۹ فناوری تقویت کننده انسان که جوامع و مشاغل را دگرگون میکند (بخش دوم)

در آینده، توانایی‌های انسانی با ترکیبی از فناوری‌های پایه‌ریزی شده، نوظهور و نانو بهبود می‌یابد. با تکامل سریع فناوری، صحبت در مورد فناوری‌های توان‌افزا و انسان تقویت شده بیشتر خواهد شد. نیاز به افزودن یک لایه توان‌افزا به مهارت‌های انسانی یا تعاملات میان انسان و ماشین توجه را به سمت فناوری‌هایی همچون اسکلت‌های بیرونی، ایمپلنت‌ها، علم بیومتریک، رابط‌های مغز و رایانه، پوشیدنی‌ها، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و دستگاه‌های هوشمند سوق می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با فناوری‌های تقویت کننده انسان با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

5- محاسبات عاطفی می‌تواند تجارب شخصی و لحظه‌ای مشتری را هدفمند سازد

۵- محاسبات عاطفی می‌تواند تجارب شخصی و لحظه‌ای مشتری را هدفمند سازد

در آینده، شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش می‌دهند تا احساسات انسانی را از صدا، چهره، متن و سایر رفتارهایشان درک کنند و خدمات خود را هدفمندتر ارائه دهند. برخلاف هوش مصنوعی، محاسبات عاطفی هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است، اما پلت‌فرم‌هایی که قادر به شناسایی و پاسخگویی به شرایط احساسی کاربران هستند، برای بهبود تجارب و افزایش ایمنی در صنعت خودرو، بهینه‌سازی خرید در فروشگاه‌ها، تشخیص تقلب در بانک یا بیمه، تشخیص لحظه‌ای در مراقبت‌های بهداشتی یا اندازه‌گیری اثربخشی آموزش در آموزش و پرورش استفاده می‌شود.

BMW با Affectiva همکاری می‌کند تا تجربه احساسی درون کابین را بررسی کند و بفهمد چگونه شرکت‌های خودروسازی می‌توانند به خواب رفتن رانندگان یا میزان توجه آنها پی ببرند. Affectiva با کسب بینشی از تعاملات راننده و شناخت میزان خواب آلودگی، حواس‌پرتی و عصبانیت رانندگان، به شرکت‌های خودروسازی کمک می‌کند تا ایمنی جاده را تضمین کرده و تجربه رانندگی را بهبود دهند.

۶- بیومتریک جایگزین گذرواژه‌ها، پین‌کدها و امضا خواهد شد

بیومتریک مدتی است که وجود دارد. پلیس و ارائه دهندگان خدمات امنیتی در مراکز عمومی مانند هتل‌ها و فرودگاه‌ها برای شناسایی افراد به شناسایی چهره متکی هستند. بسیاری از بانک‌ها با راه‌اندازی تشخیص صدا گام بلندی در جهت بانکداری بیومتریک برمیدارند تا به مشتریان اجازه دهند با اطمینان و سریع احراز هویت شوند. موارد استفاده جدید با قابلیت بیومتریک افزایش می‌یابد و به صفات جسمی و رفتاری ما تکیه می‌کند.

ما کمتر به کلید، پین کدها، رمزهای عبور و امضا اعتماد خواهیم کرد و از اثر انگشت، تشخیص چهره و صدا، اسکن عنبیه چشم و هندسه دست برای تأیید اعتبار و دسترسی به خدمات استفاده خواهیم کرد.

بانک Tatra از بیومتریک صدا استفاده می‌کند تا زمان تأیید مشتری را ۶۶ درصد کاهش دهد و امنیت را به خطر نیندازد. ۷۵۰۰۰ مشتری (۱۰٪ از مشتریان فعال بانک) در مدت شش هفته نخست صدای خود را ثبت کردند و این در ۱۲ ماه نخستین پس از اجرا بیش از دو برابر شد و به ۱۷۰،۰۰۰ مشتری رسید.

بیومتریک جایگزین گذرواژه‌ها، پین‌کدها و امضا خواهد شد

۷- دوربین‌های کپسولی غربالگری تهاجمی در بیمارستان را به مراقبت‌های پزشکی در منزل تبدیل می‌کند

فناوری قابل بلع خدمات نوآورانه مراقبت‌های بهداشتی را ایجاد می‌کند. بیمارستان‌ها دوربین‌های کپسولی را آزمایش می‌کنند تا آندوسکوپی‌ها را با روش‌های کمتر تهاجمی جایگزین کنند.

با بلعیدن دوربین کپسولی، بیماران می‌توانند روز خود را به صورت عادی طی کنند و از خانه به خدمات غربالگری معمول دسترسی پیدا کنند. این فناوری تصویربرداری، تشخیص را در عرض چند ساعت فراهم و به کاهش استرس بیمار کمک می‌کند، در حالی که فشار بر مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد‌.

آزمایش بی سابقه دوربین کپسول بر روی ۱۱۰۰۰ بیمار در انگلیس در حال انجام است. Medtronic فناوری Pillcam Colon 2 را ارائه کرده است و هدف آن جایگزینی آندوسکوپی‌های سنتی است تا بررسی‌های تهاجمی در بیمارستان را به تجربیات پزشکی در منزل تبدیل کند.

دوربین‌های کپسولی غربالگری تهاجمی در بیمارستان را به مراقبت‌های پزشکی در منزل تبدیل می‌کند

۸- دستگاه‌های پزشکی قابل کاشت و نظارت بر سلامت و تحویل خودکار دارو

مصرف کنندگان از فناوری‌های تزریقی استفاده می‌کنند تا رسانه‌های اجتماعی را راه‌اندازی کنند، آلارم‌ها و سیستم‌های امنیتی دیجیتال خانگی را تنظیم کرده و بلیط قطار را رزرو کنند. استفاده از فناوری‌های تزریقی به دلیل تهاجمی بودن و جایگزینی آنها توسط فناوری مشابه بیومتریک و کمتر تهاجمی، بیشتر یک هیاهو است.

از طرفی، تجهیزات پزشکی قابل کاشت و تزریقی مانند راهکارهایی برای کنترل مستمر قند که مجهز به بلوتوث هستند به شدت رشد و به بیماران کمک می‌کند درمان خود را با ارتباط مداوم از طریق برنامه‌های تلفن همراه بهینه و تحویل دارو را تضمین کنند.

هزاران شهروند سوئدی از کاشت میکروتراشه برای دسترسی به امکانات، تأیید هویت یا پرداخت استفاده می‌کنند. شرکت ملی راه آهن SCA پیش از این از ۲،۶۰۰ نفر برای استفاده از میکروتراشه‌ها به جای بلیط قطار ثبت نام کرده است.

۹- دستگاه‌های هوشمند برای ارائه تجارب خودکار با هم کار خواهند کرد

دستگاه‌های خانه هوشمند تا سال ۲۰۲۵ یک بازار ۷۵ میلیارد دلاری در اروپا خواهد بود. با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان از راحتی، هزینه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی دستگاه‌های هوشمند آگاهی دارند، این دستگاه‌ها به ویژه با ظهور ۵G که توانایی آنها را افزایش می‌دهد جذابیت بسیاری پیدا می‌کنند.

راه ادغام کامل بین دستگاه‌های هوشمند مختلف طولانی است، اما در آینده، ما از ادغام دستگاه‌های هوشمند برای ایجاد تجارب خودکار استفاده خواهیم کرد که به ما در زندگی خصوصی و کاری کمک می‌کند.

یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های هوشمند الکسا است. الکسا با یک دستور صوتی ساده تسهیلات خودرو، غذا و نوشیدنی، مسافرت و حمل و نقل، موسیقی و خانه هوشمند را فراهم می‌کند. این نه تنها راحتی کاربران نهایی را فراهم می‌کند، بلکه به افراد کمک می‌کند تا استقلال بیشتری داشته باشند و به نیازهای مختلف عملکردی پاسخ دهند.


بیشتر بخوانیم:

>> ۹ فناوری تقویت کننده انسان که جوامع و مشاغل را دگرگون میکند (بخش نخست)


منبع: blog-idceurope.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *