اسکلت بیرونی Atalante شخصی میشود

اسکلت بیرونی Atalante که توسط شرکت فرانسوی Wandercraft ساخته شده است به افراد دچار نقص حرکتی شدید اجازه می‌دهد تا در درمانگاه‌ها بایستند، راه بروند و تمرینات توانبخشی را انجام دهند. این اسکلت بیرونی خودکار و خودمتعادل است و برای تقلید از راه رفتن انسان طراحی شده است. اکنون، نسل آینده Atalante در حال توسعه است؛ باریک‌تر، ارزان‌تر و شخصی. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی Atalante شخصی میشود
نسل آینده Atalante در حال توسعه است؛ باریک‌تر، ارزان‌تر و شخصی. (اعتبار: Wandercraft)

ژان لوئیس کنستانزا، مدیر ارشد تجاری و بالینی Wandercaft توضیح داد: امید است که این نسخه جدید از مبتلایان به پاراپلژی، کوادری‌پلژی و همی‌پلژی برای انجام وظایف و حرکات روزمره حمایت کند. نمونه اولیه و نهایی شده این نسخه شخصی، کاربر را قادر می‌سازد بنشیند، بایستد، راه برود، آشپزی کند، خم شود تا اشیای روی زمین را بردارد و سوار ماشین شود. افراد تقریباً قادر خواهند بود هر کاری را که نیاز است انجام دهند، به غیر از قرار گرفتن در وان پر از آب حمام.

یک راهکار با قابلیت حفظ تعادل

شرکت Wandercraft در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد؛ زمانیکه آقای کنستانزا تصمیم گرفت یک راهکار رباتیک برای کمک به پسرش اسکار، که اکنون ۱۶ ساله است، بسازد. او توضیح داد:

«پسرم مبتلا به نوروپاتی است و از بدو تولد قدرت اندام فوقانی و توانایی راه رفتنش را از دست داده است. وقتی پنج ساله بود، نخستین ویلچرش را به او دادم و به او گفتم که من یک مهندس رباتیک هستم. اسکار به من گفت باید رباتی بسازم که به او اجازه راه رفتن بدهد. من به اسکلت‌های بیرونی نگاه کردم و متوجه شدم که پسرم با یکی از آنها به راحتی نمی‌تواند به دانشگاه برود».

اسکلت بیرونی Atalante شخصی میشود
ژان لوئیس کنستانزا و پسرش اسکار در دفتر مرکزی شرکت در پاریس فرانسه در ۹ ژوئیه ۲۰۲۱ (اعتبار: REUTERS/Christian Hartmann)

آقای کنستانزا با دو فارغ‌التحصیل جوان از دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فرانسه بر روی مفهوم یک اسکلت بیرونی خودمتعادل کار کردند. مشکلاتی که آنها باید بر آن غلبه می‌کردند شامل اطمینان از آسیب نرسیدن به فرد داخل ربات و ایجاد راه رفتنی بود که واقعاً شبیه انسان باشد. برخلاف انسان‌ها، ربات‌ها مفاصلی دارند که هرگز صاف نیستند و همیشه خم می‌شوند. کنستانزا گفت:

در نهایت، ما باید این واقعیت را در نظر می‌گرفتیم، هر بار که فرد جدیدی را در اسکلت بیرونی قرار می‌دهید، به یک ربات کاملاً جدید تبدیل می‌شود و همه الگوریتم‌ها باید دوباره محاسبه شوند. ما این کار را انجام دادیم و نه ماه پیش، فروش نسخه درمانگاهی برای توانبخشی را آغاز کردیم. فروش در اروپا پررونق است. در اطراف پاریس همه‌ی بیمارستان‌های بزرگ ظرف شش ماه آینده مجهز خواهند شد.

باریک و قوی

آقای کنستانزا توضیح داد فناوری پشت نسخه شخصی، که از آلومینیوم با درجه هوافضا، فولاد ضد زنگ و فیبر کربن ساخته شده است، تفاوت بسیاری با Atalante اصلی ندارد.

«این نرم‌افزار همان پلتفرم است که تکامل خواهد یافت. سخت‌افزار بسیار باریک و نازک‌تر است، زیرا فرد باید بتواند در صندلی جلوی یک ماشین معمولی بنشیند و از توالت استفاده کند. در واقع این مهم‌تر است که باریک‌تر باشد تا سبک‌تر».

اسکلت‌های بیرونی درمانگاهی با کابل‌های ایمنی محافظت می‌شوند تا در صورت وقوع اتفاق غیرمنتظره از افتادن آنها جلوگیری شود. اسکلت‌های بیرونی شخصی Atalante این‌ها را نخواهند داشت، زیرا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر از پهلو، عقب یا جلو هل داده شوند، بتوانند تعادل خود را حفظ کنند. همچنین حسگرهایی به نسخه جدید افزوده خواهد شد تا قادر به تشخیص پله‌ها باشد.

یک محصول خاص

Wandercraft می‌خواهد تا آنجا که ممکن است افراد بیشتری به Atalante جدید دسترسی داشته باشند و تعداد بالایی از آنها را بفروشد. مدل‌های شخصی به دلیل طراحی پیشرفته و صرفه‌جویی در مقیاس، بسیار ارزان‌تر از مدل‌های درمانگاهی هستند که حدود ۱۵۰۰۰۰ یورو قیمت دارند. اسکلت‌های بیرونی مورد استفاده در درمانگاه‌ها باید برای مجموعه‌ای از اندازه‌ها کاملاً قابل تنظیم باشند.

اسکلت بیرونی Atalante شخصی میشود
کار بر روی اسکلت بیرونی (اعتبار: Wandercraft)

این شرکت در مورد افشای تاریخ عرضه مردد است زیرا معتقد است تأخیرها برای کسانی که مشتاقانه منتظر محصول هستند ناامید کننده است.

«این یک وسیله بسیار خاص است و دیدن کسی که برای نخستین بار از آن استفاده می‌کند همیشه بسیار احساسی است. ایستادن با اسکلت بیرونی ما مانند عمودی شدن در یک قاب یا ایستادن با عصا نیست، مانند این است که دوباره خودتان شوید».


>> اسکلت بیرونی Wandercraft به افراد پاراپلژیک کمک میکند دوباره راه بروند!


منبع:  emag.medicalexpo.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *