13 نمونه فناوری‌ پوشیدنی در مراقبت‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی پوشیدنی(بخش اول)

هدف فناوری پوشیدنی در مراقبت‌های بهداشتی، توانمندسازی بیماران با داده‌های جزئی‌ای است که منجر به بینش‌های عملی می‌شود. با استفاده از ابزارهای پوشیدنی، بیماران این توانایی را دارند که داده‌های مربوط به سلامتی خود را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در قالب دیجیتال گزارش کنند و نیازی به ویزیت حضوری نداشته باشند. ارائه دهنده‌های بیمه‌ نیز با تکیه بر داده‌های جمع‌آوری‌شده از دستگاه‌های نظارت بر سلامت برای برنامه‌های بهداشتی شخصی‌تر و دقیق‌تر، فناوری پوشیدنی را خریداری کرده‌اند. حتی شرکت‌ها برای تشویق عادات سالم در میان کارکنان اداری و کارمندانی که از خانه کار می‌کنند، از این ابزارهای پوشیدنی استفاده کرده‌اند.

فناوری پوشیدنی در مراقبت‌های بهداشتی چیست؟

فناوری پوشیدنی در مراقبت‌های بهداشتی به دستگاه‌هایی اطلاق می‌شود که بیماران برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به سلامت و تناسب اندام به بدن خود متصل می‌کنند و ممکن است آن‌ها را در اختیار پزشکان، ارائه‌دهندگان بهداشت، بیمه‌کنندگان و سایر اشخاص مرتبط قرار دهند. به عنوان مثال می‌توان به ردیاب‌های تناسب اندام، مانیتور فشار خون و حسگرهای زیستی اشاره کرد.

به دلیل این مزایا، دستگاه‌های پزشکی پوشیدنی -مانند ردیاب‌های تناسب اندام، ساعت‌های هوشمند، مانیتورهای الکتروکاردیوگرام (ECG)، مانیتورهای فشار خون و حسگرهای زیستی- شاهد تقاضای رو به رشد بوده‌اند. ارزش بازار دستگاه های بهداشتی پوشیدنی هوشمند در سال 2020 به 13.8 میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود تا سال 2028 به 37.4 میلیارد دلار برسد.

در ادامه با ما در این مقاله همراه باشید تا چندین شرکت که در این رشد روز افزون سهم دارند و از طریق تجربه بیمار از فناوری‌های پوشیدنی این رشد را هدایت می کنند، آشنا می‌شویم.

در ابتدا با پنج مورد از تجهیزات پزشکی پوشیدنی مورد استفاده در روزمره آشنا می‌شویم.

Silvertree

شرکت فناوری سلامت سیلورتری یک پوشیدنی به نام Silvertree Reach ارائه می‌کند که برای نظارت بر سلامت و ایمنی افراد مسنی که فعال هستند، ایجاد شده است. مچ‌بند Reach برای افزایش استقلال در افراد مسن طراحی شده است و با یک سرویس اتصال اشتراکی همراه است که به کاربر امکان می‌دهد یک اعلان اضطراری ارسال کند. این دستگاه همچنین دارای ردیابی GPS در مواقع اضطراری است و سقوط را تشخیص می دهد. برنامه Reach قدم‌ها را می‌شمارد، سوابق پزشکی و شناسه دیجیتال را در دسترس نگه می‌دارد و به راحتی می‌تواند با تعدادی از افراد نزدیک آن فرد کاربر مسن در ارتباط باشد.

Garmin

گارمین طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها، از جمله پوشیدنی‌های تناسب اندام و ردیابی سلامت را برای بزرگسالان و کودکان تولید می‌کند. گارمین همچنین یک ردیاب فعالیت روزانه ارائه می‌دهد که قدم‌ها، مسافت، شدت و کالری را می‌شمارد و به کاربران کمک می‌کند تا اهداف سلامت و تناسب اندام خود را برنامه‌ریزی کنند. محصولات پوشیدنی این شرکت مانند سری Venu الگوهای بدن، کیفیت خواب و ضربان قلب را ردیابی می‌کنند و برای راحتی بیشتر با گوشی‌های هوشمند اپل و اندروید جفت می‌شوند.

Withings

ویتینگز که مرکزیت آن در فرانسه است، یک شرکت فعال در حوزه‌ی سلامت و تندرستی است که محصولات آن مردم را با سلامت خود پیوسته در ارتباط نگه می‌دارد. از زمان ایجاد اولین اتصال وای‌فای، این شرکت دستگاه‌های سلامتی متصل مانند ساعت‌های سلامت ‌محور را توسعه داده است. ردیاب‌های پوشیدنی Withings ردیابی فعالیت و ECG و همچنین نظارت بر ضربان قلب و خواب را ارائه می‌دهند.

Motiv

پوشیدنی‌های تناسب اندام و سلامت معمولاً به شکل ساعت هستند، اما Motiv متفاوت عمل می‌کند. حلقه Motiv برای نظارت بر فعالیت، خواب و ضربان قلب روی انگشت کاربر قرار می‌گیرد. برنامه حلقه به کاربران امکان می‌دهد اهداف خود را تنظیم و ردیابی کنند و در هنگام استفاده داده‌ها را در Google Fit یا Apple Health ذخیره کنند.

حال با یک نمونه از فناوری پوشیدنی برای افراد مبتلا به کم‌شنوایی آشنا می‌شویم.

Jabra Hearing

شنوایی جبرا یک شرکت مراقبت از راه دور در حوزه شنوایی است که سمعک‌هایی با فناوری پیشرفته و عرضه مستقیم به مصرف‌کننده، ارائه می‌دهد که از راه دور برای هر مشتری برنامه‌ریزی شده است. مشتریان بالقوه از نظر واجد شرایط بودن غربالگری می‌شوند، سپس یک جلسه ویدیویی با متخصصان شنوایی‌سنجی Jabra قرار داده می‌شود که در آن نحوه پوشیدن، مراقبت و تنظیم سمعک‌هایشان را آموزش می‌دهند و سپس به دست مشتری تحویل داده می‌شود.


منبع: builtin.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *