آگاهی کم اجتماع در مورد اسکلت بیرونی مجهز به هوش مصنوعی

یک نظرسنجی برای اطلاع از آگاهی افراد در ایالات متحده نسبت به فناوری اسکلت‌های بیرونی دارای هوش مصنوعی انجام شده است. این پژوهش توسط Pew Research به چاپ رسیده است. از نتایج این پژوهش می‌توان به لزوم افزایش آگاهی در مورد اسکلت بیرونی برای کسب مقبولیت این وسیله اشاره کرد. برای آگاهی از جزئیات این پژوهش با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

غالب مردم در مورد فناوری اسکلت بیرونی با هوش مصنوعی درونی برای کارهای بدنی اطلاع ندارند.

دسته بندی نظر افراد در مورد اسکلت بیرونی

در ایالات متحده آمریکا افراد در آگاهی در مورد اسکلت بیرونی کنترل شونده با هوش مصنوعی به چند دسته تقسیم می‌شوند. گروهی احساسات متناقضی در این مورد دارند. گروهی نگرانی‌هایی دارند و اکثریت در این مورد چیزی نمی‌دانند. در پژوهشی اخیر از Pew Research‌ که بیش از ده هزار بزرگسال در آن مشارکت کردند،‌ دید عمومی در مورد هوش مصنوعی، بهبود توانایی انسان و اسکلت بیرونی فعال با هوش مصنوعی روی رایانه سوار شده بر آن بررسی شد. شرکت‌کنندگان در مورد اثر این فناوری دو نگاه سودمندی یا مضر بودن را برای اسکلت بیرونی محیط کار داشتند. اما غالب شرکت‌کنندگان نظر مثبتی در مورد اسکلت بیرونی پزشکی داشتند. در تصویر مقابل پشتیبانی عام از اسکلت بیرونی دارای هوش مصنوعی برای کمک پزشکی به افراد به نمایش گذاشته شده است. این افراد مخالف استفاده از این فناوری برای مقاصد تفریحی مانند اسکی هستند.

یافته‌ای دیگر در این پژوهش نشان داد که با افزایش آگاهی افراد در مورد اسکلت بیرونی،‌ نظر مثبت در مورد این فناوری نیز در اجتماع بیشتر خواهد شد.

افرادی که در مورد اسکلت بیرونی مجهز به هوش مصنوعی پیش زمینه داشتند عموما معتقد بودند که این فناوری برای اجتماع مفید است(۲۲ تا ۴۸ درصد). در این مورد آگاهی در مورد فناوری بر سن یا سطح آموزش و سواد غالب بود.

گزارش کامل این پژوهش( در لینکی به  Pew Research Center) شامل چند دسته است: تشخیص چهره،‌ خودروهای خودران،‌ ژندرمانی و ایمپلنت رایانه‌ای. در این مقاله تنها به مقوله پوشیدنی‌های رباتیک می‌پردازیم.

دید افراد ایالات متحده دید عمومی به اسکلت بیرونی رباتیک با هوش مصنوعی برای بهبود توانایی کاربران صنعتی: آیا این فناوری شرایط را بهبود می‌بخشد یا بدتر خواهد کرد؟

غالب مردم در مورد فناوری اسکلت بیرونی با هوش مصنوعی درونی برای کارهای بدنی اطلاع ندارند.

در مورد این سوال باید به یک نکته توجه داشت. این سوال در مورد اسکلت‌های بیرونی فعالی است که به شدت توانایی کاربر را افزایش می‌دهد. این فناوری تنها چند نمونه دارد که در حال حاضر در بخش آموزشی یا توسط شرکت‌ها در حال توسعه است. نظر مخالفین این است که تنها به علت اینکه اسکلت‌های بیرونی صنعتی برای بلند کردن بارهای سنگین طراحی نمی‌شوند،‌ نمی‌توان گفت که برای این مقصود استفاده نخواهند شد.

غالب مردم در مورد فناوری اسکلت بیرونی با هوش مصنوعی درونی برای کارهای بدنی اطلاع ندارند.

غالب مردم در مورد فناوری اسکلت بیرونی با هوش مصنوعی درونی برای کارهای بدنی اطلاع ندارند.

شاید هوش مصنوعی در این مورد گمراه کننده باشد. یا اینکه حتی پس از سال‌ها نیز عموم مردم در مورد فناوری اسکلت‌های بیرونی مطلع نیستند.

 غالب مردم در مورد فناوری اسکلت بیرونی با هوش مصنوعی درونی برای کارهای بدنی اطلاع ندارند.

درواقع در حدود یک سوم افراد شرکت کننده عقیده داشتند که دسترسی عموم به این فناوری می‌تواند برای اجتماع مفید باشد. ۲۴ درصد این ایده را بد می‌دانستند. دقت کنید ۵۴ درصد افراد گفتند که خودشان از این فناوری استفاده نخواهند کرد. درحالیکه ۴۵ درصد گفتند که استفاده خواهند کرد.

استفاده از فناوری اسکلت بیرونی مجهز به هوش مصنوعی و شرط کسب گواهینامه

۶۸ درصد شرکت‌کنندگان پذیرش اسکلت‌ بیرونی با فناوری هوش منصوعی را دارند اگر کسب مجوز برای عرضه آن الزامی باشد. درست مثل راننده یک بالابر که به مجوز نیاز دارد. این موضوع پیش از این بررسی نشده است. ولی ایده‌آل نیست که کاربران یک وسیله بیشتر از این نیازمند کسب گواهینامه باشند.

شاید شرکت کنندگان نگران بوده‌اندکه مجبور به استفاده از وسیله‌ای شونده تحت نظارت یک فرد آموزش ندیده کار کند. در مورد کارفرمایان نیز ۵۹ درصد شرکت کنندگان علاقمند به اعمال محدودیت‌هایی برای به کارگیری اسکلت بیرونی در محیط کار بودند. به طور خاص محدودیت برای اطمینان از ایمنی و نه محدودیت برای افزایش توانایی. این امر به طور خاص می‌تواند چالش برانگیز باشد.

دید منفی نسبت به افزایش قدرت بدنی با اسکلت بیرونی

دید منفی نسبت به افزایش قدرت بدنی با اسکلت بیرونی

اکثریت شرکت کنندگان اعتقاد داشتند که استفاده از اسکلت بیرونی برای افزایش ناگهانی قدرت بدنی در هنگام کار فیزیکی میزان آسیب فیزیکی هنگام کار بدنی را کاهش می‌دهد و افراد بیشتری را قادر به انجام کارهای بدنی خواهد کرد.

دید منفی نسبت به افزایش قدرت بدنی با اسکلت بیرونی

همچنین اکثریت شرکت کنندگان اعتقاد داشتند که استفاده از اسکلت بیرونی برای افزایش قدرت بدنی سبب کاهش تعداد کارمندان لازم می‌شود. این امر از نظر آنان نوعی کم کاری در پی دارد. آنان فکر می‌کردند وابستگی بیش از حد کاربران به این وسایل نهایتا سبب کاهش قدرت فرد می‌شود.

لزوم آگاهی بخشی در مورد اسکلت بیرونی

Pew Research نشان داد که در انتهای سال ۲۰۲۱ اکثریت افراد در آمریکا را افراد ناآگاه در مورد اسکلت بیرونی با فناوری هوش مصنوعی تشکیل می‌دهند. آنان در مورد این فناوری بدبین هستند و در مورد اثرات جانبی آن نگران هستند. تنها فاکتور تاثیرگذار در بینش مثبت نسبت به این دستگاه‌ها آگاهی بخشی است. آگاهی در مورد اسکلت بیرونی دارای هوش مصنوعی برای کنترل وسیله حتی از سن و سال و تجربه یا میزان تحصلات هم مهم‌تر است. بنابراین سازندگان اسکلت بیرونی باید انرژی بیشتری برای معرفی کار خود صرف کنند. زیرا افکار منفی در مورد این فناوری مانع پیشرفت آن است.

کمبودهای پژوهش Pew Research در مورد اسکلت بیرونی

یکی از کمبودهای این پژوهش و پرسشنامه تمرکز آن روی هوش مصنوعی است. همچنین این پژوهش محدود به اسکلت بیرونی مخصوص محیط کار و صنعت است که برای افزایش قدرت کاربر به کار می‌رود. شاید این دو عامل کمی در خدشه دار شدن نتایج این پژوهش اثرگذار باشد. البته ذکر این نکته لازم است که به احتمال زیاد شرکت‌کنندگان قادر به تفکیک اسکلت بیرونی منفعل، فعال و یا دستگاه‌های ویژه افزایش قدرت کاربر نیستند.


آشنایی با بازیگران کلیدی صنعت اگزواسکلتون (بخش دوم)
آشنایی با بازیگران کلیدی صنعت اگزواسکلتون (بخش نخست)


منبع: exoskeletonreport

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *