اسکلت بیرونی رباتیک Keeogo ، یک دستگاه کمکی پیاده روی

شرکت B-TEMIA اسکلت بیرونی پیاده‌روی Keeogo را توسعه داده است. این شرکت کانادایی سازنده‌ی انواع اسکلت‌های بیرونی پزشکی، صنعتی و نظامی است. شرکت B-Temia در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد. فناوری انحصاری این شرکت، Dermoskeleton ™ بهبود تحرک، قدرت و استقلال را برای کاربر با برنامه‌های کاربردی در زمینه‌های پزشکی، صنعتی و نظامی فراهم می‌کند. Dermoskeleton همان فناوری است که در اسکلت بیرونی پایین تنه Keeogo استفاده شده است. برای آشنایی با ویژگی‌های اسکلت بیرونی Keeogo با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
اسکلت بیرونی رباتیک Keeogo ، یک دستگاه کمکی پیاده روی

معرفی اسکلت بیرونی Keeogo

بسیاری از اسکلت‌های بیرونی رباتیک با هدف بازیابی توان راه رفتن برای گروه خاصی همچون افراد دچار فلج و پاراپلژی طراحی می‌شوند. Keeogo برای گروه عمومی‌تری از افراد توسعه یافته است. این اسکلت بیرونی، یک دستگاه کمکی پیاده روی است. برای کمک به افرادی که مشکلات حرکتی، توانایی آن‌ها را برای فعالیت‌های روزانه مثل پیاده روی، بالا یا پایین رفتن از پله‌ها و نشستن و برخاستن محدود کرده است به کار می‌آید.

Keeogo با توجه به آیین‌نامه تجهیزات پزشکی اروپا در کلاس یک (Class I) قرار می‌گیرد. تمام وسایل پزشکی با توجه به آیین‌نامه تجهیزات پزشکی اروپا در چهار کلاس I,IIa,IIb,III طبقه‌بندی می‌شوند. کلاس یک شامل وسایلی است که کمترین کنترل‌های قانونی را نیاز دارند. پتانسیل ایجاد آسیب و خطر این وسایل برای بیمار یا کاربر حداقل است.

Keeogo در کشورهای کانادا، استرالیا، هنگ کنگ و ژاپن به عنوان دستگاه پزشکی کلاس I عرضه شده است. افراد با محدودیت حرکتی متفاوت از آسیب نخاعی ناقص تا آرتروز زانو می‌توانند از آن استفاده کنند. در برخی بازارها همچون بازار آمریکا، این اسکلت بیرونی به عنوان دستگاه پزشکی کلاس II ارائه می‌شود. کلاس دو شامل وسایلی است که کنترل‌های عمومی و روش‌های آن برای تضمین کیفیت و کارایی این وسایل ناکافی است؛ بنابراین برای این وسایل علاوه بر پیاده‌سازی کنترل‌های عمومی، کنترل‌های ویژه نیز اجرا می‌گردد. اغلب وسایل پزشکی در این طبقه جای می‌گیرند.
اسکلت بیرونی رباتیک Keeogo ، یک دستگاه کمکی پیاده روی

ویژگی‌های اسکلت بیرونی Keeogo

Keeogo مجهز به حسگرهایی در مفصل‌های زانو و ران است تا حرکاتی که بیمار می‌خواهد انجام دهد را شناسایی کرده و سپس با فراهم آوردن کمک موردنیاز، او را برای انجام آن حرکت یاری کند. این دستگاه دارای رابط ماشین-انسان (HMI) است. مجموعه‌ای از حسگرها و موتورها، نیروی اعمالی دستگاه به بدن کاربر تعیین می‌شود. واحد کنترلی Keeogo برای خاموش و روشن کردن دستگاه و کنترل میزان کمک دستگاه به کاربر استفاده می‌شود. حسگرهای تعبیه شده بر زانو و ران، میزان حرکت پاها را اندازه‌گیری می‌کنند. اطلاعات حسگرها در الگوریتم‌های دستگاه به کار می‌رود. شرکت B-TEMIA بر قابلیت هوش مصنوعی Keeogo و افزودن اجزای جدید به آن تمرکز دارند.

این دستگاه وزنی معادل ۷ کیلوگرم دارد و سنگین است. هنگامی که دستگاه فعال می‌شود وزن اعمالی بر بدن کاربر کاهش می‌یابد. بلند شدن و نشستن بر صندلی با این دستگاه به حرکت‌های طبیعی بسیار نزدیک است. یکی از ویژگی‌های جالب Keeogo این است که همانند صندلی می‌توان از آن استفاده کرد. این ویژگی برای کاهش خستگی کاربر مفید است.

اسکلت بیرونی رباتیک Keeogo ، یک دستگاه کمکی پیاده روی

cof


بیشتر بخوانیم:

اسکلت بیرونی رباتیک چگونه به راه رفتن کودکان فلج مغزی کمک می کند ؟

توانبخشی سکته مغزی با برنامه‌ کاربردی Rewellio و روش بیوفیدبک

بازوی بیونیک چه زمانی برای افراد قطع عضو مقرون به صرفه خواهد شد؟


منبع: fiercebiotech

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *