راه رفتن دوباره یک مرد معلول با اسکلت بیرونی کنترل شونده با مغز

پروژه BCI (رابط مغز و رایانه) با هدف توسعه سامانه‌های کمکی و جبران کننده برای افراد دارای اختلال شدید حرکتی و ناتوان در کنترل اندام‌ها آغاز شد. سامانه‌های کمکی به افراد معلول کمک می‌کند تا تحرک و استقلال خود را بازیابند. پروژه BCI در تلاش است نشان دهد که امکان کنترل یک اسکلت بیرونی با ایمپلنتی که سیگنال‌های قشر مغز را ثبت می‌کند، وجود دارد. و آینده‌ای بهتر در انتظار افراد دارای اختلال شدید عملکرد حرکتی است.

این پروژه مبتنی بر این واقعیت است که وقتی تصور می‌کنیم حرکتی را انجام می‌دهیم همان فعالیت الکتریکی در قشر حرکتی مغز بوجود می‌آید که هنگام انجام واقعی حرکت تولید می‌شود. بنابراین این پروژه با ثبت این سیگنال‌های الکتریکی (الکتروکورتیکوگرافی) و رمزگشایی آنها اشیای پیچیده را هدایت می‌کند. برای نمونه کنترل یک اسکلت بیرونی برای حرکت دست‌ها و پاها. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

راه رفتن دوباره یک مرد معلول با اسکلت بیرونی کنترل شونده با مغز

کاربرد اسکلت بیرونی فعال

اسکلت‌های بیرونی فعال برای کمک به افراد مبتلا به فلج اندام تحتانی بکار می‌رود. اسکلت‌های بیرونی به بیماران کمک می‌کنند تا پس از سکته سریعتر بهبود یابند. این‌ها دستگاه‌های بسیار چشمگیری هستند. اما افرادی که به شدت ناتوان هستند، از جمله افرادی که از تتراپلژی رنج می‌برند، نمی‌توانند از این فناوری سود بسیاری کسب کنند.

اکنون، گروهی از پژوهشگران در فرانسه موفق شده‌اند به مردی که به دلیل آسیب نخاعی نمی‌تواند دست و پایش را حرکت دهد، کمک کنند تا به طور مستقل با یک اسکلت بیرونی گام بردارد. این بیمار که به مدت دو سال فلج بوده است، گفت: «این تجربه مانند نخستین مرد روی ماه بود». دو ایمپلنت مغزی و فناوری رمزگشایی متصل به آنها است که این موفقیت را ممکن کرده است.

ایمپلنت‌های مغزی

دو ایمپلنت الکتروکورتیکوگرافی ۶۴ کاناله WIMAGINE درست روی سطح مغز بیمار قرار داده شده است. ایمپلنت‌ها قادر به خواندن سیگنال‌هایی هستند که در مراکز حرکتی مغز تولید می‌شوند. سیگنال‌ها رمزگشایی شده و به فرمان‌هایی برای حرکت اسکلت بیرونی ترجمه می‌شوند.

راه رفتن دوباره یک مرد معلول با اسکلت بیرونی کنترل شونده با مغز
ایمپلنت WIMAGINE  

آموزش برای کنترل اسکلت بیرونی

در ابتدا این مرد فلج از طریق یک رابط مغز و رایانه آموزش دید تا شخصیت‌های یک بازی ویدئویی را کنترل کند. در نهایت پس از تمرین، او در داخل اسکلت بیرونی قرار گرفت و همان روش‌های ذهنی که برای بازی ویدیویی بکار می‌برد را برای کنترل دستگاه حرکتی استفاده کرد. حرکت دادن پاها برای بیمار بسیار راحت‌تر به نظر می‌رسید. اما بازوها و دستها پیچیده‌تر هستند و با درجه آزادی بیشتری کار می‌کنند.

راه رفتن دوباره یک مرد معلول با اسکلت بیرونی کنترل شونده با مغز

البته همه این‌ها در حال حاضر یک پروژه تحقیقاتی است و این مرد به زودی نمی‌تواند در زندگی روزمره با این اسکلت بیرونی راه برود. توانایی باورنکردنی نشان داده شده تنها یک نقطه آغاز است. ممکن است در سال‌های آینده این فناوری به افراد معلول اجازه دهد تا در زندگی روزمره نیز به طور مستقل راه بروند.

در اینجا گام برداشتن فرد معلول را با اسکلت بیرونی مشاهده می‌کنید:


بیشتر بخوانیم:

>> کنترل صندلی چرخدار، وسایل نقلیه و رایانه با یک رابط مغز و ماشین پوشیدنی

>> این ربات کمکی با یک رابط مغز و رایانه کنترل میشود

>> دستیابی به رابط های غیرتهاجمی مغز و رایانه برای کنترل اندام رباتیک


منبع: medgadget

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *