکی از حرکت‌های قابل توجه در راستای چاپ سه‌بعدی پزشکی است.

10 مورد از مهمترین اجسام تولید شده با چاپ سه‌بعدی

۳-شرکت Benchy تولید کننده‌ی اجسام خلاقانه

Benchy یک آزمایش برای بررسی عملکرد چاپگرهای سه‌بعدی است. این مدل ساده و جالب می‌تواند در مورد عملکرد چاپگر سه‌بعدی، انچه برای بهبود آن نیاز است و این که چگونه می‌توان آن را با دیگر چاپگرها مقایسه کرد، توضیح دهد. Benchy به اپراتورهای چاپگر کمک می کند تا چاپگرهای سه بعدی خود را بهبود دهند. Benchy می‌تواند برای تولید کنندگان تجهیزات اولیه، نمایندگی‌های فروش و توزیع کنندگان در زمینه‌هایی مانند ارزیابی تنظیمات، مقایسه‌ی چاپگرها و نرم افزارها مورد استفاده قرار گیرد.

10 مورد از مهمترین اجسام تولید شده با چاپ سه‌بعدی

۲- دست‌های مصنوعی جمعیت e-NABLE

دست‌های مصنوعی تولید شده توسط جمعیت e-NABL  به همه نشان داد که از چاپگرهای سه‌بعدی می‌توان در خانه به خوبی بهره برد. ترکیبی قدرتمند از چاپ سه‌بعدی کم هزینه و طراحی جامعه محور این جمعیت، منجر به این شد که ده‌ها هزار نفر از مردم به صورت داوطلبانه وقت را صرف کار کردن با e-NABLE کنند.

10 مورد از مهمترین اجسام تولید شده با چاپ سه‌بعدی

۱- پروژه‌ی RepRap

پروژه‌ی RepRap تاثیر زیادی بر روی چاپگرهای سه‌بعدی رومیزی داشته است. چاپگرهای سه‌بعدی آینده‌ی ما را می‌سازند در صورتی که ما آن‌ها را تولید کنیم. دکتر Adrian Bowyer با افرادی از سراسر جهان برای آوردن اولین نسخه و پس از آن بسیاری از پروژه‌های RepRaps همکاری کرده است تا به همه نشان دهد که ایجاد انقلابی توسط فناوری چاپ سه‌بعدی امکان پذیر است.


بیشتر بخوانید:

>>دستهای تولید شده با فناوری چاپ سه بعدی توسط بنیاد e-NABLE


منبع:۳dprint

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *