صنعت یک میلیون دلاری چاپ سه بعدی اعضای بدن

پیش از این نیز به تغییرات مهم صنعت چاپ سه بعدی و اهمیت آن اشاراتی شده است. برای آگاهی از کاربردهای فراوان چاپ سه بعدی در صنایع مختلف، و ابتکاران میسر شده به کمک آن به این فهرست مراجعه نمایید. تحولات این صنعت آن بسیاری از فرآیندهای طراحی، ساخت ادوات صنعتی، اداری و حتی خوردنی‌ها را متحول ساخته است. اینک با یک چاپگر خانگی نیز می‌توان از این فناوری بهره برد.

ناسا در پی استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت خانه‌های مسکونی در مریخ است. شرکت‌هایی مانند byFlow در حال استفاده از چاپ سه بعدی برای تولید غذا و لوازم قابل هضم میز غذا هستند. چاپ سه بعدی خلاقیت و ابتکار بسیاری را به خود جلب کرده است. کاربردهای این فناوری به نظر بی‌حد و حساب می‌رسد. اما چه تغییراتی در آینده‌ی این فناوری ایجاد خواهد شد؟ با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تحول عرصه ی پزشکی

در حالیکه واضح‌ترین کاربرد چاپ سه بعدی در عرصه‌ی پزشکی تولید پروتزها و اعضای مصنوعی است، چاپ سه بعدی سایر عرصه‌های پزشکی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. چاپ سه بعدی اعضای بدن تصویری علمی تخیلی است که بسیاری به آینده‌ی آن خوشبین هستند.

 

بنابر گفته‌ی IDTechEx چاپ سه بعدی بافت زنده به تازگی پیشرفت‌های بسیاری داشته است. این پیشرفت‌ها هم در بخش تجاری و هم در پژوهش‌های رسمی نظر بسیاری را به خود جلب کرده است. با این حال این فناوری هنوز در ابتدای راه پیشرفت و تکامل خود می‌باشد. با وضعیت کنونی بازار بازار جهانی چاپ سه بعدی تا سال ۲۰۲۸ به ارزشی برابر ۱.۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

چاپ سه بعدی بافت زنده

درحال حاضر Prellis Biologics در چاپ سه بعدی بافت کبد، قلب، ریه و کلیه گام‌های مهمی برداشته است. آژانس فضایی اروپا و بیمارستان دانشگاهی Dresden در آلمان نیز چاپ پوست و استخوان مصنوعی را آغاز نموده‌اند. در آینده‌ می‌توان به بهبود زخم‌های عمیق و بهبود اعضای بدن به کمک چاپ سه بعدی امیدوار بود.

پژوهشگران و شرکت‌های تجاری هر دو به آینده‌ی چاپ سه بعدی بافت زنده امیدوار هستند. بر طبق گزارش IDTechEx این فرآیند چاپ می‌تواند برای آزمایش محصولات آرایشی و بهداشتی ، داروها، برای شخصی سازی داروهای مصرفی، و سایر محصولات مصرفی مفید باشد.

 


بیشتر بخوانیم:

۱۰ روش شگفت انگیز بکارگیری فناوری چاپ سه بعدی

تاثیر چاپ سه بعدی در هفت صنعت مهم

پوست الکترونیکی بسیار حساس برای پروتزها و ربات ها


منبع: interestingengineering

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *