خلاقیت و نوآوری در ساخت تجهیزات توانبخشی

نوآوری در طراحی و ساخت تجهیزات توانبخشی موجب بهبود فرآیند توانبخشی هم برای بیمار و هم کاردرمان می‌شود. در ادامه با جدیدترین فناوری‌های توسعه یافته برای بهبود جلسات توانبخشی آشنا خواهیم شد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نوآوری در توانبخشی با پلت‌فرم WOEX

دستگاه WOEX با حمایت از وزن کاربر و ارائه روش‌های مختلف توانبخشی دستگاهی کاربردی برای کمک به گام برداشتن و راه رفتن افراد است.  این دستگاه شامل روش‌های توانبخشی تأیید شده بالینی مانند عمودی‌سازی، تمرین حرکت غیرفعال مداوم، آموزش راه رفتن با کمک ربات و آموزش هماهنگی است.  تمرین منظم با استفاده از سکوی متحرک WOEX عملکردهای بدن را بهبود می‌بخشد: عملکرد کلیشه‌ای راه رفتن؛ تحرک مفاصل؛ قدرت عضلانی؛ استقامت عضلانی؛ جهت‌گیری؛ عملکردهای ارادی و انگیزشی؛ توجه و ادراک؛ عملکردهای سیستم قلبی عروقی.

دستگاهی برای توانبخشی تنه در بیماران سکته مغزی: FlexExtMov

یک اسکلت بیرونی مچ دست برای تمرین بدون نظارت پس از سکته مغزی

سکته مغزی نارسایی مزمن را دست و پا را ایجاد می‌کند و استقلال را در زندگی روزمره به شدت محدود می‌کند. درمانگران برای بهبود نتایج توانبخشی، درمان کلاسیک را با درمان‌های جدید تکمیل می‌کنند و آن را در محیط‌های بدون نظارت اعمال می‌کنند. این کار توزیع بیشتری را ممکن می‌سازد و به طور بالقوه دوز کلی تمرین را افزایش می‌دهد.

فناوری رباتیک امکانات جدیدی را برای مقابله با این چالش ارائه می‌دهد، اما بسیار مهم است که استفاده از چنین دستگاه‌هایی برای آموزش مستقل آسان و جذاب باشد. این اسکلت بیرونی کمتر از ۵۰۰ گرم وزن دارد و به راحتی و سریع با یک دست پوشیده می‌شود. این فناوری توانبخشی به طور مستقل توسط بیمار و در محیط‌های بدون نظارت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 یک اسکلت بیرونی مچ دست برای تمرین بدون نظارت پس از سکته مغزی

حیوان خانگی رباتیک موجب بهبود خلق و خو، رفتار و شناخت در سالمندان مبتلا به زوال عقل می‌شود

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل اغلب علائم رفتاری و روانی مانند افسردگی، پرخاشگری و اضطراب را تجربه می‌کنند. این علائم با داروهای ضد روان‌پریشی، داروهای ضد افسردگی و دیگر داروها درمان می‌شوند اما این داروها عوارض جانبی دارند.

درمان با حیوان خانگی بهیک مداخله درمانی مقرون به صرفه برای بهبود خلق و خو و رفتار در افراد مسن است. پژوهشگران دانشگاه آتلانتیک فلوریدا اثربخشی گربه‌های خانگی رباتیک ارزان را برای بهبود خلق و خو، رفتار و شناخت در افراد مسن مبتلا به زوال عقل خفیف تا متوسط ​​آزمایش کردند.

با استفاده از حیوانات رباتیک، هیچ نگرانی در مورد ایمنی حیوان خانگی، تغذیه آنها، بردن آنها به بیرون یا اطمینان از به روز بودن واکسن آنها وجود ندارد. افزون ‌بر این، هیچ ترسی در مورد ایمنی شرکت کنندگان به دلیل پرخاشگری احتمالی حیوان خانگی، آلرژی، افتادن روی آنها و هزینه‌های مربوط به مراقبت از یک حیوان زنده وجود ندارد.

نتایج نشان داد مداخله با یک گربه خانگی رباتیک خلق و خو و احساسات و افسردگی را بهبودمی‌بخشد. شرکت کنندگان در مطالعه لبخند می‌زدند و با گربه‌های رباتیک خود صحبت و بازی می‌کردند.

درمان افتادگی پا با تحریک الکتریکی

شرکت کانادایی Evolution Devices یک دستگاه تحریک الکتریکی کاربردی ایجاد کرده است تا به افراد مبتلا به افتادگی پا کمک کند راحت‌تر راه بروند.

اثر ضعف یا فلج عضلانی افتادگی پا را ایجاد می‌کند و افراد آسیب دیده برای بلند کردن قسمت جلویی پای خود مشکل دارند. افتادگی پا نتیجه مشکلاتی همچون ام‌اس، سکته مغزی یا آسیب نخاعی است. این امر راه رفتن را دشوار کرده و منجر به زمین خوردن می‌شود.

این محصول EvoWalk نام دارد و ماهیچه‌های پا را تحریک می‌کند تا در زمان راه رفتن پا بلند شود. به این ترتیب هم راه رفتن بهبود می‌یابد و هم اعتماد به بنفس فرد بالاتر می‌رود.

 درمان افتادگی پا با تحریک الکتریکی

نظارت بر سلامت استخوان با یک حسگر بیسیم

مهندسان و متخصصان ارتوپدی در دانشگاه آریزونا یک حسگر بی‌سیم بسیار نازک ساختند. آنان این حسگر را برای نظارت طولانی مدت بر سلامت استخوان طراحی کردند.

این دستگاه بدون باتری برای اندازه‌گیری پارامترهای فیزیولوژیکی مختلف مانند دما و فشار استخوان کار می‌کند. و برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان یا نظارت بر بهبود و هدایت توانبخشی پس از شکستگی مفید است. این فناوری همچنین به تصمیم‌گیری‌های بالینی، مانند زمان برداشتن صفحات یا پیچ‌ها از استخوان کمک می‌کند.

این دستگاه را می‌توان با استفاده از یک چسب کلسیمی به سطح استخوان چسباند. برای به دست آوردن انرژی و برقراری ارتباط با دستگاه‌های خارجی مانند گوشی‌های هوشمند، به انتقال نیرو و ارتباطات میدان نزدیک متکی است.

 نظارت بر سلامت استخوان با یک حسگر بیسیم

اسکلت بیرونی Atalante به کمترین زمان ممکن برای نصب و آموزش نیاز دارد

شیوه آسان استفاده از این اسکلت بیرونی به درمانگران کمک می‌کند تا جلسات توانبخشی را بهینه و حداقل زمان را برای نصب و آموزش صرف کنند.

اسکلت بیرونی Atalante دارای قابلیت حفظ تعادل و سطوح کمکی قابل تنظیم است و به حداقل زمان برای آموزش بیماران نیاز دارد. ۹۰٪ بیماران آسیب نخاعی می‌توانند با این اسکلت بیرونی بایستند و به طور مستقل راه بروند.

نخستین برنامه توانبخشی رانندگی برای مجروحان و بازنشستگان ارتش

یکی از مشکلات افرادی که باید با محدودیت فیزیکی رانندگی کنند یادگیری روش رانندگی با شرایط فیزیکی جدید و دسترسی به وسایل لازم برای این کار است. آنان برای یافتن پاسخ این سوالات سردرگم می‌شوند. گروه DRCE در شهرستان Fairfax واقع در Virginia خدمات توانبخشی کاملی برای این کار ارائه می‌دهند.

گروه DRCE با ارزیابی توانایی کاربر، وسایل لازم برای هر کاربر را برای وی تهیه می‌کنند و با نصب آن وسایل و تمرین دادن کاربر به وی کمک می‌کنند تا به جاده بازگردند. با توجه به کم بودن این امکانات این شرکت کار مهمی انجام داده است.

 نخستین برنامه توانبخشی رانندگی برای مجروحان و بازنشستگان ارتش

دستکشی برای تشخیص فشار دست از MIT

پژوهشگران MIT دستکش جدیدی برای تشخیص لمس طراحی کرده‌اند که قادر است فشار و سایر محرک‌های لمسی را احساس کند. پژوهشگران قسمت داخلی دستکش را با مجموعه‌ای از حسگرها به هم متصل کرده‌اند. به این شکل دستکش تغییرات کوچک فشار در سطح دستکش را تشخیص، اندازه‌گیری و ترسیم می‌کند. حسگرها بسیار هماهنگ هستند و می‌توانند ارتعاشات بسیار ضعیف پوست، مانند نبض شخص را دریافت کنند.

پژوهشگران با آزمایش این دستکش نشان دادند نگه داشتن بادکنک یک سیگنال فشار نسبتاً یکنواخت در کل کف دست ایجاد می‌کند، در حالی که گرفتن یک لیوان فشار قوی‌تری را در نوک انگشتان ایجاد می‌کند. این دستکش لمسی می‌تواند به بازآموزی عملکرد و هماهنگی حرکتی در افرادی که دچار سکته مغزی یا سایر شرایط حرکتی شده‌اند، کمک کند. این دستکش همچنین می‌تواند برای بهبود تجربه واقعیت مجازی و بازی‌ها مناسب باشد. پژوهشگران در نظر دارند حسگرهای فشار را نه تنها در دستکش‌های لمسی بلکه در پچ‌های منعطف برای ردیابی نبض، فشار خون و سایر علائم حیاتی ادغام کنند تا دستکش با دقت بیشتری نسبت به ساعت‌های هوشمند و دیگر مانیتورهای پوشیدنی اندازه‌گیری کند. همچنین قصد دارند از دستکش برای شناسایی الگوهای فشار برای کارهایی همچون نوشتن با قلم و دست زدن به سایر اشیای خانگی استفاده کنند.

اندازه گیری میزان تحرک گردن در بیماران سرطانی با یک بریس رباتیک

بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن غالباً به برداشتن غدد لنفاوی گردن از طریق جراحی نیاز دارند. این امر موجب درد و سفتی طولانی مدت گردن می‌شود. ارزیابی تحرک گردن این بیماران مفید خواهد بود و به پزشکان امکان می‌دهد کمبودها را در دامنه حرکتی شناسایی کرده و برای بهبود آنها راهکارهای مناسبی طراحی کنند. روش‌های فعلی برای دستیابی به این هدف تا حدودی خام هستند و داده‌های مستندی تولید نمی‌کنند، یا شامل تجهیزاتی است که به راحتی قابل حمل نیستند، استفاده از آنها آسان نیست و ارزیابی‌های بالینی معمول را به چالش می‌کشد.

پژوهشگران دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه کلمبیا یک بریس گردن قابل حمل ایجاد کرده‌اند که می‌تواند تحرک گردن را در بیمارانی که تحت درمان سرطان سر و گردن قرار گرفته‌اند اندازه بگیرد. این دستگاه از قطعات چاپ سه بعدی و حسگرهای ساده برای اندازه‌گیری حرکت گردن و سر استفاده می‌کند و به پزشکان کمک می‌کند تا تأثیر مداخلات جراحی را درک کنند و یک رژیم درمانی مناسب برای بهبود تحرک گردن طراحی کنند. این دستگاه قابل حمل و استفاده آسان از آن است. این کار زمینه را برای شناسایی مناسب بیماران برای مداخله و ارزیابی برنامه‌های توانبخشی فراهم می‌کند.

 اندازه گیری میزان تحرک گردن در بیماران سرطانی با یک بریس رباتیک

آموزش همراه با سرگرمی کودکان با یک ربات و واقعیت افزوده

آرزوی هر پدر و مادری دیدن کودکی شاد و خندان است. پژوهشگران ترکیبی از ربات Photon و فرش جادویی Funtronic ایجاد کردند که رضایت و شادی، رشد سریع جسمی و فکری، بهبود روابط و همکاری کودکان را در راستای پیشرفت فوق‌العاده در آموزش و توانبخشی تضمین می‌کند.


>> توانبخشی پس از سکته مغزی با محرک ارتعاشی مؤثرتر است

>> ربات های توانبخشی با این الگوریتم طبیعی تر حرکت میکنند


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *