سخنرانی تداکس : پزشکان مهندس (Physicianeer) و فناوری های پوشیدنی

دِرِک اوکیف (Derek O’Keeffe)، پزشک متخصص و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ملی ایرلند و متخصص فناوری‌های پزشکی، خود را با عنوان پزشک مهندس (physician engineer یا Physicianeer) معرفی می‌کند که ترکیبی از پزشکی و مهندسی است. Physicianeer تلاش می‌کند پلی میان پزشکی، مهندسی و کسب و کار ایجاد کند. یک مهندس پزشک، پزشکی است که درباره نوآوری و آینده‌ی مراقبت‌های پزشکی در مقایسه با پزشکان دیگر، دید گسترده‌تری دارد. نسل آینده‌ی پزشکان، پزشکانی با دید مهندسی خواهند بود. پزشکان مهندس برای چالش‌های بخش مراقبت‌های پزشکی، فناوری‌های نوین ارائه می‌دهند. درک اوکیف در سخنرانی تداکس که در شهر گالوی ایرلند و در ماه فوریه ۲۰۱۹ برگزار شد، درباره‌ی آینده‌ی پزشکی و فناوری‌های پوشیدنی صحبت کرده است. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
سخنرانی تداکس : پزشکان مهندس (Physicianeer) و آینده ی پزشکی

Physicianeer : تلفیق پزشکی و مهندسی

درک اوکیف با سازمان ناسا همکاری می‌کند. او به ناسا کمک می‌کند مراقبت‌های پزشکی و درمان فضانوردان را از راه دور انجام دهد. او در سال ۲۰۰۷، بر کیفیت خواب فضانوردان در فضا نظارت داشت. به دلیل چرخش به دور مدار زمین، فضانوردان تغییرات شدید ساعت بیولوژیک بدن را تجربه می‌کنند و همانند مشکل پرواززدگی یا جت لگ (Jet lag) کیفیت خواب آن‌ها دچار مشکل می‌شود. درک اوکیف با جمع‌آوری داده‌های ECG و ضربان قلب فضانوردان کیفیت خواب را بررسی کرد. با به کارگیری داده‌ها، می‌توان تاثیر روش‌های مختلف را بر کیفیت خواب ارزیابی کرد. او همچنین در پروژ‌های طراحی اسکلت‌های بیرونی با تحریک الکتریکی برای بیماران سکته‌ی مغزی و ناتوان حرکتی همکاری کرده است. به تازگی او در پروژه‌ای برای بیماران دیابت نوع یک و طراحی دستگاه تزریق خودکار انسولین همکاری داشته است.

درک اوکیف در کنار دانش مهندسی پزشکی، الکترونیک و رایانه، به عنوان یک پزشک نیز آموزش دیده است. او بر این باور است داشتن دانش مهندسی و دانش پزشکی به صورت همزمان سبب می‌شود ذهن منطقی و مهندسی حل مسئله داشته باشد. پزشک با مسئله‌های بسیاری روبرو است و مهندس روش‌های حل مسئله می‌داند. ترکیب پزشکی و مهندسی، نوآوری‌های زیادی را نتیجه می‌دهد.

پزشکی از راه دور (telemedicine)

ناسا با شبیه‌سازی شرایط محیطی سیاره مریخ و کره‌ی ماه بر زمین به فضانوردان آموزش می‌دهد که چگونه در شرایط محیطی سخت زندگی کنند. درک اوکیف با انجام پزشکی از راه دور و نظارت از راه دور، وضعیت سلامتی افراد در شرایط محیطی سخت را بررسی می‌کرد. تصمیم‌های مهم ماموریت بر اساس تحلیل داده‌های پزشکی گرفته می‌شد. افراد با پوشیدن جلیقه‌ی زیستی، داده‌های ضربان قلب، ECG و حرکت بدن را در اختیاز پزشک قرار می‌دهند. با توجه به نظر پزشک درباره وضعیت سلامتی و فیزیکی و کیفیت خواب، اجرای برنامه‌ها در ماموریت به افراد سپرده می‌شد.

نظارت از راه دور به تازگی برای ارزیابی شرایط جسمی و آمادگی ورزشکاران حرفه‌ای به کار می‌رود. با بررسی شرایط ورزشکاران، فردی برای مسابقات مهم ملی و بین‌المللی انتخاب می‌شود که از بیشترین آمادگی جسمی و ذهنی برخوردار باشد. از سوی دیگر، اطلاعات گردآوری شده از فناوری‌های پوشیدنی ورزشکاران به بهبود عملکرد آن‌ها کمک خواهد کرد.

فناوری‌های پوشیدنی و پوشیدنی‌های هوشمند

امروزه، ساعت‌های هوشمند و برنامه‌های کاربردی گوشی‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات سلامتی کاربران از جمله، ضربان قلب، تعداد گام‌ها را اندازه‌گیری و جمع‌آوری کنند. در آینده پوشیدنی‌های هوشمند همچون لباس‌ هوشمند می‌توانند سیگنال‌های فیزیولوژیکی بدن کاربر را اندازه‌گیری کنند. جمع‌آوری داده کافی نیست بلکه اطلاعات استخراج شده از داده‌ها اهمیت دارد. هوش مصنوعی و بازشناسی الگو روند تغییر داده‌های زیستی را تحلیل و تغییرات وضعیت بدن و سلامتی را در آینده پیش‌بینی می‌کنند. برای نمونه در آینده با تحلیل داده‌های سلامتی بدن افراد، احتمال بیماری دیابت و یا بیماری‌های مزمن برای آن‌ها تشخیص داده می‌شود. فرد می‌تواند با تغییر شیوه‌ی زندگی و رژیم غذایی و داروها احتمال بیماری را کاهش دهد.

نظارت از راه دور و هوش مصنوعی روش‌های مراقبت‌های پزشکی را تغییر خواهد داد. هدف پزشکی حفظ سلامتی انسان تا سنین پیری است. همان‌طور که بانکداری و فروش محصولات در طول زمان تغییر بسیاری کرده‌اند. وقت آن رسیده است که مراقبت‌های پزشکی نیز با پیشرفت فناوری‌های اطلاعت و هوشمند متحول شود. پزشکی از راه دور با ورود مهندسی به پزشکی امکان‌پذیر می‌شود. با پزشکی از راه دور، زمان تلف شده بیماران در رفت و آمد به مطب پزشکان و معطل شدن برای ویزیت پزشک کاهش می‌یابد. با به کارگیری فناوری‌های دیداری-شنیداری همانند اسکایپ (Skype) و FaceTime ملاقات پزشک به صورت مجازی امکان‌پذیر می‌شود. با در دسترس بودن اطلاعات پزشکی بیمار، پزشک می‌تواند روند بهبود و تشخیص بیماری را ارزیابی کند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>هوش مصنوعی در کدام بخش های حوزه پزشکی و مراقبت بهداشتی کاربرد دارد؟
>>واقعیت افزوده و آینده ی پزشکی
>>سلامت همراه (mHealth) تحولی در ارتقا سلامت


منبع: medgadget

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *