۱۱ ابزار فناورانه و شگفت انگیز در المپیک ریو

11 وسیله شگفت انگیز و خارق‌العاده در المپیک ریو

از زیبایی تا شگفت انگیزی محض

از کفش دونده‌ها تا راکت تنیس، همه تجهیزات ورزشی در طول سال‌ها کاملاً بهبود پیدا کرده‌اند. طی چهار سال پس از بازی‌های ۲۰۱۲ المپیک لندن همچنان فناوری با سرعت نفس‌گیری در حال تغییر شکل است.

میان انقلاب جدید در تجهیزات دوربین و علاقه ما به رسانه‌های اجتماعی، فناوری نیز در حال تغییر بوده است تا ما ورزش‌ها را با روش‌های جدیدی تجربه کنیم. ورزشکاران نیز همچنان کارهای غیرممکنی را انجام می‌دهند.

پیش از المپیک ریو از ابزارهای متفاوت و تغییر شکل یافته‌ای‌ رونمایی شد. خواه شما در برزیل بوده و یا بازی‌ها را از طریق تلویزیون در خانه دیده باشید، فکر می‌کنید چه تعداد از این ابزارها را کشف کرده‌اید؟

image

۱- کلاه خنک کننده نایک

اگر شما از طرفداران دو و میدانی (که شامل ۱۰ ماده مختلف از جمله پرش طول، پرتاب وزنه و پرش از موانع است) هستید، چشم از اشتون ایتون برندارید. این قهرمان المپیک ممکن است این کلاه خنک کننده و طراحی شده توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نایک را بپوشد. لایه‌های درونی آب سرد در این کلاه باعث خنک نگه داشتن سر، گردن و چشم‌ها می‌شود.

asiop8dz-1-648x324

۲- پخش واقعیت مجازی

برای اولین بار خدمات پخش المپیک (OBS) تصاویری با کیفیت بالا از افتتاحیه و اختتامیه مراسم در واقعیت مجازی نشر داد. برای دیدن این تصاویر نیاز به یک هدست واقعیت مجازی سامسونگ بود.

اگر این برای شما هیجان انگیز است، می‌توانید فیلم ۳۶۰ درجه سامسونگ به نام Vanuatu Dreams را بدون نیاز به هدست در یوتیوب ببینید که گزارشی از اردوی آمادگی سازی بازیکنان والیبال ساحلی برای شرکت در المپیک ریو در جزیره‌ای (Vanuatu) در اقیانوس آرام است.

کسانی که بلیط رفتن به برزیل را داشتند هنگام بازدید از موزه جدید دهکده المپیک می‌توانستند از فناوری واقعیت مجازی برای دیدن سالن‌های المپیک و جاذبه‌های گردشگری شهر بهره ببرند.

wnmuaros-648x408

۳- کانوهای مجهز به GPS

طرفداران قایق‌رانی در رشته‌های کانو و روئینگ به کمک فناوری GPS قادر به تماشای همزمان مسابقات بر روی صفحه نمایش بزرگ بودند. همچنین این دستگاه به مخاطبان کنجکاو اطلاعاتی در مورد سرعت و جهت پاروزنان می‌داد.

طبق گفته‌های Sebastián Cuattrin، مدیر قایقرانی در ریو ۲۰۱۶: این تجربه‌ای کاملاً متفاوت برای مخاطبان بود.

«این صفحه نمایش بزرگ امکان دیدن تاکتیک‌های مختلف استفاده شده توسط تیم‌ها، به ویژه زمان تغییر سرعت را میسر می‌سازد»

image-2-600x900

۴- لباسهای برش لیزری شنا

شناگرانی از جمله میسی فرانکلین با لباس جدید شرکت اسپیدو به نام LZR Racer X در این مسابقات شنا کردند. این لباس دارای نوارهای برش لیزری است که باعث می‌شود لباس کاملاً روی بدن قرار بگیرد.

شما همچنین باید کلاه Fatskin3 از شرکت اسپیدو را ببینید. این کلاه با استفاده از اسکن سه بعدی سر کاملاً متناسب ساخته شده و عینک ممتاز Fatskin3 که طوری طراحی شده تا اصطکاک را کاهش دهد.

y_nogvjl-750x473

۵- نمایش‌های خیابانی گوگل

برای اولین بار در تاریخ المپیک، طرفداران توانستند به لطف همکاری نمای خیابانی گوگل صحنه‌ها را از دید ورزشکاران ببینند.

کارکنان در اطراف زمین المپیک پراکنده بودند و یک کوله پشتی ۱۸ کیلوگرمی را حمل می‌کردند که مجهز به ۱۵ دوربین بود. علاقه مندان قادر بودند یک نمای ۳۶۰ درجه از استادیوم‌ها، صحنه‌ها و استخرها را از دید اوسین بولت، لبرون جیمز و مایکل فلپس ببینید.

rio-2016-underwater-lap-counters-in-swimming-648x340

۶- شمارنده دورها در زیر آب

حتی بهترین شناگران هم برای پیگیری تعداد دورها ممکن است دچار مشکل شوند اما در ریو ۲۰۱۶ شمارنده جدید در زیر آب برای شناگران ماده ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر آزاد نصب شد.

این شمارنده توسط امگا طراحی و توسعه پیدا کرده است. زمانی که ورزشکاران دیواره انتهایی استخر را لمس می‌کنند شمارش انجام می‌شود.

Eduardo Gayotto، مدیر بخش شنا در ریو ۲۰۱۶ می‌گوید: «این وسیله به ورزشکاران کمک می‌کند تا بیشتر روی عملکرد خود تمرکز کنند».

«شناگران به محض چرخیدن می‌توانند ببینند که چه مقدار شنا کرده‌اند»

image-7-640x427

image-6-640x427

۷- استوک‌های سفارشی

میخ‌های کفش چیز جدیدی نیست اما در حال حاضر شرکت نایک برای دوندگانی که سرعت و اندازه پای منحصر به فردی دارند استوک‌های خاصی ایجاد کرده است.

آلیسون فلیکس و شلی‌آن فریزپرایس، دو دونده معروف از این فناوری برای کمک به حرکت رو به جلو بهره می‌برند.

الگوهای نامنظم و غیر معمول در کفش مانند ساختار شانه عسل است. نمونه‌های اولیه با استفاده از چاپ سه بعدی توسعه یافته‌اند.

۱۱gnsnwz-648x431

۸- دستبند های پرداخت بدون تماس

المپیک ۲۰۱۲ لندن به عنوان یکی از نخستین رویدادهای مهم که پرداخت بدون تماس در آن انجام شد مشهور است.

ویزا کارت با همکاری بانک برزیلی Bradesco یک دستبند پوشیدنی را راه‌اندازی کردند تا افراد برای پرداخت هزینه‌های مواد غذایی، نوشیدنی و غیره در ریو ۲۰۱۶ از آن استفاده کنند.

همه‌ی ۴۰۰۰ فروشگاه در سالن‌های المپیک آن را می‌پذیرفتند بنابراین لازم نبود افراد کارت یا پول نقد به همراه داشته باشند.

از جمله قهرمانان المپیک که از حلقه پرداخت ویزا حمایت کردند میسی فرانکلین است همچنین می‌توانید ۴۵ ورزشکار دیگر را ببینید که حلقه پرداخت ویژه را تهیه کرده‌اند.

dehciule-648x432

۹- حسگر هوشمند و امتیاز دهی لیزری

تیراندازی با کمان تنها یکی از ورزش‌هایی است که امتیاز دهی هوشمند دارد.

در حالی که اهداف کلاسیک جدید ممکن است مثل قبل به نظر برسند اما در درون آنها یک سیستم حسگر با فناوری بالا نهفته است که نقطه دقیق برخورد پیکان را تا ۰٫۲ میلی‌متر نشان می‌دهد.

به طور مشابه در والیبال نیز سیستم تکرار ویدیو وجود دارد در حالی که برای تیراندازی سیستم ردیابی لیزری جدید به ارمغان خواهد آمد.

image1-600x900

۱۰- نوار تونل باد

یکی دیگر از نوآوری‌های شرکت نایک نوار چابک است. این نوآوری با آزمایش حرکتی بدن در تونل باد توسعه داده شده است و اساساً بدن را در شکلی که مقاومت هوا را کم کند قرار می‌دهد و در ورزش‌هایی مانند دو استفاده می‌شود.

مشابه همان تیغه‌های لاستیکی که بر روی ابزار تعدادی از ورزشکاران وجود دارد و همانطور که می‌بینید روی دست و پاهای آلیسون فلیکس نیز نصب شده است.

qsezva3x-648x431

۱۱- دوربین‌های مدور

وزنه برداری یکی از مهیج‌ترین ورزش‌های المپیک است و در حال حاضر شما قادر خواهید بود آن را از هر زاویه‌ای ببینید.

صحنه‌های ریو ۲۰۱۶ با دوربین‌های چرخشی که هر حرکتی را ضبط می‌کنند تصویر برداری شد.

ادواردو ویلانوا، مدیر عملیات فنی و لوازم وزنه برداری در ریو ۲۰۱۶ می‌گوید: به طور معمول شما نیاز دارید صحنه را از یک سمت و یا از جلو ببینید اما ما تمام زوایا را پوشش داده‌ایم.


در همین زمینه بخوانید:

>> ۹ فناوری فوق العاده که در پارالمپیک ریو خواهیم دید


منبع: The Memo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *