استفاده از اسکلت بیرونی برای کارهایی که نیازمند مغز انسان و قدرت ربات است

دانشجویان دانشگاه آلبرتا در حال توسعه یک اسکلت بیرونی هستند تا از کارگران حین انجام کارهای تکراری و سنگین حمایت کند. این اسکلت بیرونی می‌تواند توان کاربر را افزایش، احتمال آسیب را کاهش و بازخوردی در مورد وضعیت فرد و روش بلند کردن اجسام ارائه دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

مشاغل ویژه‌ای همچون انجام یک کار تکراری، فیزیکی و مونتاژ وجود دارد که نیازمند مغز انسان و بدن ربات است. گروهی از دانشجویان دانشگاه آلبرتا امیدوارند که با ساخت یک اسکلت بیرونی بالاتنه، شبیه مرد آهنی، به این مشاغل سخت کمک کنند. بن هالورث (Ben Hallworth)، دانشجو و بنیانگذار باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آلبرتا گفت: «این یک راهکار برای مشاغلی است که در آینده نزدیک نمی‌توانند به صورت خودکار درآیند و هنوز نیازمند تفکر انسانی هستند».

هالورث ادامه داد: «ما می‌خواهیم انسان‌ها نه تنها در سطح ربات‌ها بلکه بسیار پیشرفته‌تر از آنها باشند. هدف ما پر کردن شکافی است که میان وظایف ساده و خودکار و مشاغل دقیق‌تری که انسان‌ها در انجام آن خبره هستند، وجود دارد».

ایده آنها حمایت فیزیکی از افرادی است که برای نمونه بیشتر اوقات حین کار دست‌های خود را بالای سر نگه می‌دارند. اسکلت بیرونی می‌تواند قدرت آنها را افزایش، احتمال آسیب را کاهش و بازخوردی در مورد وضعیت یا روش بلند کردن ارائه دهد.

بنابر گفته‌های هالورث این گروه زمانی را پیش‌بینی می‌کند که پوشیدن اسکلت بیرونی به عنوان یکی از تجهیزات حفاظتی شخصی رایج شود. وی گفت نسخه‌هایی از این دستگاه‌ها در حال حاضر در کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه اولیه اسکلت بیرونی آرنج که بهار آینده وارد یک رقابت بین‌المللی خواهد شد

«برای نمونه فورد و جنرال موتورز از آنها (اسکلت بیرونی) در کارخانه‌های تولید خودرو برای افرادی که باید سر و دست‌های خود را حین کار بالا نگه دارند، استفاده می‌کنند. این پوشیدنی بار روی بدن آنها را کم و کارایی را افزایش می‌دهد. هر محیطی که در آن وظایف تکراری و بسیار مکانیکی انجام می‌شود پتانسیل استفاده از این فناوری را دارد».

هالورث گفت سامانه‌های موجود با فنر کار می‌کنند در حالی که نمونه دانشگاه آلبرتا با موتور فعال خواهد شد. یکی دیگر از تفاوت‌های کلیدی، ویژگی‌های حسی و بازخوردهای زیستی است که برای جلوگیری از جراحت و آسیب احتمالی طراحی شده‌اند.

شرکت در رقابت‌ها

گروه توسعه فناوری‌های بیومدیکال دانشگاه آلبرتا در سال ۲۰۱۸ تشکیل شده است. این گروه دارای بیش از ۴۰ عضو متخصص در رشته‌های مختلف، از جمله علوم رایانه، مهندسی، علوم اعصاب، علوم زیستی و کسب و کار است. این گروه قصد دارد وارد یک رقابت بین‌المللی اسکلت بیرونی شود. و در حال ساخت یک نمونه اولیه از اسکلت بیرونی آرنج برای ورود به این رقابت هستند. این رقابت با عنوان Design by Biomedical Undergraduate Teams، به طیف وسیعی از معیارها از جمله منحصر به فرد بودن نمونه اولیه، نیاز بالینی و امکانات تجاری توجه دارد.

هالورث گفت: «ما گروه‌هایی را به طور ویژه برای این اهداف قرار داده‌ایم. آنها پتانسیل بازار برای چنین سامانه‌ای و مقیاس تأثیرگذاری آن را بررسی می‌کنند. تا ثابت کنند که این سامانه نه تنها یک ایده‌ی درخشان بلکه چیزی است که شما می‌توانید ظرف ۵ یا ۱۰ سال آینده در کارخانه‌ها ببینید».


بیشتر بخوانیم:

>>اسکلت بیرونی چگونه به حفظ سلامت کاربران عادی و بهبود بیماران کمک می‌کند؟ (بخش دوم)

>>کاهش آسیب به کارگران خط تولید کارخانه ها با اسکلت بیرونی

>>راهنمای صنعت اسکلت بیرونی برای تازه‌ کاران


منبع: CBC News

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *