اسکلت بیرونی Autonomyo برای بهبود توانبخشی پس از سکته

استارت‌آپ Autonomyo که در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، یک اسکلت بیرونی مجهز به فناوری کمک حرکتی و متصل به یک بستر دیجیتالی را توسعه داده است که امکان نظارت بر پیشرفت بیماران را از راه دور فراهم می‌کند. Autonomyo یک اسکلت بیرونی اندام تحتانی است که برای کمک به راه رفتن افراد دچار ضعف عضلانی یا نقص حرکتی طراحی شده است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی Autonomyo برای بهبود توانبخشی پس از سکته

توانبخشی پس از سکته

نزدیک به ۶۰ درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند درمانگاه‌های توانبخشی را با معلولیت‌های اساسی ترک می‌کنند. برای مدت طولانی، پزشکان معتقد بودند که مغز تنها در ماه‌های نخست پس از آسیب بهبود می‌یابد. با این حال، نشان داده شده است که مغز حتی سال‌ها پس از وقوع سکته مغزی می‌تواند وظایف حرکتی خاصی را دوباره یاد بگیرد. این یادگیری مجدد طولانی و خسته کننده است زیرا بیماران برای بازیابی مهارت‌های حرکتی خود به ماه‌ها تمرین روزانه نیاز دارند. در شرایطی که اقامت در بیمارستان بسیار گران است و شرکت‌های بیمه اغلب اقامت طولانی مدت را پوشش نمی‌دهند، بنابراین بیماران از شدت تمرین کافی برای بازیابی مهارت‌های حرکتی خود بهره نمی‌برند.

Autonomyo برای مبارزه با ناتوانی حرکتی، آموزش فشرده در طول بستری در بیمارستان را با توانبخشی مداوم در خانه ترکیب می‌کند. برای این منظور، این استارت‌آپ یک اسکلت بیرونی متصل به یک بستر آموزشی دیجیتالی ایجاد کرده است که به پزشکان اجازه می‌دهد بر بیماران از راه دور نظارت کنند؛ در نتیجه پیگیری بهینه را تضمین می‌کند. این اسکلت بیرونی با کمک حسگرها، با توانایی‌های بیمار سازگار می‌شود و کمک تطبیقی را ​​برای تسریع بهبودی ارائه می‌دهد. این بستر دیجیتال که به فناوری هوش مصنوعی مجهز شده است، پیشنهادهای آموزشی را بر اساس پیشرفت بیماران ارائه می‌دهد.

اسکلت بیرونی Autonomyo برای بهبود توانبخشی پس از سکته

پروژه Autonomyo

پروژه Autonomyo توسط انجمن سوئیسی  ASRIMM برای مقابله با بیماری‌های عصبی عضلانی آغاز شد. در حال حاضر نیز توسط بنیاد  FSRMM برای پژوهش‌های مرتبط با بیماری‌های عصبی عضلانی و انجمن مولتیپل اسکلروز سوئیس پشتیبانی می‌شود. گروه REHAssist به طور مشترک با CHUV کار می‌کند تا ایمنی و مزایای چنین دستگاه‌هایی را برای افراد دچار انواع اختلالات در محیط بالینی ارزیابی کند. در نهایت، شرکای صنعتی مانند Faulhaber GmbH از این پروژه حمایت می‌کنند.

موضوعات پژوهش

از طراحی مکانیکی تا استراتژی کنترل، چندین موضوع پژوهشی چالش برانگیز مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • طراحی یک سامانه فعال چندگانه که تمام درجات آزادی کاربر را بازتولید می‌کند
  • تعامل لمسی انسان و ربات که مطابق با قصد کاربر عمل می‌کند
  • کمک قابل تنظیم برای کمک به کاربر در صورت نیاز
  • استراتژی بهبود تعادل برای جلوگیری از سقوط کاربر
  • ساختار مکانیکی فشرده، سبک و زیبا برای بهبود تجربه کاربر

به لطف کمک مالی Foundation for Technological Innovation، استارت‌آپ Autonomyo قادر خواهد بود راهکار خود را بر اساس بازخورد کاربران بهبود بخشد و یک بستر دیجیتال برای بیماران، درمانگران و درمانگاه‌های توانبخشی پیشنهاد دهد. Autonomyo امیدوار است تا سال ۲۰۲۲ راهکار خود را نهایی کند و از سال ۲۰۲۳ در سوئیس و اروپا عرضه کند.

ویژگی‌های اسکلت بیرونی پوشیدنی

  • این اسکلت بیرونی موقعیت عمودی را ایمن، حرکت اندام‌های تحتانی را هدایت می‌کند و انواع مختلفی از حرکات مفصل ران، زانو و مچ پا را ممکن می‌سازد.
  • کنترلر کمکی هوشمند حرکات ارادی کاربر را دنبال می‌کند. کمک به راه رفتن را می‌توان برای هر مفصل تنظیم کرد تا به بهترین وجه با نیازهای کاربر سازگار شود.
  • این اسکلت بیرونی همه پارامترهای راه رفتن (تقارن، طول گام، انتقال وزن) را اندازه می‌گیرد و بازخورد فوری را به کاربر ارائه می‌دهد.

بستر دیجیتال توانبخشی

  • با این بستر، درمانگر قادر است برنامه توانبخشی را به طور ویژه برای آموزش در منزل و در درمانگاه سفارشی کند.
  •  کاربر در مورد آموزش‌های و پیشرفت کلی بازخورد دریافت می‌کند. این برنامه همچنین امکان مقایسه با همتایان را فراهم می‌کند.
  • این جریان داده بین کاربر، بستر و فیزیوتراپیست توسعه برنامه‌های آموزشی دقیق و پیشرفت‌های آینده را تضمین می‌کند.


>> معرفی شرکت های اسکلت بیرونی کشور سوئیس


منبع: epfl.ch

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *