بافت لباس با فناوری چاپ سه بعدی

فناوری چاپ سه بعدی به صنعت مد و لباس نیز راه یافته است. شرکت ژاپنی STARted که در زمینه تلفیق مد و فناوری فعالیت دارد به‌تازگی از نمونه اولیه لباس بافتنی چاپ سه بعدی خود رونمایی کرد.
بافت لباس با فناوری چاپ سه بعدی

این لباس از مواد با جنس پلی‌اورتان ترموپلاستیک (Thermoplastic PolyUrethane)  که به TPU نیز شناخته می‌شود بافته شده است. لباس بافتنی با نام AMIMONO با همکاری Free-D تهیه شده است. Free-D یک نام تجاری طراحی فناوری ژاپنی است که توسط طراح ماساهارو اونو (Masaharu Ono) مدیریت می‌شود. این طراح در زمینه طراحی جواهرات و مد با کمک چاپ سه‌بعدی معروف است.

لباسی که در ویدیو نشان داده‌ شده به جلیقه‌های مد روز طرح زنجیره‌ای شباهت دارد. یکی از ویژگی‌های مهم لباس AMIMONO این است که به طور مستقیم از چاپگر سه‌بعدی تولید شده و از به هم دوختن بخش‌های مجزا تهیه نشده است. چاپگر سه‌بعدی رشته‌های از جنس TPU را به هم می‌تابد. لباس با استفاده از الگوریتمی که الگوی بافت را مشخص می‎کند با طراحی دیجیتالی بافته می‌شود.

بافت لباس با فناوری چاپ سه بعدی

بافت لباس با فناوری چاپ سه بعدی و بهره گیری از  چاپگر سه‌بعدی برای این کار فرایند بسیار پیچیده‌ای است. با توجه به گفته شرکت STARted دستیابی به الگوی بافت لباس بسیار چالش‌برانگیز است. نه تنها ادغام طراحی دیجیتال با بافت بلکه استفاده از مواد از جنس TPU به عنوان رشته‌های نخی موردنیاز در بافت نیز فعالیتی پیچیده به شمار می‌آید. نتیجه تلاش آن‌ها، جلیقه‌ای با طرحی خیره‌کننده شد.

با این‌که جلیقه سفیدرنگ با طرح ساده ممکن است همه پیچیدگی‌ها و ریزه‌کاری‌های به‌کار رفته در قطعات چاپ سه‌بعدی را نداشته باشد ولی به خاطر سبک مینیمالیستی و خواص مواد به‌کار رفته می‌تواند در نوع خود یکی از بهترین نمونه‌های چاپ سه‌بعدی پوشیدنی تا به امروز باشد. مواد از جنس TPU دارای خاصیت کشسانی و قابل ارتجاع هستند و جلیقه چاپ سه‌بعدی بر خلاف لباس پشمی از حالت کشسانی و استحکام و دوام خوبی برخوردار است. ویدیو معرفی جلیقه AMIMONO که در زیر می‌توانید مشاهده کنید نشان می‌دهد چگونه یک جلیقه چاپ سه‌بعدی می‌تواند راحت باشد و به‌آسانی قابل پوشیدن و بیرون آوردن است.

بافت لباس با چاپ سه‌بعدی

البته بافت لباس با فناوری چاپ سه بعدی هنوز در گام نخست نمونه‌سازی است و این ایده هنوز در ابتدای مسیر خود است ولی می‌توانیم تصور کنیم همکاری شرکت STARted و Free-D می‌تواند طراحی لباس پوشیدنی را با فناوری چاپ سه‌بعدی بهبود دهد. آیا شما حاضرید لباس چاپ سه‌بعدی AMIMONO را به تن کنید؟

منبع: ۳ders

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *