ایمپلنت stantrode مغز تحت پوشش Bezos و Gates

Synchron بخشی از فناوری‌های در حال رشد در حوزه (BMI)، بستر مغز و ماشین، است. این بستر مغز و ماشین به کاربر اجازه می‌دهد با فکر کردن، رایانه را کنترل کند. این کار از طریق یک stent با نام stantrode انجام می‌شود. باکارهایی که رایانه برای بسیاری افراد به سادگی انجام می‌دهد. اما بیمارانی هستند که حتی تجربه در دست گرفتن تلفن همراه نیز برای آنان ناممکن است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به مرور آخرین اخبار مربوط Synchron‌ می‌پردازیم.

کاربرد statrode
 برای کنترل رایانه

این سامانه از طریق رگ‌های خونی وارد بدن می‌شود. سادگی کاشت با یک جراحی کم تهاجم فرآیند آماده سازی این پروتز برای استفاده را برای بیمار آسان‌تر می‌سازد.

در محل آزمایشگاه Synchron در بروکلین، کارمندان با تعداد زیادی چاپگرهای سه بعدی تلاش می‌کنند زندگی بیماران دارای ناتوانی جسمی و حرکتی را بهبود بخشند. Synchrone Switch بخشی از دستگاه این استارت‌آپ است که از متخصصان آن را طریق رگ‌های خونی وارد بدن می‌‌کنند.

Stantrode ایمپلنتی برای بیماران دارای اختلالات عصبی و حرکتی

مخاطبان این فناوری افرادی با توانایی حرکتی بسیار محدود یا افرادی هستند که توانایی حرکت ندارند. Synchron قصد دارد به این دسته از کاربران کمک کند تا تلفن همراه یا نشانگر موشواره رایانه خود را کنترل کنند. تا کنون این فناوری برای چهار بیمار در استرالیا و سه بیمار در آمریکا به کار گرفته شده است.

این پژوهش‌ها نشان داده است که ایمپلنت یاد شده برای بیمار بی‌خطر است. چراکه در مدت یکسال از کاشت ایمپنلت، این دستگاه در جای خود باقی مانده و حرکتی نداشته است. همچنین بیماران ناراحتی یا ضایعه‌ ناشی از این جراحی را تجربه نکردند. پزشکان در جریان خون بیماران نیز لخته‌ای را نیافتند. آنان در رگ خونی حاوی حسگر نیز تنگی یا مانعی را نیافتند.

کاربرد statrode
 برای کنترل رایانه

آشنایی با شرکت Synchron

CNBC با مدیر شرکت Synchton، Tome Oxley، مصاحبه کرده است. Oxley در این مصاحبه بیان کرده است که شاهد شادی زیاد زوجین از بدست آوردن اندکی استقلال بیشتر یک از آنان ایجاد شده است. بیماران با کمک Synchron اموری را تجربه می‌کنند که برای سایرین ساده است.

شرکت Synchron در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد. این شرکت بخشی از صنعت بزرگ BCI در جهان است. یک سامانه BCI امواج مغزی را رمزگشایی می‌کند و این امواج را دستورات مناسب یک سامانه خارجی ترجمه می‌کند.

در دسامیر سال ۲۰۲۲ شرکت Synchron با جذب ۷۵ میلیون دلار، گامی برای تبدیل شدن به یک نام تجاری پزشکی برداشت. Bill Gates، به عنوان نامی مهم در شرکت مایکروسافت، و Jeff Bezos از Amazon بخشی از این بودجه را تامین کرده‌اند.

روشی غیر تهاجمی برای کاشت ایمپلنت در مقیاس بالا

در آگوست ۲۰۲۰ سازمان غذا و دارو عنوان Breakthrough Device designation را به شرکت Synchron ‌اهدا کرد. این عنوان ویژه دستگاه‌های پزشکی با پتانسیل بهبود و درمان معلولیت یا شرایط مخاطره آمیز جانی است. FDA با انتساب این عنوان Synchrone‌را به نخستین شرکت دریافت کننده Investigational Device Exemption از سوی FDA تبدیل کرد. این عنوان به Synchron‌ امکان کاشت ایمپلنت Synchron در آزمایش‌های بالینی به تعداد بی‌نهایت و برای همیشه را خواهد داد.

Synchron بیماران واجد شرایط جهت آزمایش‌های بالینی را پذیرش می‌کند. هدف این آزمایش‌ها تامین امنیت این فناوری برای انسان است. در طی این آزمایش شش بیمار با پروتز BCI ساخت Synchron را به کار می‌گیرد. این شرکت تا اواخر فوریه 2023 نیمی از فرآیند آزمایش را به پیش برده است.

statrode

آماده سازی Stantrode برای عرضه

شرکت Synchron هنوز بازده تجاری ندارد. سخن‌گوی شرکت در مورد هزینه نهایی این ایمپلنت را برای بیماران افشا نکرده است. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های رقیب برای کاشت ایمپلنت به یک جراحی تهاجمی و باز کردن جمجمه نیاز دارند. امتیاز Synchron با توجه به جراحی کم تهاجم کاشت، بیش از رقبا است. چراکه کاشت با استفاده از مسیر‌های تعبیه شدن در بدن(رگ) انجام می‌شود.

استنت شرکت Synchron با نام Stentrode با حسگرهای ریز خود از داخل رگ‌ها تا motor cortex حرکت خواهد کرد. Stentrode نهایتا در رگ بزرگ مجاور motor cortex جای می‌گیرد. برای این‌کار از یک کاتتر استفاده می‌شود. با رسیدن به محل مورد نظر در مغز آرایه حسگرها باز می‌شوند. با گسترش آرایه در داخل رگ دستگاه در جای خود ثابت می‌شود. یک آنتن روی پوست در سینه اطلاعات خام مغز را به یک دستگاه بیرونی می‌فرستد.

Peter Yoo مدیر بخش علوم اعصاب در Synchron اعتقاد دارد که هرچند عدم قرارگیری حسگر در داخل مغز کیفیت سیگنال‌ها را کاهش می‌دهد، تهاجمی نبودن این روش و دست‌درازی نکردن آن به بافت مغز امتیازی است که آن را در دسترس قرار می‌دهد.

به گفته وی در حال حاضر حدود دو هزار نفر (که متخصص اعصاب نیستند) در دنیا توانایی انجام این جراحی را دارند. بنابراین نیازی به یک پزشک جراح اعصاب و مغز نیست. پس عملیات کاشت با مقیاس بیشتری قابل اجرا است.

ایمپلنت Stantrode برای مبتلایان به ALS

برای بیماران دارای معلولیت یا شرایط پیش‌رونده عصبی مانند ALS، یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، فناوری Synchron برای برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و دنیای بیرون کمک بزرگی است. این ارتباط می‌تواند از طریق تایپ متن، ارسال پیام یا حتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی باشد. بازیابی ارتباط با دنیای اطراف حتی با کمک متن برای این بیماران امیدبخش است. بیماران می‌توانند با استفاده از Synchron به صورت آنلاین خرید کنند. آنان می‌توانند وضعیت مالی خود را نیز مدیریت کنند.

در دسامبر سال ۲۰۲۱، یک بیمار از اکانت توییتر Oxley استفاده کرد. Philip O’Keefe بیماری است که از بیماری ALS رنج می‌برد. او نمی‌تواند دستان خود را حرکت دهد. وی ایمپلنت Synvhron را بیست ماه پیش از آن دریافت کرده بود. Philip با کمک ایمپلنت خود یک توییت کوتاه نوشت: “hello, world! Short tweet. Monumental progress,”

فناوری NeuroEP

برای کار با Stantrod و فناوری Synchron از شاخه‌ای به نام NeuroEP استفاده می‌شود. شرکت Synchron‌ این شاخه از علم روز را راهی برای درمان اختلالات عصبی می‌داند.

برای درک بهتر NeuroEP بهتر است به ساختار مغز نگاهی بیندازیم. در مغز بیش از ۴۰۰ مایل (در حدود ۶۵۰ کیلومتر) رگ خونی وجود دارد. رگ‌های خونی بخش‌های مختلف مغز را به یکدیگر پیوند می‌دهند. وجود نورون‌های آسیب دیده در مغز کل این ساختار را با چالش روبه‌رو می‌کند. نورون‌های آسیب دیده اختلالات و بیماری‌های گوناگون را ایجاد می‌کنند. آسیب به نورون‌ها اختلالاتی در بینایی، شنوایی، توانایی حرکت و حافظه را ایجاد می‌کند. از دیگر موارد می‌توان به تومور سکته اشاره کرد. این شرایط افسردگی، اختلالات خواب، اختلالات اخلاقی-عصبی و لرزش را نیز سبب می‌شود.

دانشمندان برای حل مشکلات عصبی به اطلاعاتی در مورد مغز نیاز دارند. روش Synchron  باکاشت یک ایمپلنت، اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کند.

این شرکت ، NeuroEP را علم بازیابی، درمان و نگاشت فعالیت‌های الکتریکی مغزتعریف می‌کند. نام کامل این روش Neurointerventional Electrophysiology است. این علم روش‌ها و علوم پزشکی در سه زمینه پروتزهای عصبی، ماژولاسیون عصبی (neuromodulation) و تشخیص عصبی (neurodiagnostics) را ترکیب می‌کند.

علم پروتزهای عصبی، علم بازیابی توانایی از دست رفته مغز است. پروتزهای عصبی دید از دست رفته یا حرکات بدن را باز می‌گردانند.

علم ماژولاسیون عصبی دستکاری فعالیت عصبی با استفاده از تحریک هدفمند و دقیق است.

علم تشخیص عصبی به استفاده از electrophysiology برای پیگیری رفتار و یکپارچگی ساختاری مغز می‌پردازد.


شرکت های مهم فعال در زمینه رابط مغز و ماشین
رابط پوشیدنی مغز و ماشین نیت ها را به عمل تبدیل میکند
پتانسیل ادغام ذهن با رابط مغز و ماشین در بیمارستان کودکان Toronto


منبع: CNBCSynchron

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *