ساخت عینک واقعیت افزوده با قابلیت نمایش داده‌های مولتی‌متر

اگر در شغل خود همواره با مولتی‌متر سروکار دارید، دیگر لازم نیست حتی برای خواندن کمیت‌های الکتریکی به صفحه مولتی‌متر نگاه کنید. با ارتباط بلوتوث عینک واقعیت افزوده (Augmented Reality) به یک مولتی‌متر، شما می‌توانید کمیتهای الکتریکی را به صورت تصاویر مجازی دقیقا جلوی چشم خود ببینید. در واقع می‌توانید به کمک سخت افزار آردوینو یک مولتی متر پوشیدنی بسازید.

عینک واقعیت افزوده AR یک فناوری پوشیدنی به شمار می‌آید که دراصل یک نمایشگر سربند (Head-Mounted Display) است و می‌تواند به عینک‌های معمولی متصل شود.

ساخت عینک واقعیت افزوده با قابلیت نمایش داده‌های مولتی‌متر

با کمک عینک واقعیت افزوده مبتنی بر آردوینو و یک مولتی‌متر با قابلیت ارتباط بلوتوث، داده‌های موردنظر همیشه جلوی چشم قابل مشاهده خواهند بود. این عینک که با نام Arduino Glasses شناخته می‌شود توسط آلن مایر (Alain Mauer) ساخته شده است.

اگر مشغول به کاری هستید که مجبور هستید کمیت‌های الکتریکی یک تابلو برق را بخوانید تنها موردی که ناخوشایند و حتی در بعضی مواقع خطرناک است قراردادن سیم‌های رابط مولتی متر بر تابلوی برق و خواندن داده موردنظر از مولتی‌متر به‌طور همزمان است. چرا که احتمال حادثه افزایش می‌یابد. آلن مایر امیدوار است بتواند با ساخت این عینک واقعیت افزوده به ساده‌ و کم‌خطر شدن کار مهندسان کمک کند و از حوادث جلوگیری کند. مایر با استفاده از برد آردوینو پرومیکرو (Arduino Pro Micro) و ماژول بلوتوث BLE که داده‌های ارسالی از مولتی‌متر را با ارتباط بلوتوث دریافت می‌کند، توانست نخستین نمونه این عینک واقعیت افزوده را بسازد. طراحی و ساخت عینک حدود چهارماه طول کشید.

هم‌اکنون او می‌تواند کمیت‌های الکتریکی را بر یک نمایشگر سربند HMD که بر روی عینک معمولی او قرار می‌گیرد ببیند. عینکی که مایر استفاده می‌کند مانند عینک واقعیت افزوده معروف گوگل است. این عینک در جلوی یک چشم قرار می‌گیرد. شاید این روش در آینده به وسایل دیگر نیز بسط داده شود. نمایشگر سربند مبتنی بر آردوینو به هر عینک معمولی متصل می‌شود و وزن آن تنها ۳۰ گرم است.

باید خاطر نشان کرد که طراحی بخش نوری و لنزهای موردنیاز در فرایند ساخت عینک چالش برانگیز است. چشم‌های انسان می‌توانند فقط از فاصله بیشتر از ۲۵ سانتی‌متر بر تصویر متمرکز شوند و اگر فاصله کانونی لنز مقداری باشد که تصویر مجازی در محدوده ۲۵ سانتی‌متری از چشم قرار بگیرد بهترین حالت برای خواندن داده‌های مجازی است.

اگر شما علاقه‌مند هستید که خودتان یک عینک ساده واقعیت افزوده را بسازید، همه توضیحات و فایل‌های چاپ سه‌بعدی عینک آلن مایر در تارنمای Hackaday.io به صورت یک پروژه خود انجام (DIY) موجود است.

قطعات موردنیاز عینک واقعیت افزوده مبتنی بر آردوینو

• برد آردوینو پرومیکرو (Arduino Pro Micro)

• ماژول بلوتوث BLE نسخه ۴٫۰

• نمایشگر OLED با قطر ۰٫۴۹ اینچ

• باتری لیتیوم-پلیمر ۲۰۰ میلی‌آمپر

• مدار شارژر

• آینه با ضخامت ۱ میلی‌متر

• لنز محدب با فاصله کانونی ۱۲۰ میلی‌متر

• سطح منعکس‌کننده نور برای کار با عینک در مکان‌‌های روشن

منبع: Arduino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *