باز‌سازی استخوان فک با تزریق ژل حاوی مواد افزایش‌دهنده استخوان

باز‌سازی استخوان فک از طریق تزریق ژل حاوی مواد افزایش‌دهنده استخوان

از دست رفتن دندان‌ها باعث تحلیل استخوان فک می‌شود که مشکلی رایج در افرادی است که از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. تلاش برای بازسازی استخوان فک آلوئول با استفاده از موادی مثل پـروتئین نوترکیب مورفوژنتیـک استخوان انسان-۲ «BMP-2» چالش برانگیز است چون غلظت بالایی از این قبیل عوامل رشد، می‌تواند باعث التهاب و تشکیل تومور ‌شود. روش دیگر، استفاده از یک نوع پپتید به نام «OP3-4» است که مانع تحلیل استخوان ‌می‌شود و به شکل‌گیری تفکیک حفره‌ای استخوان فک سرعت می‌بخشد.

تیم پژوهشی دانشگاه پزشکی و دندان‌پزشکی توکیو «Tokyo Medical and Dental University»، اخیرا مقاله‌ای در مجله پژوهش‌های دندان‌پزشکی «Journal of Dental Research» منتشر کردند که نشان می‌دهد ژل تزریقی بر پایه ژلاتین حاوی مواد افزایش‌دهنده استخوان قادر است بازسازی استخوان‌ فک را تقویت کند. برای تقویت تشکیل موضعی استخوان، ژل حاوی «OP3-4» و غلظت کمی از پروتئین «BMP-2» به استخوان‌های فک مدل‌های موش‌ بالینی تزریق شد. پژوهشگران مشاهده کردند تراکم توده استخوانی در محل تزریق افزایش یافته است. هم‌چنین مقادیر تراکم و محتوای مواد معدنی استخوان در این توده بیشتر شده است.

به طور کلی، ژل تزریقی حاوی مواد افزایش‌دهنده استخوان، نوید گزینه ای غیر از جراحی پیوند استخوان فک را برای جایگزینی استخوان تحلیل رفته آلوئول می‌دهد.

منبع: medgadget

2 comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *