اسکلت بیرونی نظامی و کاربردهای آن

یک اسکلت بیرونی نظامی برای افزایش توانایی سربازان و پرسنل نظامی به ویژه در بخش‌های پشتیبانی و تدارکات ساخته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سامانه‌های آماده به کار و در حال توسعه در ایالات متحده با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اگزواسکلتون The Human Universal Load Carrier یا HULC ساخت Lockheed Martin
اگزواسکلتون The Human Universal Load Carrier یا HULC ساخت Lockheed Martin

در عصر حاضر فناوری در صف نخست جنبه‌های اساسی زندگی قرار دارد. در این شرایط اسکلت‌های بیرونی با بهره‌گیری از دانش روز از محصولات مهم این فناوری‌ها هستند. از بازگردانیدن مجدد توانایی حرکت، تا افزایش توان بدنی کاربر، کاربرد این ادوات در زندگی روزمره بیشتر می‌شود. در صورت کامل شدن طرح‌های موجود، بی‌شک اسکلت بیرونی تاثیر مهمی بر صنایع دفاع خواهد داشت. افزایش استقامت سربازان در حین حمل بارهای سنگین، کاهش فشار وارد به کاربر در حین رزم و افزایش مسافت حرکت از مهم‌ترین اهداف ساخت یک اسکلت بیرونی نظامی است. در حال حاضر اسکلت‌های بیرونی نظامی در سه حوزه‌ی پیاده نظام، تدارکات و پشتیبانی به کار می‌آیند.

اسکلت بیرونی نظامی چیست؟

یک اسکلت بیرونی نظامی سامانه‌ای است که راه رفتن، خم شدن و نشستن، برخواستن و سینه‌خیز رفتن کاربر را در حین حمل باری به سنگینی ۴۵ کیلوگرم سهولت بخشد. همچنین افزایش توانایی کاربر و کاهش صدمات جسمی حین تخلیه‌ی بار و یا سوار کردن بار به واگن‌های باری یا ماشین‌های سنگین، تعمیر ماشین‌های سنگین و هواپیما از دیگر کاربردهای این سامانه‌هاست. این ادوات باید هنگام رزم به حفظ حالت بدنی کاربر کمک کند و در حین حمل بیماران توسط پرسنل پزشکی، فشار وارد به بیمار و پرستار حمل کننده‌ی بیمار را به حداقل برساند.

جزئیات کاربردهای اسکلت های بیرونی نظامی

از زمینه‌های مرتبط با اسکلت بیرونی پیاده نظام می‌توان به افزایش استقامت برای طی مسافت‌های طولانی و در حین رزم، و افزایش توان رزمی اشاره کرد. پنج فعالیت مهم که اسکلت بیرونی تقویت خواهد کرد عبارتند از حرکت، حفاظت، حفظ حالت بدنی حین استفاده از اسلحه و .. . در بخش تدارکات هدف کاهش وزن بار احساس شده توسط کاربر، افزایش توانایی حرکت، بلند کردن بار، حمل بار و احتمالا سازگاری با ابزار کار است. این توانایی‌ها سبب می‌شود کاری که پیش‌تر توسط چند نفر انجام می‌شد، توسط یک نفر تکمیل شود. ضمن اینکه سازگاری کار در حال انجام با بدن افزایش می‌یابد و آسیب وارده به حداقل می‌رسد.

اسکلت بیرونی Onyx
اسکلت بیرونی Onyx

شرکت های سازنده اسکلت های بیرونی نظامی

از ماه می ۲۰۱۹ دو شرکت به صورت رسمی در ایالات متحده ساخت اسکلت‌های بیرونی نظامی را پشتیبانی می‌کند. نخست Lockheed Martin و اسکلت بیرونی Onyx است. Onyx با پشتیبانی پایین تنه خستگی حین کار را کاهش می‌دهد و آسیب فیزیکی را به حداقل می‌رساند. Onyx هنوز به صورت جدی آزمایش نشده و تنها تعداد آزمایش اولیه را پشت سر گذاشته است. شرکت دوم Dephy است که سامانه‌ی Exo-Boot را خواهد ساخت. هر چند هدف ساخت اسکلت‌های بیرونی پوشش دهنده‌ی تمام بدن است، یک اسکلت بیرونی ویژه مچ پا به لحاظ زمانی زودتر آماده خواهد شد. این اسکلت بیرونی تا تکمیل شدن طرح سایر سامانه‌های تمام بدن پشتیبانی خوبی برای کاربران خواهد بود.

سامانه Exo-Boot و Guardian Xo

 Exo-Boot ساخت Dephy
Exo-Boot ساخت Dephy

شرکت‌هایی که به توسعه‌ی اسکلت‌های بیرونی کارآمد در بخش نظامی مشغولند عبارتند از : ockheed Martin, Raytheon/Sarcos, USSOCOM, DSTO که می‌توان موسسه‌ی Wyss را نیز به آن افزود(هر چند این موسسه یک بخش پژوهشی و دانشگاهی است). اسکلت بیرونی شرکت Lockheed Martin با نام Human Universal Load Carrier (HULC) توانایی بلند کردن ۹۰ کیلوگرم بار بدون وارد کردن فشار به بدن کاربر را فراهم می‌کند. پوشیدن و خارج شدن از این سامانه در ۳۰ ثانیه امکان پذیر است. ضمن اینکه سرعت حرکت در این سامانه بیش از دستگاه‌های مشابه است. شرکت سازنده‌ سامانه‌های جانبی دیگری مانند انواع حسگر، پوشش محافظ در برابر ضربه، سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی را نیز به آن خواهد افزود.

اسکلت بیرونی Guardian XO

از ماه می ۲۰۱۹ شرکت USSOCOM و Sarcos Robotics برای توسعه‌ی Guardian XO با یکدیگر همکاری می‌کنند. این سامانه قدرت یک جرثقیل را برای بلند کردن بارهای سنگین در اختیار کاربر قرار می‌دهد. باتری‌های قابل تعویض این سامانه را برای مدت طولانی روشن نگه خواهد داشت. سامانه‌ی باتری کل اسکلت بیرونی را برای ۸ ساعت متوالی تغذیه می‌کند.


در همین زمینه:
اسکلت بیرونی رباتیک پایین‌تنه Exo-H3 ساخت شرکت Technaid
چرا توانبخشی با اسکلت بیرونی موثرتر است


منبع:‌exoskeletonnews
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *