بررسی تأثیر اسکلت بیرونی بر توانبخشی معلولان

پژوهشگران دانشگاه ویکتوریا در حال بررسی چگونگی استفاده از اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی برای کمک به افرادی هستند که با طیف وسیعی از معلولیت‌ها، آسیب‌ها و شرایط مزمن زندگی می‌کنند. آنها در مطالعات خود از اسکلت بیرونی HAL استفاده می‌کنند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

بررسی تأثیر اسکلت بیرونی بر توانبخشی معلولان

اسکلت‌های بیرونی، دستگاه‌های مکانیکی موتوری که برای کمک به حرکت به بدن افراد متصل می‌شوند، یک ویژگی محبوب در فیلم‌های علمی تخیلی به ‌عنوان وسیله‌ای برای فراهم کردن مهارت‌های فراانسانی بوده‌اند.

پژوهشگران مؤسسه سلامت و ورزش دانشگاه ویکتوریا (VU) از این مفهوم در زندگی واقعی برای کمک به سالمندان یا افرادی استفاده می‌کنند که دچار آسیب‌های فیزیکی یا بیماری‌های عصبی مانند آسیب نخاعی، سکته یا آرتروز هستند، تا تحرک خود را بهبود بخشند.

دانشگاه ویکتوریا، به عنوان یکی از معدود سازمان‌هایی در سراسر جهان که بیومکانیک راه رفتن، رباتیک، هوش محاسباتی و حسگرهای پوشیدنی را ترکیب می‌کند، نزدیک به یک دهه است که بر روی پژوهشی کار می‌کند که به اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی اجازه می‌دهد جایگزین وسایل کمکی حرکتی چندصد ساله مانند صندلی چرخدار، واکر یا عصا شوند.

پژوهشگران، پروفسور Rezaul Begg و دکتر Hanatsu Nagano، اکنون در حال انجام پژوهشی با شرکت پیشرو ژاپنی، CYBERDYNE  هستند که نخستین سایبورگ پوشیدنی جهان، HAL، را توسعه داد.

اسکلت بیرونی HAL چگونه کار میکند

ربات HAL فرمان‌های فعال‌سازی کننده عضلانی یک فرد آسیب‌دیده را از طریق یک حسگر متصل به کاربر شناسایی و قصد حرکتی کاربر را پیش‌بینی می‌کند. سپس یک دستگاه رباتیک پوشیدنی متصل به اندام غیرفعال را حرکت می‌دهد. برای نمونه، اگر اسکلت بیرونی روی مچ پا متصل شود، می‌تواند از سیگنال میکروالکتریسیته عضلات پا برای کنترل دقیق اسکلت بیرونی و حرکت مچ پا برای راه رفتن استفاده کند. پروفسور Begg گفت: «به طور خلاصه، اسکلت بیرونی قصد کاربر را درک می‌کند و به او کمک می‌کند تا حرکت مورد نظر را بازتولید کند».

با تمرین مکرر، این دستگاه می‌تواند بر روی نوروپلاستی مغز بیمارانی که روی صندلی چرخدار نشسته‌اند، تأثیر بگذارد و با اتصال مجدد سیگنال‌های میان سیستم عصبی آسیب‌دیده و اندام‌ها به بهبود یا حتی بازیابی عملکرد حرکتی کمک کند.

دکتر Nagano گفت: «استفاده از اسکلت بیرونی به عنوان یک فناوری کمکی توانبخشی در حال حاضر در سرتاسر جهان اتفاق افتاده است. پژوهش دانشگاه ویکتوریا با شرکای ژاپنی، زمینه‌ای برای کاربردهای بالینی در استرالیا ایجاد می‌کند».

در نهایت، و طی پنج تا ده سال آینده، دکتر Nagano یک مرکز پژوهشی HAL را در دانشگاه ویکتوریا بنا می‌کند تا حدود ۵۴۰۰۰ کاربر ویلچر از مزایای اسکلت‌های بیرونی در توانبخشی بهره ببرند.


>> تأیید اسکلت بیرونی HAL برای درمان پاراپلژی اسپاستیک ارثی و میلوپاتی

>> اسکلت بیرونی HAL تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را به دست آورد


منبع: vu.edu.au

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *