ایمپلنت های چاپ سه بعدی ، راه ارتباطی میان مغز و رایانه

محققان و مهندسان و پزشکان سراسر جهان با همکاری یکدیگر در تلاشند، ارتباط مغز و رایانه را از طریق یک رابط عصبی و ترکیب الکترونیک و پزشکی برقرار کنند. چشم‌انداز فناوری نوظهور ایمپلنت عصبی، ساخت ایمپلنت برای تشخیص و تولید پالس‌های الکتریکی کوچک در مغز و سیستم عصبی بدن است. با این وجود نوآوری در این زمینه با هزینه‌های هنگفت و زمان‌های طولانی همراه خواهد بود. پژوهشگران بین‌المللی از انگلستان و روسیه و آلمان نشان دادند چگونه چاپ سه بعدی در مرحله‌ی ساخت نمونه اولیه ایمپلنت‌ها ضمن حفظ استانداردها، می‌تواند به کار‌ها سرعت بخشد و هزینه‌ها را به طور چشمگیری کاهش دهد. برای آشنایی با کاربرد چاپ سه‌بعدی در ایمپلنت عصبی با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ایمپلنت چاپ سه بعدی ، راه ارتباطی میان مغز و رایانه

گروهی از مهندسان و دانشمندان علوم اعصاب در سطح بین‌المللی، از دانشگاه شفیلد انگلستان (Sheffield) و دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ روسیه (SPBU) و دانشگاه فنی درسدن آلمان (TUD) از چاپ سه‌بعدی برای پیشرفت فناوری رابط مغز-رایانه استفاده کردند. این پژوهش در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده است. گروه پژوهشی به سرپرستی پروفسور ایوان مینف (استاد دانشکده کنترل خودکار و مهندسی سیستم‌ها در شفیلد) و پروفسور پاول موسیانکو (استاد دانشگاه SPBU) نمونه اولیه یک ایمپلنت عصبی را توسعه دادند. این ایمپلنت عصبی برای توسعه‌ی درمان‌های اختلالات سیستم عصبی کاربرد دارد.

با کاهش هزینه و زمان انجام چنین پروژه‌هایی، سرعت پژوهش و توسعه‌ی فناوری ایمپلنت عصبی افزایش خواهد یافت. همچنین تولید ایمپلنت‌های سازگار با بدن بیمارو نقاط خاصی از سیستم عصبی امکان‌پذیر می‌شود.

در این روش، متخصص علوم اعصاب طراحی ایمپلنت را به گروه مهندسان سفارش می‌دهند. مهندسان طراحی را در رایانه مدل‌سازی می‌کنند و به فرمت دستورالعمل چاپ سه‌بعدی تبدیل می‌کنند. موادی که در چاپگر سه‌بعدی استفاده می‌شود از مواد زیست سازگار و خاصیت مکانیکی نرم تشکیل شده است. اصلاح اشکالات طراحی با کمک چاپ سه‌بعدی بسیار ساده است.

ایمپلنت چاپ سه بعدی ، راه ارتباطی میان مغز و رایانه

ایمپلنت چاپ سه بعدی عصبی برای تحریک سیستم عصبی مدل‌های حیوانی آسیب نخاعی مورد استفاده قرار گرفت. هم‌اکنون پژوهشگران تلاش می‌کنند ایمپلنت را برای درمان بیماران آسیب نخاعی به کار ببرند.


بیشتر بخوانیم:

>>پزشکان برای نخستین آزمایش بالینی انسانی ایمپلنت چشم بیونیک آماده می شوند
>>توسعه ایمپلنت مغزی بی سیم با توان مصرفی پایین؛ گامی موثر در پیشرفت پروتزهای کنترل شونده با ذهن
>>ایجاد روشی جدید برای بررسی تناسب اسکلت های بیرونی رباتیک با بدن انسان


منبع : medicalxpress

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *