اسکلت بیرونی AFA وسیله ای ویژه ی آتش نشانان است

آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند می‌تواند بسیار جدی باشد. آتش‌نشانان برای بالا رفتن از پله‌های ساختمان‌های بلند و خاموش کردن آتش با حمل تجهیزاتی به سنگینی ۱۳ کیلوگرم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. آتش‌سوزی یک ساختمان چهار طبقه نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. یک اسکلت بیرونی سنگینی بار را از بدن کاربر دور کرده و به زمین منتقل می‌کند. با یک لباس مناسب آتش‌نشانان حتی قادر خواهند بود بارهایی با وزن ۳۱ کیلوگرم را نیز بلند نمایند. یک دانشجوی مهندسی با نام Jiazhen(Ken) CHEN این لباس پیشرفته را برای آتش نشان‌ها طراحی کرده است. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی با این اسکلت بیرونی بیشتر آشنا می‌شویم.

اسکلت بیرونی AFA

چرا اسکلت بیرونی باید یکی از تجهیزات آتش‌نشانان باشد؟

به طور متوسط ۱۵۵۰۰ آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند اتفاق می‌افتد. در کنار خسارات مالی، خسارات جانی و آسیب‌های جانبی ناشی از حادثه اهمیت آماده بودن برای مواجهه با این خطرات را یادآوری می‌کنند. گیر افتادن هزاران نفر در طبقات فوقانی آسمان خراش‌ها سناریوی محالی نیست. در صورتیکه آتش از بلندی پلکان‌های آتش‌نشانی بالاتر رود،‌ احتمال نجات افراد اسیر شده در چنگال آتش چقدر خواهد بود؟

اسکلت بیرونی AFA

به طور متوسط ۴ دقیقه و ۵۲ ثانیه برای رسیدن آتش به طبقات فوقانی یک ساختمان ۴۰ طبقه کافیست. ضمنا خطراتی که متوجه آتش‌نشانان خواهد بود با افزایش ارتفاع و دور شدن از ارتفاع عملیاتی بالابرها بیشتر می‌شود. در این ارتفاع تنها گزینه برای دسترسی به طبقات فوقانی پله است. بالا رفتن از پله با تجهیزات سنگین آتش‌نشانی کار دشواری است.

طرح اسکلت بیرونی AFA به طور خاص برای آتش‌نشانان در چنین شرایطی بهینه شده است و می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ تجاری‌سازی شود.

مدل AFA در یک سوم اندازه واقعی

مدل AFA در یک سوم اندازه واقعی

هدف از ساخت یک اسکلت بیرونی آتش نشانی

اسکلت بیرونی آتش‌نشانان چیزی بیش از یک اسکلت بیرونی صنعتی است که برای حمل بارهای سنگین به کاربر کمک می‌کند. اسکلت بیرونی AFA توانایی پشتیبانی از آتش‌نشانان در هنگام انجام عملیات نجات یا اطفاء حریق در ساختمان‌های بلند را داراست. اسکلت بیرونی AFA در هنگام راه رفتن، دویدن،‌ و حمل بار همزمان با انجام عمیات آتش‌نشانی قابل استفاده است. با انتقال بار به زمین آتش‌نشانان می‌توانند بدون حس سنگینی بارهایی به سنگینی ۹۱ کیلوگرم را نیز حمل نمایند. اسکلت بیرونی AFA روی لباس آتش‌نشانی بسته می‌شود.

اسکلت بیرونی AFA و تجهیزات تعبیه شده روی آ»

چالش‌های طراحی اسکلت بیرونی AFA چه بود؟

یکی از چالش‌های این طرح استفاده از مواد مناسب شرایط آتش و سازگار کردن اسکلت بیرونی AFA با تجهیزات آتش‌نشانی بود. اسکلت بیرونی باید به راحتی پوشیده شود و مانع کار آتش نشانان نباشد. با در نظر گرفتن کلیه‌ی جزئیات امکان طراحی یک نمونه‌ی آزمایشی بوجود آمد. در حال حاضر لباس AFA به آتش‌نشان اجازه‌ی رها کردن شیر آتش‌نشانی حامل آب و استفاده از لباس به عنوان بخشی از تجهیزات حمل کننده‌ی آب را می‌دهد. این سامانه Impluse Water Gun System یا IWGS نام دارد.

طراح لباس بر این باور است که ترکیب فناوری‌های موجود با یک اسکلت بیرونی قدرت عملیاتی آتش‌نشانان را بیشتر خواهد کرد. در حال حاضر این اسکلت بیرونی می‌تواند با اندازه‌های کاربر سازگار شود و برای ۲ ساعت کار مداوم انرژی خواهد داشت.


بیشتر بخوانیم:

رقابت اسکلت های بیرونی با هدف افزایش توانایی امدادگران و آتشنشانان

این اسکلت بیرونی میزان حمایت را حین حرکت به طور خودکار تنظیم میکند


منبع: behance.net

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *